آینده بیتکوین چه می‌شود؟ - تصویر ۱

آینده بیتکوین چه می‌شود؟

شاید بتوان بیت کوین را یکی از بزرگ‌ترین تحولات دنیای بورس و سرمایه نامید. تا چند سال پیش به‌جز فعالان بازار بورس و حوزه‌های سرمایه‌گذاری دیجیتال، کسی در مورد بیت کوین و دیگر رمزارزها چیزی نمی‌دانست. چند سالی است که فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال در کنار بازار بورس و فارکس، رونق گرفته است. بعید نیست که وقتی ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار این اختراع خود را معرفی کرد، در رویاهای خود چنین روزی را می‌دید، روزی که تاج پادشاهی سرمایه دنیا، بر سر بیت کوین قرار می‌گیرد. پیش‌بینی‌ها، خبر از آینده درخشان بیت کوین می‌دهند. اما واقعیت این جاست که هیچ چیزی در دنیای ارزهای دیجیتال قطعیت ندارد و همین موضوع، این بازار را هیجان‌انگیز و پر افت‌وخیز کرده است. شاید فعالیت افراد سرشناسی مانند ایلان ماسک، مالک تسلا، در زمینه ارزهای دیجیتال و به‌خصوص بیت کوین، باعث شده که بسیاری به سمت این بازار جلب شوند. سناریوهای مختلفی در مورد موفقیت یا عدم موفقیت بیت کوین وجود دارد که هیچ کدام قطعیتی ندارند.

 

آیا بیت کوین سرمایه‌ای افسانه‌ای برای آینده است؟

بسیاری از تحلیل‌گران در مورد رشد عجیب بیت کوین در سال‌های آینده پیش‌بینی‌هایی کرده‌اند. بر طبق اطلاعات، تنها ۲۱ میلیون بیت کوین قابل استخراج است و با توجه به محدود بودن منابع بیت کوین، نظرات مختلف نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال در آینده، تبدیل به کیمیا خواهد شد. گمانه زنی تحلیل‌گران با استفاده از انواع تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، و با توجه به رشد خارق‌العاده قیمت بیت کوین، بر تداوم این روند رو به رشد است.  بسیاری دیگر معتقدند که بیت کوین، همانند یک ذخیره ارزی بین‌المللی خواهد شد که با توجه به ارزش دلار در جهان، این حدس خیلی هم بی‌راه نیست. عده‌ای دیگر بر این باورند که دنیای آینده اقتصاد، متکی به ارزهای دیجیتال است و کم‌کم، اسکناس‌ها جای خود را به پول‌های دیجیتال خواهند داد. مخترع بیت کوین در تعریف این ارز دیجیتال گفته است که یک "سیستم پرداخت نقدی الکترونیکی همتا به همتاست که برای انجام تراکنش‌ها، نیازی به نفر سوم و نهادهای مالی دولتی وجود ندارد." به‌نظر می‌رسد که رشد قیمت بیت کوین، تحقق این نظریه را نشان داده و حالا در اوایل سال ۲۰۱۲، بسیار به واقعیت نزدیک شده است. مالکان بیت کوین معتقدند که این ارز در آینده‌ای نه چندان دور، ارزشی باورنکردنی خواهد داشت و گوی سبقت را از بازار بورس و فارکس خواهد ربود.

نظریه شکست بیت کوین تا چه حد معتبر است؟

در سمت مقابل طرفداران بیت کوین، منتقدان این ارز دیجیتال قرار دارند که معتقدند در چند سال آینده، رشد قیمت بیت کوین متوقف شده و مالکان این ارز دیجیتال، ضرر هنگفتی را متحمل خواهند شد. واقعیت این است که در دنیای امروز هیچ چیزی غیر ممکن نیست. شاید احتمال فراموش شدن بیت کوین و حذف آن از چرخه اقتصاد دیجیتال، خیلی دور از ذهن باشد، اما باید به‌عنوان یک احتمال به آن اندیشید. یکی از دلایل کم شدن ارزش بیت کوین، می‌تواند ظهور ارزهای موفق‌تر باشد. یکی از انتقادات به بیت کوین، بالا بودن هزینه تراکنش‌های این ارز است. معرفی یک ارز جدید که نقص‌ها و مشکلات بیت کوین را نداشته باشد، می‌تواند باعث ریزش کاربران بیت کوین باشد. موضوعی که قطعا در میزان ارزش این ارز دیجیتال تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. رقبای بیت کوین با سرعت در حال نزدیک شدن و به زیر کشیدن این ارز هستند. نکته دیگر در مورد تمامی رمز ارزها، مخالفت سیستم‌های بانکی، بازار بورس و سرمایه‎داری با این پدیده است. به‌همین دلیل تجارت بیت کوین در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع شده است.  بسیاری از منتقدان معتقدند که ممکن است دولت‌ها به مرور و با احساس خطر از رشد این ارزها، اقدام به وضع قوانین مالیاتی برای آن‌ها شوند یا فعالیت صرافی‌ها را در این زمینه محدود کنند. کسی چه می‌داند، شاید در آینده ائتلاف سرمایه‌دارن و دولت‌ها در مقابل قدرت گرفتن ارزهای دیجیتال، پیروز شده و این ارزها کم کم به فراموشی سپرده شوند!

پایان بندی

واقعیت این جاست که بیت کوین پدیده‌ای جدید در دنیای امروز است و سازوکار پیچیده آن و البته معادلات پر چالش دنیای سرمایه‌داری، مانع یک نتیجه‌گیری منطقی در این مورد خواهند بود. همین مرموز بودن عاقبت بیت کوین، هیجان تجارت در این حوزه را بالا برده است. در برابر افرادی که معتقدند سرمایه‌گذاری در این حوزه، نسبت به حوزه‌های دیگر بازار بورس و سرمایه، امنیت بیشتری دارد، منتقدان هم در مورد حباب موجود در قیمت بیت کوین هشدار می‌دهند و بیم شکستن این حباب و کاهش قیمت آن را دارند. این اظهارات گوناگون باعث شده که آینده بیت کوین در هاله‌ای از ابهام باشد.

نظر خود را بنویسید