ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

به تازگی دنیای ارز های دیجیتال رونق بسیاری گرفته است و آنچه که مهم است در مورد آن بدانیم این است که، یک نوع دارایی که وجود فیزیکی نداشته، تنها بر بستر اینترنت قرار گرفته و از همان طریق نیز معامله می شود. نکته ی قابل ذکر حوزه ارزهای دیجیتال در این است که هیچ سازمان یا دولتی نمی ‌تواند ارز دیجیتال را برخلاف پول‌ های فیات و رایج کشور، کنترل و مدیریت کند.

ارز دیجیتال معمولا با عناوینی همچون، رمز ارز یا کریپتوکارنسی شناخته می ‌شود که در سالیان اخیر، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده است.

کارشناسان و تحلیلگران این بازار در مورد رمز ارزها بیان می دارند که یک نوع دارایی دیجیتال محسوب می ‌شود، اما سوال اینجاست که کدام ویژگی و کاربرد ارزهای دیجیتال است که باعث افزایش روز افزون تعداد سرمایه ‌گذاران در این بازار شده است؟

مطابق با آمار به دست آمده از دنیای رمز ارزها، شاهد این ماجرا خواهیم بود که در آینده ‌ای نه چندان دور، جایگزین کارت های اعتباری و پول‌ های کاغذی می شوند و شاید همین موضوع، به تنهایی بیانگر قابلیت بی نظیر رمز ارزها باشد.

در برخی از نقاط جهان مشاهده می شود که فرایند دریافت ها و پرداخت ها، با بهره مندی از تکنولوژی روز و استفاده از خدمات نوین کریپتوکارنسی ‌ها انجام می ‌شود و مزایای ارزهای دیجیتال تا به حدی است که برخی از کارشناسان قابلیت های آن را بسیار بیشتر از یک سیستم دریافت و پرداخت محسوب می دارند، در واقع آن‌ها معتقدند که با خرید و نگهداری یا اصطلاحا هولد کردن رمز ارزها در یک بازه‌ ی زمانی طولانی، می ‌توان ارزش سرمایه‌‌ اولیه را تا میزان قابل توجهی افزایش داد.

بنابراین، با در نظر گرفتن روند پیشرفت ارزهای دیجیتال، طی سال‌ های اخیر و تحلیل شرایط  کنونی جوامع ، می توان اینگونه بیان داشت که، کریپتوکارنسی‌‌ ها گزینه‌ های بسیار خوبی برای سرمایه‌ گذاری در بلند مدت می باشند.

 

استفاده از رمز ارزها و کیف پول دیجیتال

همانطور که اشاره کردیم، رمز ارزها دارایی هایی کاملا دیجیتالی هستند و دارای نسخه ‌ی فیزیکی نمی باشند و برای دسترسی به آن، شما می توانید از طریق یکی از صرافی ‌های آنلاین ایرانی، خارجی و بین ‌المللی، اقدام به خرید و معامله ارزهای دیجیتال مورد نظر خود نمایید. برخی از صرافی‌ های ایرانی،  خدمات مربوط به تعدادی از ارزها را تحت پوشش دارند و تنها به معامله تعداد محدودی از آنها پرداخته و ارزهای دیجیتال را مستقیما به فروش می ‌رسانند.

نکته ‌ی دیگری که باید در مورد آن بدانید، مربوط به حفظ امنیت و نگهداری رمز ارزها می باشد که برای آن، شما نیاز به یک کیف پول نرم ‌افزاری و سخت افزاری  دارید. هر یک از این کیف پول ‌ها  دارای ویژگی ها و قابلیت ‌های منحصر به فردی هستند که با استفاده از آن می توانید به راحتی اقدام به دریافت دارایی دیجیتال خود نمایید. در نظر داشته باشید که قبل از انتخاب کیف دیجیتالی خود، حتما تمام اطلاعات مربوط  به هر یک از آن ‌ها را به دقت بررسی نموده و در نهایت بهترین مورد آن را متناسب با نیازهای شخصی خود، برگزینید.

 

اصطلاحات کاربردی رمز ارزها

افرادی که علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستند ممکن است با اصطلاحاتی مواجه باشند و با آن سروکار داشته باشند که باریشان آشنا نبوده و همین موضوع به تنهایی منجر به ضرر‌های غیر قابل جبران مالی و مشکلات دیگر برای کاربران شود. به همین دلیل سعی کردیم در این بخش تعدادی از اصطلاحات معروف، پایه‌ ای و کاربردی حوزه‌ی رمز ارزها را با بیانی ساده عنوان نموده و توضیحاتی ارائه نماییم تا با هریک از آنها آشنا شوید.

اصطلاحاتی که  ادامه ذکر می شوند، عبارت ‌های کلی در رابطه با رمز ارزها هستند، اگرچه که تعداد بیشتری از این عناوین و اصطلاحات در بین سرمایه گذاران و تریدرها وجود دارد، ولی همین تعداد به عنوان مقدمه برای آشنایی با این حوزه مهم به شمار می روند.  علاقه مندان به این حوزه می توانند با فعالیت بیشتر و در آینده و به صورت حرفه ای تر با اصطلاحات مهم در ارزهای دیجیتال آشنا شوند. 

بلاک چین:

به عنوان یک پایگاه داده می باشد به طوری که  که تمام اطلاعات مربوط به تراکنش ‌های دیجیتالی انجام شده در شبکه‌ ی رمز ارزها را به صورت خودکار به ثبت می ‌رساند. در واقع می توان گفت که، تکنولوژی بلاک چین علاوه بر حذف شخص ثالث، فضایی امن و مطمئن برای انجام تراکنش‌های مالی کاربران به وجود آورده است.

در نظر داشته باشید که ساختار تکنولوژی بلاک چین به گونه ‌ای است که اطلاعات در بلاک‌ ها به صورت دسته ‌بندی و مشخص در کنار یکدیگر قرار گرفته و زنجیره ‌ای از اطلاعات را تشکیل دهند. از آنجایی که کاربران در سراسر جهان همواره مشغول ثبت تراکنش در شبکه ‌‌ی رمز ارزها هستند، زنجیره ‌ی اطلاعات ثبت شده در بلاک چین نیز هر لحظه در حال افزایش است.

بیت کوین:

اولین ارز دیجیتال می باشد که حتی با وجود گذشت سال های متمادی و حضور ارزهای دیگر، همچنان به عنوان معروف ترین رمز ارز در سطح جهان شناخته می ‌شود و طرفداران زیادی دارد.

آلت کوین:

تمامی ارز دیجیتالی که پس از بیت کوین به صورت اختصاصی ساخته و به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شدند، آلت کوین نامیده می‌ شوند. برای مثال کوین ‌هایی مانند اتریوم، کاردانو، دوج کوین و … به عنوان معروف ترین آلت کوین‌ها در بازار رمز ارزها شناخته می ‌شوند.

در نظر داشته باشید که البته هر یک از آلت کوین ‌ها دارای ویژگی و قابلیت ‌های متفاوت و منحصر به فرد بوده و هدف خاصی را دنبال می‌ کنند و در اختیار کاربران خود  قرار می دهند.

صرافی ارز دیجیتال:

 صرافی آنلاین به پلتفرم یا بستری گفته می ‌شود که تمام خدمات مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال  از آن طریق انجام می شود و معاملات آنلاین کاربران را تحت پوشش قرار می دهد.

کیف پول دیجیتال:

 کیف پول ارزهای دیجیتال، به منظور حفظ امنیت، دریافت و پرداخت رمز ارزها مورد استفاده قرار می ‌گیرد و معمولا به سه شکل سخت افزاری، نرم افزاری و کاغذی طراحی می شود.

در نظر داشته باشید که هر یک از صرافی ‌های آنلاین حوزه‌ ی ارزهای دیجیتال، یک کیف پول اختصاصی برای کاربران خود طراحی کرده‌ اند.

ساختار غیر متمرکز:

 منظور از ساختار غیر متمرکز این است که هیچ نهاد و سازمان دولتی یا خصوصی از رمز ارزها پشتیبانی نمی‌ کند. و همین ساختار غیر متمرکز ارزها دیجیتال موجب شده  که هیچ شخص یا نهاد مشخصی، قادر به کنترل فرآیند انجام و ثبت تراکنش ‌های کاربران در شبکه نباشد.

دفتر کل توزیع شده:

 دفتر کل توزیع شده به عنوان یک پایگاه از داده‌های دیجیتالی شناخته می‌ شود که توسط هیچ یک از نهادهای دولتی و خصوصی تحت کنترل قرار نمی ‌گیرد. بهتر است بدانید که داده های دیجیتالی دفتر کل توزیع شده همزمان در چندین بخش از جهان ثبت و ذخیره می‌ شوند. یکی از ویژگی‌ های قابل توجه دفتر کل توزیع شده این است که اعمال هر نوع تغییر یا حذف تراکنش بعد از ثبت نهایی امکان پذیر نخواهد بود. به بیان ساده ‌تر، هیچگاه اطلاعات ثبت شده در شبکه امکان دستکاری را نخواهد داشت، از این رو میتوان گفت که بلاک چین نیز یک دفتر کل توزیع شده است.

 

 

نظر خود را بنویسید