ارز دیجیتال و مزایای سرمایه گذاری در آن

ارز دیجیتال و مزایای سرمایه گذاری در آن

ارزهای دیجیتال، دنیایی از سرمایه گذاری جدید و هیجان‌ انگیز محسوب می شوند و افراد زیادی در سراسر جهان به دنبال سرمایه گذاری در ارز دیجیتال هستند و با قبول ریسک سرمایه گذاری، بخشی از دارایی خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال کرده و به معامله مشغول هستند.

بنابراین باید برای ورود به بازار، ماندگاری و درک ماهیت این سیستم تلاش نمود و با تحقیق و استفاده از منابع موجود در مسیر آموزش ارز دیجیتال قدم برداشت. چنانچه شما نیز قصد ورود به بازار رمز ارزها را دارید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال نوعی از پول و سرمایه مجازی است که به صورت رمزنگاری ‌شده، غیرمتمرکز و مبتنی بر فناوری بلاک چین است. مهم ترین ویژگی‌ ارز دیجیتال این است که توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نشده و دولت ‌ها در مدیریت و حفظ آن ‌ها دخالت و نفوذ ندارد.

محبوب‌ ترین و مشهورترین کوین ‌ها، بیت کوین و اتریوم  نام دارند و تا به امروز، بیش از ۵۰۰۰ رمز ارز مختلف در بازار وجود دارد و در گردش هستند که با هدف رقابت با آن، طراحی و وارد بازار شدند. انواع دیگر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، آلت کوین نامیده می‌ شود. با وجود ویژگی ‌های مشترکی که میان آلت کوین ‌ها و بیت کوین وجود دارد، ولی در برخی از جنبه ‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

از آنجایی ‌که آلت کوین ‌ها برگرفته از بیت کوین هستند، قیمت آن ‌ها نیز از بیت کوین پیروی می‌ کند. کارشناسان و تحلیلگران بیان می دارند که با رشد و رونق سیستم‌ های سرمایه ‌گذاری ارزهای دیجیتال و توسعه بازارهای جدید در آینده، حرکت قیمت آلت کوین ‌ها مستقل از سیگنال ‌های معاملات بیت کوین خواهد بود. در حال حاضر ارزش کل ارزهای دیجیتال حدود ۵/۱ تریلیون دلار است و بیت کوین ۶۰% از ارزش کل بازار را در اختیار دارد.

سیستم ارزهای رمزنگاری ‌به گونه ای است که بر اساس آن، امکان پرداخت امن به‌ صورت آنلاین فراهم شده است. بنابراین این امکان را در اختیار کاربر قرار می دهند که برای خرید کالا و خدمات مختلف از انواع ارزهای دیجیتال استفاده نمایند.

فناوری بلاک چین

بلاک چین نوع خاصی از پایگاه داده‌ است و تفاوت اصلی آن با یک پایگاه داده معمولی، نحوه ذخیره اطلاعات در آن است. در واقع، بلاک چین به معنای زنجیره ‌ای از بلاک ‌ها می باشد، به گونه ای که اطلاعات در بلاک ‌های مجزایی ذخیره ‌شده و پس از پر شدن، به زنجیره بلاک ‌های قبلی اضافه می ‌شود و تمام اطلاعات، به ترتیب زمانی به یکدیگر متصل می ‌شوند.

اگرچه که میتوان اطلاعات مختلفی را در بلاک چین ذخیره نمود ولی تاکنون رایج‌ ترین کاربرد آن، استفاده به‌ عنوان دفتر معاملات بوده است. بلاک چین از متدهای سازمان ‌یافته‌ ای برای اطمینان از یکپارچگی داده‌ های معاملاتی استفاده می‌ کند و از بخش‌ های اساسی رمز ارزها است.

در بیشتر ارزهای دیجیتال از بلاک چین به‌ صورت غیرمتمرکز استفاده می‌شود. بنابراین، داده‌ ها و  اطلاعات تراکنش‌ ها در این نوع بلاک چین ‌ها‌ غیر قابل ‌حذف و ویرایش بوده و به‌ صورت دائمی در آنها ثبت می‌ شود و برای همه افراد، قابل ‌مشاهده هستند.

مزایای ورود به بازار ارزهای دیجیتال

معاملات همتا به همتا

یکی از مهمترین مزایای معامله در بازار رمزارزها، تراکنش آسان آن برای کاربران است. توجه کنید که در بازارهای معاملاتی و برای انجام معاملات باید، هزینه ‌های بالایی را پرداخت کنید که شامل انواع هزینه های کارگزاری، حق کمیسیون، کاغذ بازی ‌های اداری و بسیاری موارد دیگر می باشد. ولی در معاملات رمز ارز، تمامی واسطه ‌ها حذف ‌شده و به صورت همتا به همتا انجام می ‌شود. این عامل، افزایش امنیت شبکه و شفافیت معاملات را به همراه دارد.

انتقال دارایی

انتقال مالکیت دارایی و ارزهای دیجیتال، از یک شخص به شخص دیگر و از طریق بیت کوین قابل انجام است. تمام این مراحل برای انتقال دارایی در بستر بلاک چین رخ داده و انجام معاملات را راحت و آسان و ایمن ساخته است.

محرمانه بودن معاملات

تاریخچه مالی و هویت شخصی به منزله حریم خصوصی معامله ‌گران شناخته می شود و از آن محافظت می ‌شود.

مهمترین مزیت سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال این است که هر معامله ‌ای که انجام می‌ دهید، نسبت به سایر معاملات منحصر به ‌فرد است. یعنی شما می ‌توانید، تنها بخشی از اطلاعاتی که مایل هستید را برای طرف دوم معامله بیان نموده و منتقل نمایید.

هزینه معاملاتی پایین

در معاملات بانکی باید برای تمام تراکنش ‌ها هزینه ‌ای را پرداخت کنید. اگر تراکنش‌ های متعددی داشته باشید در آخر ماه با هزینه معاملاتی زیادی مواجه خواهید شد، اما در ارزهای دیجیتال، ماینرها هزینه تایید تراکنش ‌ها را از شبکه دریافت می ‌کنند و معامله‌ گر هزینه ‌ای را برای انجام تراکنش پرداخت نمی ‌کند. تنها اگر معامله ‌گر تمایل داشته‌ باشد که در صف تایید تراکنش ‌ها زودتر از موعد، تراکنش خود را به تایید ماینر ها برساند باید هزینه ‌ای را به ماینر پرداخت کند.

تمرکز زدایی

فناوری بلاک چین ،پایگاه داده سوابق اطلاعات و تراکنش‌ های انجام شده است که ویژگی غیرمتمرکز بودن بلاک چین باعث شده که تنها دو طرف معامله، یعنی فرستنده و گیرنده، درگیر فرایند تراکنش بوده و فرد سومی که ناظر معاملات شما باشد نیز وجود ندارد.

امکان دسترسی به دارایی

تمام افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، می ‌توانند از خدمات رمز ارزها استفاده کنند، زیرا اینترنت این امکان را به کاربران می‌ دهد تا ارزهای دیجیتال را به ‌راحتی و با امنیت بالا جا به جا نمایند.

در نظر داشته باشید که، امکان دسترسی آسان بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه ‌گذاری در آن به ‌معنای اقدام عجولانه و بدون یادگیری و آموزش ارز دیجیتال نمی باشد.

حفظ مالکیت دارایی

در سیستم ‎بانکداری سنتی وقتی شخصی فوت می ‌کند، وجه موجود در حساب به وراث وی منتقل می ‌شود و یا در صورت نقض شرایط سرویس ‌دهی بانک، دارایی ‌های موجود در حساب مسدود شده و دیگر امکان دسترسی به آن ‌ها وجود نخواهد داشت. اما سرمایه ‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال این امکان را برای کاربر فراهم نموده که مالک کلید های خصوصی و عمومی دارایی خود باشد و در صورت قرار گرفتن در شرایطی خاص، امکان رسیدن به دارایی نیز وجود خواهد داشت.

نظر خود را بنویسید