نکات لازم برای مواجهه با زمان ریزش بازار بورس

نکات لازم برای مواجهه با زمان ریزش بازار بورس

گاهی اوقات  شرایط نامساعد و اوضاع نابسامان اقتصادی و سیاسی که در روند بازار بورس موثر است، منجر به عدم اطمینان سرمایه‌ گذاران به آینده بازار شده و اغلب آنها تمایلی به سرمایه‌ گذاری در بازار نداشته و منتظر عکس‌ العمل مثبت از سوی بازار خواهند بود که در این شرایط، بازار روندی نزولی را طی می کند.

اگر چه که این اوضاع پایدار نبوده و بازار دوباره روندی رو به رشد را تجربه خواهد نمود. با این حال، باید توجه داشته باشیم که افت و خیزهای فراوان جزو ذات بازار سرمایه می باشد و ممکن است شاهد کاهش پی در پی ارزش سهم ‌ها باشیم. بنابراین، سهام ‌داران بایستی نسبت به آن شناخت کافی داشته و در مواجهه با بازار ریزشی، عکس ‌العمل‌ های مناسب را انجام دهند.

چرا کاهش قیمت سهام می ‌تواند موجب ترس سهامداران شود؟

معمولا مشاهده می شود که با کاهش قیمت برخی کالاها مانند مواد غذایی، افراد به خرید بیشتر آن ترغیب شده و حتی ممکن است موجی از تقاضای کاذب برای خرید کالا  ایجاد شود، ولی در بازار بورس این موضوع کاملا برعکس بوده و کاهش قیمت سهام، موجب تقاضای بیشتر نخواهد شد.

کاهش پی در پی قیمت سهام موجب ترس و نگرانی سهامداران می شود، به نحوی که فشار فروش زیادی بر سهم وارد می ‌کند و  روند نزولی سهم تشدید خواهد شد.

دلیل این رفتار را باید بدین گونه شرح داد که در سوپرمارکت، انتخاب و خرید کالای مصرفی با قیمت پایین‌ تر موجب صرفه‌ جویی در هزینه می‌ شود. ولی سقوط بازار سهام اساسا هزینه شما را در سرمایه ‌گذاری  با ضرر مواجه می کند و این عاملی ترسناک و دلهره آور خواهد بود.

با این حال، شما تا زمانی که سهام خود را نفروشید، ضرر نخواهید کرد چرا که این زیانی که شما می ‌بینید روی کاغذ خواهد بود و تا فروش سهام به واقعیت تبدیل نخواهد شد. همچنین باید توجه داشته باشید که بازیابی بازار سهام می تواند ضررهای شما را به سود تبدیل کند و سبد سهام شما را سودآور کند.

نکات لازم برای سرمایه ‌گذاری در هنگام ریزش بازار بورس

چنانچه شما هم در شمار  آن عده از سهامدارانی هستید که در بازار ریزشی هنوز نقدینگی برای خرید سهام دارید، به نکاتی که در ادامه بدان اشاره می شود دقت نمایید تا بتوانید به خوبی تصمیم گیری نموده و  از ضررهای احتمالی دوری کنید.

سبد سهامی متنوع بسازید

متنوع ساختن سبد سهامی به این معناست که شما از انواع دارایی های موجود در بازار بورس از سهام گرفته تا صندوق ‌های سرمایه‌گذاری و اوراق قرضه در سبد خود داشته باشید. این روش می تواند یکی از بهترین روش ‌های کاهش ریسک و مواجه با ریزش و اصلاح عمیق بازار، باشد.

به افق زمانی خود فکر کنید

تعیین افق زمانی و اینکه هر فرد چه مدتی را برای سرمایه‌ گذاری در بازار بورس در نظر دارد، برای هر فرد سرمایه ‌گذار متفاوت خواهد بود و این افق زمانی به صورت کوتاه مدت و یا بلند مدت در نظر گرفته می شود.

هر چه افق زمانی سرمایه ‌گذاری طولانی ‌تر باشد، خطر و ریسک کمتری را در کوتاه مدت به همراه خواهد داشت و می توان بدون دغدغه و نگرانی، خریدهای خوبی را در قیمت ‌های جذاب بازار ریزشی انجام داد.

از زمان‌ سنجی بازار خودداری کنید

حدس و پیش‌ گویی روند بازار یا یک سهام خاص کار دشواری محسوب می شود و یک استراتژی مناسبی برای سرمایه ‌گذاری نخواهد بود. اگر چه برخی از اصول اساسی وجود دارد که  با کمک آن می توان دریافت، آیا یک سهام برای سرمایه‌گذاری مناسب هست یا نیست. اما با این وجود روند قیمتی یک سهام می ‌تواند فوق‌ العاده بی ثبات باشد.

پیشنهاد می‌ شود به جای تلاش برای بازگرداندن بازار و یافتن قیمت کف بازار و دستیابی به کسب سود بیشتر، از استراتژی میانگین هزینه ثابت مستمر استفاده کنید. شما با کمک این استراتژی، در هنگام خرید سهام به جای تمرکز بر کف و سقف قیمتی و یافتن بهترین زمان برای خرید سهام، بودجه مورد نظر برای خرید سهام را به چند قسمت مساوی تقسیم می کنید و هر ماه بخشی از بودجه را صرف خرید سهام شرکت می نمایید.

سهام ‌را از دید بنیادی بررسی کنید

شناخت نقاط قوت و ضعف هر سهامی که در اختیار دارید و یا قصد خرید آن را دارید بسیار مهم است. با کمی تحقیق و بررسی در مورد روند قیمتی سهام در هنگام ریزش ‌های قبلی، می‌ توانید دریابید که سهام در اختیار شما در هنگام بحران بازار چگونه عمل کرده و بعد از ریزش بازار تا چه اندازه توانسته، افت قیمتی را پوشش دهد.

توصیه می شود که بر روی سهمی که قصد انتخاب و سرمایه ‌گذاری آن را دارید، وقت گذاشته و تمام موارد بنیادی را قبل از سرمایه‌ گذاری بررسی نمایید. به عبارت دیگر ، درک ماهیت و زمینه فعالیت شرکت‌ هایی که در آنها سرمایه گذاری می کنید می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید، آیا افت قیمتی آن طولانی مدت است  و یا صرفا یک تغییر کوتاه مدت خواهد بود.

یک مشاوره سرمایه‌ گذاری انتخاب کنید

چنانچه به عنوان یک فرد سرمایه ‌گذار تازه وارد به بازار هستید و در حال حاضر از تجربه و مهارت کافی برای فعالیت بهینه و سودآور برخوردار نیستید، یک مشاوره سرمایه ‌گذاری می‌ تواند به شما در خرید و فروش و تبیین استراتژی مناسب کمک کند. حتی اگر شما مدتی را در بازار مشغول فعالیت هستید و معاملاتی را انجام می دهید، یک مشاور سرمایه ‌گذاری می ‌تواند شما را برای کنترل احساسات در هنگام خرید و فروش و متنوع سازی سبد سهام‌ نیز یاری نماید.

 

 

نظر خود را بنویسید