مفهوم «لات» در بازار فارکس

مفهوم «لات» در بازار فارکس

برای اندازه گیری و سنجش هر چیزی طبعا نیاز به یک معیار مبنی بر واحد اندازه گیری وجود دارد، به عنوان مثال، واحد اندازه گیری برق، وات؛ واحد اندازه گیری جرم، گرم و واحد اندازه گیری وزن، نیوتن نام دارد که برای همگان آشنا هستند. بر همین روال، زمانی که از حجم معاملات در  بازار فارکس و سهام ، صحبت می کنیم نیاز به یک واحد اندازه گیری داریم که در بازار فارکس «لات» نامیده می شود.

انواع لات در معاملات فارکس

در بازار تجارت می توان از سه نوع اصلی از واحد های اندازه گیری لات استفاده نمود که شامل، استاندارد لات، مینی لات، میکرو لات می باشند و در ادامه به توضیح هریک از این موارد خواهیم پرداخت. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مفهوم و ارزش یک لات، با توجه به اینکه شما یک جفت ارز، یک شاخص سهام، یک کالا، یک ارز رمزنگاری شده و همچنین سهام درحالت CFD را معامله می کنید، متفاوت خواهد بود.

استاندارد لات در معاملات فارکس  

یک لات استاندارد 100000 واحد ارز پایه است. این بدان معناست که اگر با دلار معامله کنید، مقدار لات 100000 دلار ارزش دارد. ارزش پیپ برای قراردادهای استاندارد 10 دلار برای هر پیپ است.

لات های استاندارد و اندازه لات های استاندارد، معمولا برای حساب های اندازه استاندارد مناسب هستند. برخی از آمارها می گویند که بیشتر معامله گران در بازار ارز ترجیح می دهند  از نوع مینی و میکرو استفاده کنند، ولی این موضوع به این معنی نخواهد بود که از حجم استاندارد استفاده نشده و یا توصیه نمی شود.

معمولا مشاهده می شود که تعداد زیادی  لات استاندارد توسط بسیاری از معامله گران استفاده می شود، به خصوص اینکه که در دوره های زمانی و با کسب تجربه در معاملات فارکس و نگه داشتن اندازه لات در محدودیت های معقول در رابطه با اندازه حساب، کمک کننده خواهد بود تا بتوانید سرمایه خود را برای ادامه تجارت و در دراز مدت حفظ کنید و به موفقیت مورد نظر دست یابید.

مینی لات در معاملات فارکس

لات های مینی  معادل 10،000 واحد از ارز پایه است. اگر شما از یک حساب مبتنی بر دلار استفاده می کنید و یک جفت ارز مبتنی بر دلار معامله می کنید، ارزش هر پیپ در معاملات شما حدود 1 دلار خواهد بود.

اگر به عنوان یک فرد مبتدی و تازه وارد در بازار فارکس هستید و می خواهید معاملات خود را با اندازه های کوچک انجام دهید، توصیه می شود که با سرمایه مورد نظر خود بخش های مینی و  یا کوچکتر را امتحان کنید.

اگرچه 1 دلار برای هر پیپ در معاملات فارکس مقدار کمی به نظر می رسد، بازار می تواند روزانه 100 پیپ یا بیشترحرکت کند و اگر این بازار در جهت مخالف شما حرکت  کند ممکن است، به میزان  100 دلار ضرر را متحمل شوید. در نظر داشته باشید که کاهش اندازه لات، لزوما به معنای پایان ریسک نبوده و هر اندازه لات که استفاده می کنید، باید چشم انداز منظمی از مدیریت ریسک و البته مدیریت سرمایه خود داشته باشید.

میکرو لات در معاملات فارکس

میکرو لات به عنوان کوچکترین اندازه لات محسوب می شود و قراردادهای کوچک یا کوچکترین لات قابل معامله  در بازار موجود بوده و برای بیشتر کارگزاران تعریف شده است.

مینی لات دارای حجم 1000 واحد از واحد پول پایه است. به این معنا که یک مینی لات معادل 1000 دلار از ارز پایه یا یک واحد ارزی است که می خواهید معامله کنید. اگر بر روی  دلار معامله می کنید، یک پیپ 10 سنت ارزش دارد.

در نظر داشته باشید که هر یک از انواع قراردادهای میکرو برای مبتدیانی که می خواهند ریسک ناشی از انجام معاملات خود را به حداقل برسانند، بسیار مناسب و مطمئن می باشد.

دلیل محاسبه اندازه لات در فارکس

محاسبه اندازه در رابطه با مبلغ سرمایه گذاری و همچنین در نظر گرفتن ریسک و بازده مورد نیاز ، به شما امکان می دهد تعادل در انجام معامله را بدست آورید. همچنین انتخاب صحیح از روند افزایش تعداد و حجم معاملات، این امکان را فراهم می آورد تا روشی را برای معاملات انتخاب کنید که موقعیت های شما را در برابر برگشت، اصلاحات، بازنگری ها و نوسانات شدید، انعطاف پذیر سازد.

همانطور که پیش از این بیان نمودیم با توجه به جهت حرکت قیمت، یک پیپ در یک لات استاندارد به طور متوسط ​​10 دلار سود یا زیان می دهد. تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد که اصلاح جفت ارزها درتایم فریم روزانه می تواند به 20 پیپ برسد، یعنی ضرر می تواند به 200 دلار برسد. برای مقابله با این ضرر دو روش وجود دارد:

اول اینکه می توانید، مقدار متوسط ​​نوسانات را مبنای تعیین ضرر قرار دهید و  در روش دوم حداکثر نوسانات ممکن، به عنوان یک نقطه بحرانی در نظر گرفته  می شود، یعنی ما می توانیم از میزان 20 پیپ ضرر جلوگیری کنیم.

در نظر داشته باشید که کسب سود در معاملات فارکس تنها بخشی از فرآیند معاملات است و دشوارترین قسمت آن، چگونگی مواجهه و برخورد صحیح با ضررهای احتمالی و تلاش در جهت کاهش و یا خارج شدن از معاملات با ضرر کمتر است و روش های زیادی برای جلوگیری از آن وجود دارد. چنانچه بخواهید از مهارت و تحلیل درست برخوردار بوده و در زمان مناسب اقدامات لازم را برای جلوگیری از ضررهای پیش رو و از دست دادن سرمایه در اختیار داشته باشید، توصیه می شود در ابتدا حتما برای دریافت آموزش های لازم و ضروری اقدام نمایید و بدین شیوه با تسلط و مهارت بیشتر در بازار وارد شوید.

 

 

نظر خود را بنویسید