چگونه از اشتباهات معاملاتی جلوگیری کنیم؟

چگونه از اشتباهات معاملاتی جلوگیری کنیم؟

هر یک از افراد با هدف کسب درآمد و رسیدن به سود بیشتر، وارد دنیای سرمایه گذاری می شوند و تمایل دارند که معاملات موفقی انجام داده و به میزان رضایت مورد نظر خود برسند. اگر چه که این عامل مشهود است و بسیاری از افراد نیز به همین ترتیب توانسته اند به موفقیت های قابل توجهی دست یابند. ولی بهتر است بدانید که یک معامله‌ گر موفق، کسی است که از آینده سهم انتخابی مورد نظر  خود به خوبی آگاه باشد و پیش بین های لازم را انجام دهد، اینکه  چه خواهد شد و در چه قیمتی باید به سهم ورود یا خروج کند. صحبت درباره گذشته یک سهم، آسان است، ولی باید فرصت های معاملاتی پیش رو را شناخته و بدان ها دست یافت.

موضوع مهم و قابل توجه این است که، برخی از افراد در هنگام خرید یا فروش سهام، اشتباهاتی را مرتکب می ‌شوند که سرمایه آن ‌ها را با خطرات زیادی مواجه می سازد. در صورتی که می توان به راحتی بر آنها فائق آمده و سرمایه گذاری خود را بهینه تر انجام داد. در ادامه در مورد اشتباهات رایج معامله ‌گران بازارهای مالی و راه حل‌ های آن صحبت خواهیم نمود. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تک سهم شدن در بورس

یکی از اشتباهات رایج و خطرناک در روند معاملات، تک سهم شدن است. این عامل بدان معناست که برخی از معامله‌ گران تازه وارد در بازار، به محض شناسایی یک سهم مناسب، ترجیح می دهند که تمام پول خود را در آن سرمایه گذاری کنند. خطای این مورد در این موضوع نهفته است که چنانچه پیش بینی های صورت گرفته توسط فرد از آینده بازار اشتباه باشد و روند سهم نزولی شود، سرمایه مورد نظر با خطر جدی مواجه خواهد شد.

از این رو و برای رفع این مشکل، پیشنهاد می ‌شود که برای انجام معاملاتی موفق، سعی کنید که سبد سهامی متنوع و مختلفی را تشکیل دهید. زیرا عامل موثری در جهت جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان در سرمایه گذاری بوده و ریسک حاصل از آن را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد.

تنوع بیش از اندازه سبد سهام

اگر چه که یکی از راه های جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی، تشکیل سبد سهامی متنوع بوده و استراتژی موفقی نیز محسوب می شود. اما باید اشاره نمود که تنوع بیش از اندازه سبد سهام نقطه مقابل این استراتژی محسوب می شود و ممکن است با خطراتی همراه باشد. دقت لازم را داشته باشید که، تشکیل سبد سهامی شما، نباید بیش از اندازه متنوع باشد.

دلیل تاکید بر این موضوع در این است که، مدیریت صحیح سبد سهامی که از تعداد بسیار زیادی تشکیل شده باشد، بسیار دشوار است و بهترین روش برای آن، خرید سهام شرکت ‌های مناسب از صنایع مختلف است. به عبارتی سرمایه ‌گذار باید ابتدا صنایع برتر بازار را شناسایی کرده و سپس بر روی سهام هایی که پیش بینی می شود از پتانسیل قوی برخوردارند، سرمایه گذاری نماید.

خرید سهام پرریسک

افراد ریسک پذیر از روحیه ریسک پذیری بالایی برخوردارند و معمولا ترجیح می دهند، معاملاتی با ریسک بالا را انتخاب نموده تا به سود بیشتری دست یابند و قطعا می توانند به آن دست یابند. ولی آنچه که باید دقت داشته باشیداین است که عامل ریسک،  نباید باعث شود  بدون فکر  و منطق پیش رفته و دچار خطا شوید و تنها بر این باور باشید که اگر ریسک سرمایه گذاری را افزایش دهید، سود بیشتری کسب می‌ کنید.

در نظر داشته باشید که در بازارهای صعودی، سهام پرریسک می تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد و اگر روند بازار نزولی شود، این شرکت‌ ها با افت قیمتی زیاد و شاید بیشتر از میانگین بازار مواجه شوند، بر همین اساس، توصیه می‌ شود بر روی پروژه هایی سرمایه گذاری کنید که از لحاظ نقدشوندگی، سودآوری و عملکردی ریسک معقولی داشته باشند.

عدم انتخاب یک استراتژی معاملاتی

ورود به بازارهای مالی بدون داشتن استراتژی معاملاتی مشخص، حتی اگر به‌ واسطه شانس و اقبال با موفقیت مقطعی همراه باشد، در بلندمدت نتیجه ‌ای جز شکست به همراه ندارد. با این وجود، برخی از معامله‌ گران، بدون انتخاب و داشتن یک استراتژی مشخص برای معاملات خود، وارد بازار می شوند.  

یک استراتژی معاملاتی مناسب، قوانین مشخصی برای ورود و خروج از بازار را به شما می دهد که معامله‌ گر با انتخاب آن باید مطابق با آنچه که تعیین نموده است، پیش رود.

دلیل تاکید بر انتخاب یک استراتژی معاملاتی این است که در شرایط مختلف، از تصمیم گیری های نابه جا و احساساتی، بر حذر بوده و بتوانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

عدم تعیین حد ضرر در معاملات

گاهی مشاهده می شود که برخی از افراد برای انجام معاملات خود، حد ضرر را تعیین نمی‌ کنند. این امر عاملی منفی و پرخطر بوده و باعث می شود که در زمان ریزش و سقوط بازار، زیان ‌های بزرگی را متحمل شوند.

تعیین حد ضرر و مدیریت سرمایه درست و اصولی، باعث می شود در زمان ریزش قیمت، با فروش به موقع سهام، ارزش دارایی خود را حفظ کرده و در ادامه و با انجام معاملات مناسب، ضرر وارد شده را جبران نمایید.

کاهش میانگین در زمان ریزش بازار

یکی از متداول ‌ترین اشتباهات معاملاتی، کم‌کردن میانگین در زمان ریزش بازار است. زیرا بسیاری از معامله‌ گران بر این باورند که اگر سهامشان ریزش کرد، می توانند با خرید همان سهم در قیمت ‌های پایین ‌تر و کاهش میانگین قیمت خرید، با رشد آینده سهم، ضرر وارد شده را جبران کنند، در صورتی که این تفکر و استراتژی موفق نخواهد بود. یک معامله گر تنها زمانی مجاز به کم‌ کردن میانگین در یک سهم می باشد که آن سهم در سطوح حمایتی خود قرار داشته باشد، در هنگامی که روند بازار از صعودی به نزولی تغییر کرده باشد و حمایت‌ های قیمتی سهم نیز از دست رفته باشد، خرید مجدد سهم، نمی تواند موفقیت آمیز باشد و نتیجه حاصله، همراه با ضرر خواهد بود.

در پایان مقاله باید اشاره کنیم که، راهکار مناسب برای کاهش اشتباهات معاملاتی، تنها با افزایش سطح دانش مالی همراه با تمرین مداوم و کسب تجربه به دست می آید. برای افزایش سطح دانش مالی خود، می ‌توانید از دوره ‌های آموزشی مناسب و کاربردی، استفاده نموده و موفقیت های سرمایه گذاری خود را افزایش دهید.

 

 

نظر خود را بنویسید