ریسک پذیری و ریسک گریزی در بازار فارکس به چه معناست؟

ریسک پذیری و ریسک گریزی در بازار فارکس به چه معناست؟

بازار فارکس را می توان یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین بازارهای مالی و سرمایه گذاری دانست، به طوری که روزانه شاهد ورود افراد زیادی به آن هستیم. اگر چه که فارکس، بستر بسیار مناسبی برای کسب سود و درآمد های هنگفت می باشد، ولی شرط رسیدن به آن، آشنایی با ماهیت بازار و کسب آموزه های لازم برای فعالیت های بهینه در این بازار است.

مفهوم ریسک پذیری و ریسک گریزی بازار

یکی از موضوعات مهم که در بازارهای مالی به آن اشاره می شود، بحث ریسک گریزی و ریسک پذیری در بازار است  و گاهی اوقات اینگونه بیان می شود که بازار تمایلات ریسک گریزی دارد و یا برعکس آن نیز شنیده می شود. اما آیا شما می دانید که معنی و مفهوم دو مورد ریسک پذیری و ریسک گریزی بازار چیست و چه مواقعی به کار برده می شوند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با مفهوم ریسک پذیری و ریسک گریزی در بازار بیشتر آشنا شویم.

ریسک پذیری بازار چیست؟

زمانی که سرمایه گذاران به امور آینده اقتصادی در بازار جهانی نگاه مثبت داشته و به آن خوش بین هستند، میزان ریسک پذیری در آنها افزایش یافته و تمایل دارند که به سمت دارایی ‌هایی که با ریسک همراه هستند، روی آورند. به چنین شرایطی در بازار گفته می شود که معامله گران درگیر جریانات ریسک پذیری هستند، به این معنا که میزان تقاضا از سوی کاربران و معامله گران بازار، بر روی دارایی هایی که میزان ریسک بالاتری دارند، افزایش می یابد.

ریسک گریزی بازار چیست؟

گاهی اوقات با وجود شرایط و جو سیاسی و اقتصادی حاکم و اعلام خبرهای مختلف در این زمینه، موجب ایجاد بدبینی و بی اعتمادی در معامله ‌گران می شود و نسبت به آینده اقتصادی و سیاسی بین المللی ناامید می شوند و نگاه منفی خواهند داشت.

با تشدید تنش های سیاسی و تجاری میان قدرت های جهانی، معامله گران ترجیح می دهند به سمت سرمایه های امن تر بروند. به این معنا که به هیچ عنوان به سمت دارایی های که با احتمال ریسک بالاتری همراه باشند، نخواهند رفت. در صورت بروز چنین شرایطی، از آن به عنوان مفهومی از ریسک گریزی بازار تعبیر می شود.

حال  که به توضیح دو مفهوم ریسک گریزی و ریسک پذیری در بازار پرداختیم و به رفتارهای کاربران در چنین شرایطی پی بردیم، می خواهیم بدانیم که انواع دارایی های ریسکی و دارایی های امن در بازار فارکس کدام ها هستند؟

دارایی های دارای ریسک

 از  دارایی هایی که ریسک زیادی دارند، می توان به : سهام ، ارز، ارز دیجیتال وهر دارایی مالی قابل ارائه در بازار سرمایه اشاره داشت. چرا که فعالیت و صعود ونزول در آنها وابستگی زیادی به رشد اقتصادی دارد و با بروز نابسامانی های اقتصادی و اخبار سیاسی نامناسب، این دارایی  ها می ‌توانند یکی از دارایی های ریسک پذیر باشند. و همچنین در بازار کالا نیز مس و نفت دارای ریسک بالاتری نسبت به سایر کالاها می باشند.

دارایی های کم ریسک 

اوراق خزانه  و اوراق مشارکت جزو دارایی های کم ریسک و عموما امن محسوب می شوند و تعداد زیادی از معامله گران به آن علاقه مند هستند. همچنین در بورس بین الملل ،شرکت هایی که دارای رشد پایین اما سودآوری باثباتی هستند، می ‌توانند جزو دارایی های امن محسوب شوند.

 

 

 

نظر خود را بنویسید