حد سود چیست؟

حد سود چیست؟

یکی از مفاهیمی که هر معامله گر در بازار های مالی و در هنگام تعیین استراتژی معاملاتی خود با آن مواجه خواهد بود، «حد سود» است. اما می خواهیم بدانیم که مفهوم حد سود  در بازار های مالی به چه معناست.  

حد سود و استراتژی معامله در بازار

رشد و توسعه در هر کسب و کار و تجارتی، اتفاق می افتد و باید بدانیم که محدوده مشخصی دارد . مفهوم حد سود در بازارسرمایه،  ناحیه قیمتی است که  با عبور از  آن، تغییراتی در تحرکات و روند معاملات مشاهده می شود و تعیین این ناحیه، برای افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، بسیار حیاتی بوده و باید همراه با تحلیل ها و بررسی های دقیق باشد.

در نظر داشته باشید که این نقاط معمولا از طریق تحلیلهای تکنیکال  و یا برپایه استراتژی های موفقی که دیگران در موقعیت های مشابه با به کارگیری آنها، قادر به جلوگیری از زیان های بعدی بوده اند، تعیین می شود. تمام این موارد، بعلاوه  تجزیه و تحلیل های بنیادی، بستگی به استراتژی های معاملاتی خواهد داشت. اینکه فرد در چه حدی از سود، رضایت به برداشت سود کسب شده خود داده و یا اقدام به ذخیره بخشی از آن نماید ، بستگی به عوامل شخصیتی افراد نیز دارد. در هر صورت آن چه که در استراتژی های معاملاتی مهم است، مقید بودن به حدود تعیین شده است.  

در این مقاله می خواهیم به صورتی جامع و کامل به بیان مفهوم حد سود پرداخته و شما را با یک معامله موفق و هدفدار آشنا نماییم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تعیین حد سود

یک مفهوم مهم و کلیدی در دنیای سرمایه گذاری و تجارت، تعیین حد سود است و بیانگر آن نقطه و بازه ای از قیمت است که بر اساس آن، معامله گران تصمیم به خروج از بازار البته با کسب سود ، می گیرند. تعیین این نقطه با استفاده از تحلیل های معتبر، شناسایی شده و در موعد مقرر نیز اقدام لازم برای آن صورت می گیرد. این اقدام به منزله حفظ محدوده سود و خروج به موقع از ناحیه تعیین شده است که در نهایت منجر به ذخیره سود و جلوگیری از زیان های احتمالی می شود.

سود نهفته در خروج به موقع از بازار می تواند مانند سودی که در هنگام رشد بازار به دست می آید، یک معامله را جذاب و شیرین نماید. بنابراین باید دقت و توجه زیادی برای تعیین این محدوده، در نظر داشت. تاکید بر این دقت را از این جهت اشاره می کنیم که کنترل رسیدن به این محدوده در تحلیل ها و صحت محل ورود به سهم از بین رفته و سبب زیان های فراوانی خواهد شد. تلاش کنید تا نسبت به کنترل مداوم سهم و ارزیابی حرکت آن در محدوده سود، حساس باشید و پس از ورود به سهم، تمرکز خود را برای خروج به موقع از آن به کار ببندید.

تعیین هدف در استراتژی معاملاتی

استراتژی های معاملاتی به منزله تعیین راهبردهایی موثر برای داشتن یک معامله موفق هستند که  شما را در شرایط نابسامان کمک می کنند. شما باید پاسخ صحیحی برای هر یک از سوالات از قبیل اینکه، بهتر است چه زمانی به سهم ورود کنم و یا چه زمانی آن را فروخته و خارج شوم؟ و یا ممکن است در شرایطی واقع شوم که تا قبل از رسیدن به موعد مقرر، شرایط خوب و یا بسیار بد شد، بهتر است چه تصمیمی بگیرم و چه کاری انجام دهم؟ داشته باشید.البته توصیه می شود که در این مواقع شما چند حدسود داشته باشید .

 سعی کنید  اهداف خود را اولویت بندی کنید و در تحقق هر مرحله از آن، استراتژی های معاملاتی خود را مورد بررسی قرار دهید. چنانچه شما در حال رسیدن به حد سود اول هستید  و شرایط کلی بازار را مثبت و صعودی می بینید، هدف دوم را در محدوده بعدی  تعریف کنید و منتظر رویدادهای بعدی باشید و اگر شرایط را در زمان حصول هدف، معکوس می ببینید، سعی کنید که اقدام مورد نظر خود را برای خروج به سرعت عملی کنید. برای کسب موفقیت نیاز دارید که، میان زمان ورود و خروج خود تعادل برقرار نمایید و به هیچ عنوان، در فکر داشتن و دریافت سود، بیش از حد مجاز آن نباشید.  

تعیین محدوده سودآوری معمولا مطابق با روند بازار مشخص می شود و نتایج و داده های تحلیل بازار عامل تعیین کننده آن خواهد بود. این داده ها را با توجه به ویژگی های شخصیتی خود که در روند تجارت اعمال می کنید در نظر گرفته و بر اساس آن عمل کنید و سپس خروجی آن را مشخص کنید.  چرا که شخصیت افراد در پذیرش و تحمل ریسک و همچنین میزان رضایت از حد سودآوری، می تواند به عنوان عاملی تعیین کننده، دخیل باشد. بنابراین برای داشتن معامله ای موفق، باید فاکتورهای این چنینی را  نیز در نظر داشته باشید و به مرور زمان  و کسب تجربه در معاملات گوناگون، چارچوب های اقتصادی و روانی را برای خود ترسیم کنید.

در همین راستا نیز برنامه ریزی و تعیین هدف، اهمیت زیادی دارد. یعنی این تفکر که نسبت به شرایط بازار تصمیم گیری خواهیم کرد، بسیار زیان ده بوده و شما را از دایره معامله گران حرفه ای و موفق دور می سازد.

توصیه می شود که، پیش از خرید یک سهم، به خوبی آن را بررسی نموده و همچنین محدوده های ورود و خروج را به طور کامل مشخص کنید. در فرایند سوددهی سهم موردنظر، به میزان رشد مورد انتظاری که تعیین کرده اید، وفادار بمانید و انتظار خود از آن را زیاد بالا نبرید. در صورتی که بخواهید درجه ای از ریسک را پذیرفته و آن را به کار بندید، چند حدسود برای خود درنظر بگیرید  و ریسک را در محدوده های مختلف به نسبت حد سود وحد ضرر خود تقسیم کنید تا از خطرات احتمالی آن در امان بمانید. این می تواند یکی از بهترین روش های انجام معاملات  از سوی شما برای سرمایه گذاری و کسب سود باشد.  

 

 

نظر خود را بنویسید