آشنایی با اصطلاحات عمومی فارکس

آشنایی با اصطلاحات عمومی فارکس

موضوع مهم در بازار فارکس، روند کسب درآمد از آن است که برای رسیدن به این موضوع مهم، نیاز به استفاده از ابزارهای مختلف و آگاهی از  اصطلاحات آن را خواهید داشت.

بازار فارکس اصطلاحات فراوان و نسبتا پیچیده ای دارد و در شمار اولین آموزه‌هایی می باشد که باید کاملا بدان آگاه باشید، زیرا دانستن آنها شما را از مواجهه با احتمال ضرر دور نموده و به سمت موفقیت های بزرگ و کسب ثروت هنگفت در این بازار هدایت می کند.

در این مقاله، اصطلاحاتی که از اول تا همیشه در بازار فارکس با آن سروکار دارید معرفی و توضیح داده شده اند، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اصطلاحات عمومی فارکس

Symbol

به نماد ارزهای مورد معامله گفته می شود مثلا EURبه معنای یورو و USD به معنای دلار می باشد .

اگرچه در بازار فارکس به مفهوم جفت ارز باید پرداخته شود که معنای آن ارزش دادن و قیمت گذاری یک ارز (ارزی که در اول می آید)  در برابر ارز دیگر (ارزی که در بخش دوم می آید ) می باشد. مانند جفت ارز یورو به دلار که دادای سیمبل   EUR/USD است.

Price

بیانگر قیمت اکنون و لحظه جاری  است.

Bid Price

قیمت فروش در بازار BID نامیده می شود.

Ask Price

قیمت خرید در بازار ASK نامیده می شود. 

نکته: قیمت خرید یا ASK همواره  قیمت بالاتر و قیمت فروش یا BID  قیمت پایین تر می باشد.

Trade

انجام معاملات در تمام بازارهای مالی و همچنین بازار فارکس، Trade  گفته می شود.  این اصطلاح هم به عنوان معامله کردن و هم به عنوان  معاملاتی که انجام داده ایم، به کار می رود.

Trader

اصطلاح Trader یا معامله گر به کسی می گویند که در بازار فارکس و یا دیگر بازارهای مالی مانند بورس، آتی و سی اف دی معامله می کند.

 Buy

انجام معامله خرید در بازار فارکس با استفاده از گزینه Buy یا خرید انجام می شود.

Sell

انجام معامله فروش در بازار فارکس با استفاده از گزینه Sell یا فروش انجام می شود.

Close

 بستن معاملات خرید و یا فروش در بازار فارکس با استفاده از گزینه close انجام می شود.

انواع اصطلاحات درخواست معاملاتی

در بازار فارکس انواع درخواست های معاملاتی یا Order Type در دو بخش انجام می شود  که شامل:

Instant Execution

برای معاملاتی استفاده می شود که همین لحظه و با قیمت الان، می خواهیم به صورت دستی آن را انجام دهیم. در این نوع از درخواست، معامله با سرعت زیاد و قیمت لحظه ای انجام می شود.

Pending Orders

زمانی که قصد نداریم معامله به صورت آنی انجام ‌شود، از این گزینه استفاده می کنیم. ویژگی این نوع درخواست در این است که می توانیم برای معامله خود، قیمت و یا زمان مشخص  کنیم و هنگامی که آن قیمت فرا رسید، معامله ما به صورت خودکار، فعال می شود. دارای انواع مختلف و با کاربردهای متفاوتی برای خرید و فروش می باشد و در ادامه معرفی می کنیم.

انواع  Pending order

Buy Stop

برای معاملاتی که می‌خواهیم قیمتی بالاتر از اکنون بازار را برای خرید سفارش دهیم، از آن استفاده می کنیم. مثلا در یک روند صعودی می ‌توانیم در Buy stop قیمت های بالاتری بگذاریم که هر چه قدر قیمت صعود می ‌کند، به صورت خودکار خریدهای ما فعال می شوند.

برای انجام این نوع درخواست، وارد حساب معاملاتی خود شده، روی گزینه مورد نظر کلیک کرده و Pending order را انتخاب می کنیم و در بخش انواع Pending order روی گزینه Buy stop  کلیک می کنیم.  

Buy limit

هنگامی که می‌ خواهیم درخواست خرید یک سیمبل را پایین ‌تر از قیمت اکنون آن را ارائه دهیم، ازگزینه buy limit استفاده می‌کنیم.

Sell Stop

اگر بخواهیم در یک روند نزولی، در قیمتی پایین ‌تر از قیمت حال حاضر بازار، سمبلی را بفروشیم، از sell stop استفاده می ‌کنیم. در این صورت، زمانی که قیمت بازار به قیمت درخواستی شما رسید، کارگزاری به صورت خودکار برای شما این معامله را می انجام دهد.

Sell limit

هنگامی که شما قصد دارید سیمبلی را در قیمتی بالاتر از قیمت اکنون بفروشید، از گزینه Sell limit باید استفاده نمایید.

Order Price

در معاملاتی که به صورت درخواستی هستند، ما باید قیمت خرید و یا فروش را به کارگزار خود اعلام کنیم و از این گزینه استفاده می کنیم که به معنای قیمت مطلوب ما برای انجام سفارشات است.

Order Time

با استفاده از سفارشات درخواستی و pending ، میتوانیم زمان انجام معامله را مشخص کنیم. اینکه قصد داریم معامله همین امروز انجام شود و یا روز مشخصی مدنظر است و یا هر زمانی که رسید به آن قیمت صورت گیرد، از این گزینه باید استفاده شود.

Position

به تمامی معاملاتی که در بازار انجام شده است، پوزیشن می گویند. به عنوان مثال یک دارایی خریده‌ ایم و می گوییم در فلان دارایی، پوزیشن خرید داریم.

Volume

هنگامی که می ‌خواهیم در بازار فارکس معامله کنیم، باید حجم و تعداد دارایی که می خواهیم بخریم را مشخص نماییم که برای مشخص کردن حجم در بازار فارکس از معیاری به عنوان لات سایز استفاده می شود.

 Stop Loss

یکی از موارد مهمی  که هر معامله‌ گر باید به فکر آن باشد، حد ضرر گذاشتن در بازار فارکس است و برای جلوگیری از ضرر و از دست دادن پول و سرمایه استفاده می شود. از آن برای خرید های پایین تر از قیمت فعلی بازار و همچنین فروش های بالاتر از قیمت بازار استفاده می شود.

در واقع حد ضرر یعنی اینکه، من نمی ‌خواهم بیشتر از این میزان (مبلغ مورد نظر شما) ضرر کنم و به کارگزار خود  می گویید هنگامی که قیمت به عدد مورد نظر رسید، معامله  شما را ببندد. (برای معاملات،  instant execution و یا pending نیز کاربرد دارد)

Take Profit

تحت عنوان حد سود شناخته می شود و در بازار فارکس اهمیت زیادی دارد. در واقع این اصطلاح به معنای تعیین قیمتی است که ما می ‌خواهیم پوزیشن ‌مان در آن قیمت و با سود مشخصی بسته شود.

دقت داشته باشید که در هنگام سفارش گذاری می‌ توانیم حد سود معامله خود را انتخاب کنیم و حد سود برای خرید های بالاتر از قیمت فعلی بازار و همچنین برای فروش های پایینتر از قیمت بازار است.

آشنایی با اصطلاحات Balance/ Equity/ Margin

Balance

در بازار فارکس به میزان موجودی حساب شما و بدون در نظر گرفتن معاملات باز، Balance گفته می شود.

Equity

در بازار فارکس به موجودی حساب شما با احتساب کردیت، سود و زیان معاملات باز و بونوس، Equity گفته می شود.  

Margin

زمانی که حساب خود را در بازار فارکس شارژ ‌کنیم، با توجه به اهرم یا لوریج حساب معاملاتی، کارگزاری میزانی اعتبار معاملاتی به ما می ‌دهد، به طوری که تا قبل از انجام معامله، مارجین حساب ما صفر بوده و هنگامیکه اولین معامله خود را انجام می ‌دهیم، با توجه به حجم معامله مارجینی به حساب ما اضافه می شود.  در واقع سه نوع مارجین با عناوین، مارجین آزاد، سطح مارجین یا مارجین لول و مارجین کال تقسیم بندی شده و هر یک کارکرد متفاوتی را دارند.

به بیانی ساده تر می توان گفت که، مارجین مقداری است که به ازای هر معامله در حساب ما قفل شده و دیگر نمی ‌توانیم معامله ‌ای انجام دهیم.

Stop Out Level

استاپ اوت یک اتفاق ناخوشایند برای تمامی معامله گران است و هنگامی که حساب ما به سطح استاپ اوت برسد، یعنی تمامی معاملات ما به صورت خودکار بسته شده و تنها اندکی از پول ما باقی می ماند.در واقع به آن کال مارجین یا در برخی موارد مرحله قبل از کال مارجین نیز گفته می شود.

 

 

نظر خود را بنویسید