استراتژی های معاملاتی برتر در بین معامله گران

استراتژی های معاملاتی برتر در بین معامله گران

بازار بورس به دلیل تاثیر پذیری زیادی که از عوامل اقتصادی و سیاسی دارد همواره افت و خیزهای فراوانی را تجربه نموده و دارای نوسانات زیادی است. با توجه به این موضوع، چنانچه بدون شناخت کافی از ماهیت این بازار و نداشتن چارچوب منظم در معاملات به این عرصه قدم گذاشته و فعالیت نمایید، بدون شک محتمل ضررهای زیادی خواهید شد.

به یاد داشته باشید که  داشتن یک استراتژی معاملاتی به شما در کسب سود مطمئن و کم ریسک کمک می ‌­کند، بنابراین برای ورود موفق به بازار و کسب درآمد، ضرورت دارد که یک استراتژی ثابت برای معاملات را اتخاذ نمایید.

چنانچه بخواهید در این بازار به صورت کوتاه ‌مدت و یا بلند مدت، حضور داشته و فعالیت نمایید، تفاوتی ندارد و شما باید برای معاملات خود، همواره یک استراتژی مناسب داشته باشید. اما شاید این سوال ایجاد شود که چرا داشتن برنامه‌ ای از پیش تعیین شده برای انجام معاملات ضروری است؟ و چرا نیاز است که به اجرای استراتژی معاملاتی پایبند بود و تحت هیچ شرایطی آن را نادیده نگرفت؟

دلیل اصلی این موضوع و تاکید بر آن در ریسک‌ گریزی است. زیرا حتی احتمال ضرر کردن نیز به عنوان یک عامل بازدارنده برای ورود معامله ‌گران محسوب می شود که با داشتن استراتژی مشخص در معامله، این عامل کاهش یافته و به حداقل ممکن می ‌رسد و معامله‌ گر می تواند سرمایه ‌ی خود را به درستی مدیریت کند.

استراتژی معاملاتی چیست؟

داشتن طرحی برای معاملات یا همان استراتژی معاملاتی، مجموعه‌ ای از اصول و قواعدی است که معامله ‌گر پیش از انجام هر گونه معامله در بورس، آن‌ ها را با توجه به روحیات و انتظارات خود از بازار تعیین می ‌کند و به رفتار او در هنگام معامله نظارت می‌ کند. به عنوان مثال، معامله ‌گر در هنگام خرید می‌ تواند با به کارگیری استراتژی ورود پلکانی که یکی از ساده ترین و در عین حال کاربردی ‌ترین استراتژی ‌های معاملاتی است بر احساس ترس خود در ورود به یک معامله غلبه کند.  

تعیین یک استراتژی معاملاتی ممکن است کاری ساده به نظر رسیده و توجهی به آن نشود، ولی با شروع معامله و در صورت پیش‌ بینی اشتباه روند قیمت، معامله‌ گر دچار اضطراب و سردرگمی در تصمیم ‌گیری ‌می‌ شود و ممکن است متحمل ضرر گردد، که دلیل اصلی آن، نداشتن یک استراتژی مناسب قبل از معامله می باشد. در ادامه به معرفی تعدادی از استراتژی های سرمایه ‌گذاری موفق در بازار سرمایه که در بین معامله‌ گران حرفه ‌ای در دنیا رواج دارد، خواهیم پرداخت.

استراتژی سرمایه ­‌گذاری در سهام رشدی

سرمایه ‌گذاری در سهام رشدی یکی از انواع استراتژی های معاملاتی است، تمرکز اصلی این روش بر سهام شرکت ‌هایی است که پیش ‌بینی می ‌شود، روند رشد و سودآوری آنها در آینده  نیز ادامه دارد. این گونه شرکت ‌ها به جای تقسیم سود نقدی بین سهامداران و همچنین استفاده از تسهیلات جهت تامین نقدینگی لازم برای توسعه طرح‌ ها و زیرساخت ‌های خود، سود انباشته و مازاد سالیانه خود را دوباره به چرخه‌ ی سرمایه‌ گذاری باز می‌ گردانند تا از این طریق، افزایش تولید و به تبع آن فروش بیشتر را ایجاد نمایند. این نوع از استراتژی معاملاتی بر پایه ‌ی تحلیل‌ های بنیادین استوار است که در ترکیب با تحلیل‌ های تکنیکالی به ورود و خروج مناسب تر کمک می‌ کند.

استراتژی سرمایه ­‌گذاری درآمدی

این روش به منزله تشکیل سبد سهامی از اوراق بهادار با کمترین ریسک، سود مشخص و تضمین شده است که علی ‌رغم وضعیت نامساعد  موجود در بازار، سودی تضمین شده و به صورت روزشمار را به سهامداران پرداخت می نماید.

این نوع استراتژی مناسب افرادی است که وقت یا مهارت کافی برای فعالیت در بورس را نداشته و انتظار کسب سود به میزان بیشتری را دارند. از جمله اوراق بهاداری که در این دسته قرار می ‌گیرند، می‌ توان به واحدهای صندوق­ های سرمایه‌ گذاری و اوراق قرضه اشاره کرد که حداقل سود سالانه را با کمترین ریسک ممکن، محقق می‌ سازند.

استراتژی سرمایه ‌گذاری در سهام ارزشی

یکی دیگر از انواع استراتژی های سرمایه‌ گذاری، سرمایه ‌گذاری در سهام ارزشی است که در آن، سهامی برای خرید انتخاب می ‌شود که پایین تر از ارزش ذاتی‌ شان در بازار معامله می ­شوند، ولی مستعد رشد هستند. می توان آن را یکی از رایج ترین انواع استراتژی معاملاتی در بورس دانست. در این روش، معامله ‌گران پس از اعلام پیش‌ بینی سود شرکت‌ ها و تقسیم قیمت هر سهم بر مقدار سود اعلام شده، از میزان سهام شرکت‌ ها در آینده آگاه می‌ شوند و سپس اقدام به خرید سهم و نگه ‌داری آن تا رسیدن به قیمت مناسب برای فروش می ‌کنند.

 استراتژی فروش استقراضی

این نوع استراتژی در واقع به معنای کسب سود از روند نزولی بازار است و به صورت قرض گرفتن اوراق بهادار از کارگزاری یا مالک اوراق و فروش آنها با پیش ‌بینی کاهش قیمت در آینده، انجام می شود و پس از تحقق پیش‌ بینی انجام شده، خرید دوباره آن اوراق از بازار و بازگرداندن آنها به مالک انجام می شود. در این شیوه‌ ی معاملاتی و در صورت پیش ‌بینی اشتباه، روند کاهشی و افزایشی قیمت، ضرر متوجه معامله‌ گر خواهد شد.

معامله ‌گر باید  مهارت های لازم برای تحلیل تکنیکال را داشته باشد واز قواعد خاص آن مانند بلوکه شدن مقداری از سرمایه به عنوان وجه تضمین و کارمزدها و شرایط تسویه با مالک و کارگزاری، آگاهی کامل داشته باشد.

استراتژی سرمایه ‌گذاری مومنتوم

معامله ‌گرانی که از این استراتژی استفاده می‌ کنند، معتقدند که روند حرکت قیمت در جهت صعود یا نزول در بازه‌ های زمانی خاصی ثابت است و می ‌توان تا زمان تغییر روند بازار، حداکثر سود ممکن را به دست آورد. بنابراین می توان گفت که نوعی از سرمایه ‌گذاری در جهت روند است.

این استراتژی نوعی تحلیل تکنیکال ‌است و در حال حاضر معامله ‌گران فاندامنتالی نیز با توجه به انتظاراتی که دارند از ان استفاده نموده و از مزایای آن، بهره مند می شوند. این دو تحلیل تکنیکال و بنیادی، مکمل یکدیگر هستند و احتمال موفقیت در معامله را افزایش می ‌دهند.

استراتژی نوسان‌ گیری

در این روش فرد معامله ‌گر به سادگی با روند بازار هم جهت شده و اقدام به خرید و فروش می ‌کند. علاقه‌ مندان به این روش، در هنگام افزایش قیمت ‌ها اقدام به خرید و در صورت کاهش آن، اقدام به خروج  از بازار می کنند.

در این استراتژی، هدف یک معامله گر، پیش ­بینی قیمت بازار نیست، بلکه بررسی دقیق بازار است. به این معنا که معامله ‌گر برای افزایش قیمت سهم در آینده، اقدام به خرید نکرده و تنها با مثبت و منفی شدن قیمت ‌ها، خرید و فروش می‌ نماید.

استراتژی شکاف قیمت یا گپ

در مواقعی که، قیمت پایانی یک سهم با قیمت آخرین معامله آن در روز فاصله داشته باشد، استفاده می شود که می تواند کارایی زیادی را به همراه داشته باشد.  

در این شرایط، معامله‌ گر در زمان پیش گشایش بازار و در روز بعد سهم را رصد می­ کند تا قیمت بازگشایی مشخص شود. سپس به محض بالا رفتن قیمت از قیمت پیش ‌گشایش، خرید می کند و تا سقف دامنه ‌ی مجاز قیمت، اقدام به فروش نخواهد کرد.

استراتژی مبتنی بر الگوی پرچم

این روش معاملاتی برگرفته از الگوی کانال است و همانند سایر الگوهای نموداری در انتهای یک حرکت صعودی یا نزولی شکل می ‌گیرد و در این شرایط، بازار وارد فاز اصلاحی می شود.الگوی پرچم الگویی ادامه دهنده است، به این معنا که در صورت عدم موفقیت و شکست الگو، بازار به روند قبلی خود بازگشته و آن را ادامه می‌ دهد.

به عبارت دیگر می توان گفت که الگوی پرچم، نشانگر دوره بلاتکلیفی در بازار است، جایی که در آن خریداران و فروشندگان در حال مبارزه برای به دست گرفتن بازار هستند. معامله ‌گران در این استراتژی پس از شکست الگو وارد معامله می‌ شوند و تا رسیدن به انتهای تارگت که به وسیله ‌ی میله پرچم تعیین می‌ شود، از بازار خارج نمی‌ شوند.

 

 

نظر خود را بنویسید