حد ضرر چیست؟

حد ضرر چیست؟

افرادی که وارد بازارهای سرمایه می شوند و به عنوان یک معامله گر اقدام به انجام معاملات مختلف می نمایند، به دنبال کسب بالاترین سود و پایین ترین ضرر هستند. تجربه و پذیرش زیان در هر معامله ای سخت و دشوار است و اگر همراه با زیان های مالی و اقتصادی سنگین باشد و مانع از سودآوری در آینده شود، اوضاع بدتر می شود. به همین دلیل، استراتژی هایی را به کار می گیرند که به این امر دست یابند.

 هدف از انجام هر معامله و تجارتی رسیدن به سود است و اتخاذ راهبرد عدم زیان، می تواند یک معامله را متعادل و منصفانه نماید، معامله ای که بر مبنای عقل و تجربه صورت گرفته و به دور از هیجان های بی اساس باشد. این موضوع در معامله بسیار مهم بوده و نشانه یک تعادل است که باید حفظ شود و زمانی که این تعادل به هم بریزد ریسک آن افزایش یافته و احتمال بروز زیان وجود دارد.

در انجام معامله باید موضوع زیان را نیز در نظر داشته باشیم و اینکه اگر با زیان و ضرر مواجه شدیم و ناگزیر در دام آن افتادیم تا چه اندازه، نسبت به سهم وفادار بمانیم و چه مدت زمانی را برای تغییر روند موجود در نظر داشته باشیم و یا چه زمانی تصمیم به  فروش آن سهم بگیریم. این تحلیل و بررسی با تعیین حد ضرر معاملات که به منزله یک نقطه نهایی و برای حفظ اصل سرمایه تعیین می شود، انجام پذیر است.

ضرورت تعیین حد ضرر در معاملات چیست؟

یکی از تفکرهای حاکم و مخرب بر معامله گران، حفظ سرمایه در حال نزول است که ناشی از حس طمع آنهاست، به این امید که بازار در طی انجام یک یا چند معامله، تغییر روند داده و صعودی خواهد شد. این می تواند یک تحلیل نابه جا و غیرقابل قبول باشد. از سویی دیگر ممکن است یک معامله گر به خاطر ترس از وقوع یک زیان بزرگ، بسیار زودتر از موعد مقرر، اقدام به فروش نموده و  از آن خارج شود، که این خود موجب بروز ضرر دیگری خواهد شد و از کسب سود بالاتر جلوگیری می کند. اما به طور کلی، وقوع حالت اول محتمل تر است و باید بسیار دقیق بود تا تحلیل درستی از شرایط را بدست آورد.

استراتژی انتخاب شده برای تحمل زیان، نوعی راهبرد در مدیریت بحران است که با استفاده از آن تعیین می شود که در صورت وقوع ضرر، چه زمانی و چه اقدامی را انجام دهیم که کمترین زیان را متحمل شویم، این نقطه تعیین شده، حد ضرر در معامله نام دارد.

بنابراین با استراتژی حد ضرر، محدوده یا نقطه قیمتی را برای معاملات خود تعیین می کنید تا در صورت قرار گرفتن در آن، بتوانید به سرعت و با یک قیمت مشخص آن را به فروش رسانید. چون ممکن است نگهداری آن برای روزهای آینده، میزان زیان وارده را بیش از اندازه نموده و قابل جبران نباشد. پس در فرصت مناسب اقدام نموده تا از پذیرش ضرر بیشتر جلوگیری نماییم.  

مزایای تعیین حد ضرر در معاملات

در نظر داشته باید که پرهیز از زیان ها در بازارهای سرمایه، اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل  نباید نسبت به زیان های موجود که معمولا اتفاق می افتد و ذات معاملات بازار محسوب می شود، حساس بود. گاهی حتی بزرگترین و حرفه ای ترین معامله گران دنیا نیز در این حوزه های سرمایه گذاری دچار شکست شده و میزانی از سرمایه خود را از دست داده اند. پس باید سعی نمود تا با افزایش مهارت خود، آن را بهتر شناخته و به درستی در برابر آن واکنش نشان داد.

از مهمترین مزایای تعیین استراتژی حد ضرر، کاهش اضطراب معامله است. بنابراین شما از ابتدای خرید یک سهم، تعیین می نمایید که تنها تا یک قیمت مشخص نسبت به آن وفادار خواهید بود و در صورت گذشتن از آن قیمت، اقدام به فروش خواهید کرد. این موضوع در دو بخش بررسی می شود، موضوع اول، پذیرش ذهنی زیان احتمالی تا مقداری مشخص است و نتیجه آن، فراغت ذهنی شماست که باعث تصمیمات درست در بزنگاه های قیمتی خواهد شد. مورد دوم نیز معامله برنامه محور شماست، به طوری که استراتژی مشخصی را برای رسیدن به نقاط بحرانی تعیین نموده و از بروز اتفاقات ناگهانی، دچار نگرانی و استرس نشده و می توانید اقدام لازم را انجام دهید. همین دو بعد کافیست که به اهمیت تعیین حد ضرر پایبند شوید. پس حتما توجه به حد ضرر را در معاملات خود در نظر داشته باشید.  

با در نظر گرفتن این دو عامل بسیار حیاتی، ابتدا باید یک راهبرد مناسب برای معامله داشته باشید. این راهبرد برای شما واجب است تا بدانید در صورت رخداد هر اتفاقی در بازار، چه خواهید کرد. ترجیحا به دنبال راهبردهای آزمون پس داده و سالم باشید که قبلا توسط افراد مورد استفاده قرار گرفته اند و زیان و سود آنها به صورت تقریبی قابل پیش بینی است. حد تعادل را در نظر داشته باشید و از نتایج کسب شده، نهایت استفاده را ببرید. هیچ محدوده قطعی و مشخصی برای زیان وجود ندارد و تفکر بیش از حد نسبت به آن، ممکن است شما را از کسب سود غافل کند. کاملا باتجربه رفتار کنید و همه شاخص ها را در متعادل ترین حالت ممکن رعایت کنید. مسئولیت آن را به عهده بگیرید و تلاش کنید استراتژی مخصوص خود را کشف کنید و نسبت به نتایج عملکرد خود حساس باشید. هرچند وقت یک بار نتیجه به کار گیری تصمیمات و استراتژی های خود را با اعداد و ارقام بسنجید و سودده بودن معامله را مورد بررسی دقیق قرار دهید. زیرا این موضوع می تواند مسیر موفقیت شما را هموار سازد.

 

 

نظر خود را بنویسید