چگونه یک صرافی ارز دیجیتال انتخاب کنیم؟

چگونه یک صرافی ارز دیجیتال انتخاب کنیم؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، انواع مختلفی از ارزهای شناخته شده و جدید وجود دارد که افراد با بررسی و شناخت آن، اقدام به خرید و فروش هر یک از آنها به عنوان یک سرمایه و دارایی دیجیتال می نمایند . به خریداران در بازار، درحالتی غیر از Market، Taker و به فروشندگان آن  نیز در حالتی بغیر از Market کردن ،  Maker گفته می شود. می ‌توان به شیوه های مختلف، مانند انتقال وجه از بانک به اکانت صرافی خود پول واریز کنید و ارز دیجیتال خریداری کنید و یا برعکس، با فروش رمز ارز، پول فیات دریافت کرده و وجه دریافت شده را به ‌حساب بانکی خود منتقل نمایید.

در این مقاله، آنچه که باید در مورد نحوه فعالیت و ارائه خدمات صرافی آنلاین ارز دیجیتال بدانید را معرفی می نماییم تا با اطلاعات بیشتر و شناخت بهتری بتوانید در این حوزه فعالیت نمایید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

یکی از موارد مهم در یادگیری و آموزش ارز های دیجیتال، شناخت صرافی مبتنی بر رمز ارز و استفاده از قابلیت ‌های آن است که به عنوان یک پلتفرم آنلاین برای ذخیره و مبادله ارز دیجیتال می باشد.

عملکرد اصلی صرافی آنلاین به ‌عنوان یک واسطه میان خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال است و با انجام تراکنش ‌ها، از معامله‌ گران حق کمیسیون دریافت می ‌کند. بنابراین می ‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در این بازار دیجیتالی خرید، فروش و یا تبدیل کنید.

تعداد زیادی از صرافی های آنلاین ایرانی و خارجی وجود دارند که می توانید هر یک از آنها را به‌ دلخواه خود انتخاب نموده و در آنها فعالیت کنید. اما در نظر داشته باشید که در بیشتر صرافی ‌ها بدون احراز هویت نمی ‌توانید مقدار زیادی ارز دیجیتال را معامله کرده یا حتی مبلغ مورد نظر را برداشت کنید. اگر قصد دارید مبلغ بالاتری را سرمایه ‌گذاری کنید و در بازه ‌های زمانی کوتاه وجه زیادی را از حساب صرافی خود به ‌حساب بانکی انتقال دهید و یا از طریق معاملات مارجین و فیوچرز، از صرافی مبلغی  اعتبار گرفته و وارد معامله شوید، باید حتما مراحل احراز هویت را به ‌صورت کامل طی کنید.

امنیت در بازار ارزهای دیجیتال

انتخاب صرافی آنلاین ارز دیجیتال، علاوه بر مزایای بیشماری که به همراه دارد از نظر امنیت نیز مهم است. زیرا علاوه بر امنیت بالای فناوری بلاک چین، انجام تراکنش ‌ها به یک فرایند احراز هویت دو عاملی نیاز دارد. مثلا برای شروع معامله ابتدا نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و پس ‌از آن باید کد امنیتی ارسال ‌شده به ایمیل یا خط تلفن همراه را وارد کنید.

برای حفظ امنیت دارایی ‌‌ها باید سیستم احراز هویت دو عاملی کیف پول خود را فعال کرده و از رمز عبور مناسب استفاده کنید. گذشته از این نباید رمز عبور و کلیدهای خصوصی و عمومی خود را در اختیار افراد دیگر قرار دهید. امنیت کلیدهای خصوصی بسیار مهم است. چون هر کسی با دسترسی به کلید خصوصی می‌ تواند به پول ذخیره شده در کیف پول دیجیتالی شما دسترسی پیدا کرده و آن ‌ها را به آدرس کیف پول خود منتقل کند. دقت داشته باشید که باید حتما آن را در جایی امن نگهداری کنید.

یادتان باشد که در بازار ارزهای دیجیتال، هر سرمایه‌گذار مسئول محافظت از دارایی خود است. به این معنا که به دلیل عدم وجود نهاد رسمی پشتیبان، در صورت سرقت یا گم شدن ارز دیجیتال، مسئولیت آن، تنها بر عهده کاربر می باشد

نکاتی برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال

صرافی خارجی بدون نیاز به وی پی ان:

چنانچه انتخاب شما فعالیت در یکی از صرافی های آنلاین خارجی است، بهتر است یکی از آنهایی را انتخاب کنید که در هنگام فعالیت در این صرافی نیاز به استفاده از وی پی ان نداشته باشید، این مورد یکی از گزینه ‌های درخشان برای سرمایه گذاران ساکن ایرانی که با محدودیت مواجه هستند، به شمار می رود. همچنین نیازی به سپری کردن مراحل احراز هویت نداشته باشد و تنها از طریق ایمیل ثبت‌ نام کنید.

میزان کمیسیون صرافی:

در هنگام انتخاب صرافی مناسب به میزان کمیسیونی که صرافی در هنگام تراکنش ‌های خود دریافت می ‌کند توجه کنید. در برخی از صرافی ‌ها، هزینه‌ های انجام معاملات در حد بسیار کم و صفر و در برخی دیگر از آنها مبلغ کمیسیون دریافتی زیاد است.

حداقل مبلغ معامله:

هنگام خرید و فروش در صرافی، یک حداقل مبلغ ترید تعیین‌ می شود که بر اساس آن می‌ توانید خرید و فروش انجام دهید. از آنجایی که تعیین حداقل مبلغ معامله در صرافی‌ های مختلف بسیار متفاوت است.  بنابراین لازم است در هنگام انتخاب صرافی به این نکته، توجه ویژه داشته باشید.  

پشتیبانی فعال :

نام مهره‌ های اصلی در صرافی ‌های معتبر مشخص بوده و شما می‌ توانید درباره سوابق آن ‌ها جستجو کنید. بنابراین از عضویت در صرافی ‌هایی که افراد فعال در گروه پشتیبانی آن ‌ها مشخص نیست، خودداری کنید.

مزایا و معایب انتخاب صرافی ‌های خارجی چیست؟

مزایای صرافی خارجی:

در اکثر صرافی ‌های معتبر، امکان استفاده از قابلیت Stop Loss وجود دارد. با استفاده از این ویژگی می ‌توانید معاملات خود را از هرگونه ضرری محافظت کنید. به ‌این ‌معنا که شما تا پیش از آغاز فرایند معاملات خود قادر خواهید بود تا حد ضرر خود را مشخص نمایید. 

همچنین برخی از آنها از قابلیت بیمه کردن دارایی برخوردارند که به منزله امنیت بالای آن است. یعنی، در صورت حمله هکرها به سایت صرافی، دارایی‌ های شما از طریق بیمه برگشت داده می ‌شوند.

معایب صرافی خارجی :

به دلیل تحریم امکان انجام مراحل احراز هویت برای کاربران ساکن ایران وجود ندارد و به این دلیل که یکی از مراحل مهم و اساسی آن، وارد کردن آدرس محل سکونت، عکس مدارک شناسایی می باشد،نتیجتاً با مشکل ثبت نام و احراز هویت مواجه خواهید بود.

لازم به ذکر است که شما می توانید برای ثبت ‌نام و فعالیت در  هریک از صرافی ‌های خارجی از طریق وی پی ان یا وی پی اس و تغییر آدرس آی پی  وارد سایت شوید .

اما لازم است در مراجعات بعدی به صرافی با همان آی پی  اولیه در هنگام ثبت ‌نام نیز وارد سایت شوید. اگر در هریک از مراحل انجام معامله و ثبت سفارش وی پی ان شما  قطع‌ شده و یا آی پی تغییر کند، صرافی اکانت شما را مسدود کرده و دارایی ‌هایتان بلوکه می ‌شود.گاهاً این عمل به سرعت انجام نشده و پس از چند مرحله تذکر از سمت صرافی ، درصورت عدم رعایت ، انجام می شود

مزایای انتخاب صرافی آنلاین ایرانی

  • زبان فارسی سایت
  • امکان انجام مراحل احراز هویت
  • واریز و برداشت مستقیم از حساب بانکی شخصی
  • امکان خرید رمز ارز از طریق ریال
  • واریز و برداشت در سطوح بالا
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمام‌ روزهای هفته
  • قابلیت پیگیری و شکایت

 

 

نظر خود را بنویسید