کسب موفقیت در بازارهای مالی با چارچوب ذهنی صحیح

کسب موفقیت در بازارهای مالی با چارچوب ذهنی صحیح

اگر توجه نمایید در می یابید که اکثر افراد در بازارهای مالی کاملا احساساتی عمل می ‌کنند، زیرا سرمایه آن ‌ها در آنجا قرار داشته و احتمال ضرر معامله نیز وجود دارد، ممکن است به ناگاه تصمیمات اشتباه و غیرمنطقی گرفته و ضرر معامله را افزایش دهند.

طرز نگرش و تلقی هر فرد به منزله برخورداری او از یک چارچوب ذهنی می باشد. در هنگام ورود به بازار احتمالا دارای ذهنیت اشتباه هستیم و این کاملاً طبیعی است. زیرا ما همواره بر اساس همان برداشت و نگرشی که از دنیای اطرافمان داریم، بازار را درک می کنیم. به همین دلیل، هر یک از ما به یک چارچوب ذهنی قوی و آماده برای محافظت در مقابل احساساتمان، در جهت موفقیت در هر یک از معاملات سرمایه گذاری خود هستیم.

برای دستیابی به این امر با خود بیندیشید که قرار نیست بتوانید نتیجه هر معامله را به درستی و کاملا دقیق پیش‌ بینی کنید، شما نیاز ندارید در همه معاملات تان سود کنید و اینکه ضرر، بخش اجتناب ناپذیر معامله گری است و نمی توانید هرگز آن را حذف کنید. تنها با شناخت و آگاهی کافی، می توانیم روند معاملات را بهبود بخشیده و احتمال رسیدن به موفقیت معاملاتی خود را افزایش دهیم.

در این مقاله ابتدا به شناخت چارچوب ‌های ذهنی اشتباه می ‌پردازیم و در مورد چگونگی بهبود و جایگزینی آن‌ با چارچوب ذهنی صحیح صحبت می کنیم تا در نهایت، به بهترین و مهم ترین تکنیک  معاملاتی که در واقع ساخت یک چارچوب ذهنی صحیح معامله گری است برسیم و بر اساس آن، روند سرمایه گذاری شما به کاری موفقیت‌آمیز تبدیل می گردد.

اهمیت چارچوب ذهنی صحیح معامله گری

چارچوب صحیح به معنای داشتن انتظارات درست و به‌ جا از بازار و همچنین تفکری صحیح در مورد چگونگی کسب موفقیت است.

مهم است دریابیم که طرز تفکر و انتظارات ما از بازار، می ‌تواند همچون یک مانع بزرگ عمل نموده و منجر به شکست ما در معامله شود. چرا که ما، تنها بر اساس هیجاناتی چون ترس، طمع، استرس، ذوق بیش از حد، اقدام به انجام عملی می کنیم که نمی تواند ما را به موفقیت برساند. از این رو، اولین مرحله در برطرف کردن هر یک از این موانع عملکردی، شناخت خود است. تا زمانی که ما ندانیم چه رفتارها و تفکرات اشتباهی داریم، هرگز نمی ‌توانیم آن‌ ها را اصلاح نماییم حتی ممکن است به حضور آنها واقف نباشیم و ندانیم که وجود دارند.

حال که به این موضوع رسیدیم و می‌ دانیم عواطف و احساسات ما منجر به بروز خطاهای ما در معامله می‌ شوند، بهتر است در صدد شناسایی آنها برآمده و سپس آن را به درستی کنترل نماییم.

هنگامی که می پذیریم طرز تلقی ما نسبت به بازار درست نیست و می ‌خواهیم تغییر کنیم، بایستی دقیقا بدانیم که قرار است چه چیزهایی را تغییر دهیم و آن بخش از افکار و عقایدی را که با اهداف معاملاتی ما هم جهت نیستند را به خوبی بشناسیم. اگر چه که کاری ساده نیست، ولی انجام و کنترل صحیح آن می تواند ما را به موفقیت های بی نظیری برساند.

بهترین روشی که میتوان برای این موضوع در نظر گرفت، تهیه یک لیست و ثبت ویژگی های رفتاری و حالات روحی و روانی در هنگام معاملات است. سعی کنید قوانینی برای خرید و فروش خود مشخص نمایید. ممکن است شما از قبل یک استراتژی معاملاتی را در نظر گرفته باشید که توصیه می شود آنچه که تعیین نموده اید، ترکیبی از تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و رفتارشناسی سهام باشد. می ‌توانید یک برگه بردارید و در آن جدول‌ بندی کنید. در یک بخش از آن، سهامی که خریداری کرده اید را بنویسید و در بخشی دیگر، قیمت‌ هایی که برای ورود و خروج تعیین نموده اید را بنویسید. همچنین ستون سومی در نظر بگیرید تا بتوانید حالات روحی خود را در زمان انجام آن معامله بنویسید.

چنانچه متوجه شده اید که دارای حالاتی مثل ترس طمع هیجان استرس هستید، در همان لحظه آن‌ را ثبت کنید، چرا که ذهن فراموشکار است و ممکن است پس از عبور از آن لحظه، نتوانید بر آنها واقف شوید. پس از آنکه الگوهای اشتباه خود را تشخیص دادید، مواردی را که مانع از انجام درست استراتژی ‌تان می ‌شود را شناسایی نموده و در صدد رفع و حذف آنها برآیید.  

با شناسایی رفتارها و الگوهای اشتباه در معامله گری، می‌ توانیم آن ها را با تکنیکی چون، خود انضباطی تغییر دهیم و الگوهای درست را جایگزین آن‌ نماییم. در واقع خود انضباطی تکنیکی ساده اما کاربردی برای ایجاد یک چارچوب ذهنی قدرتمند است.

 برای رسیدن به این موضوع نیاز دارید تا مدتی را کاملا برخلاف باور خود پیش روید تا به ‌تدریج انرژی نهفته در باورتان ضعیف شده و با باورهای جدید که رهنمون درستی برای شما خواهند بود، جایگزین شود. حال که باورها و ترس ‌های اشتباه خود را شناسایی نمودید، زمان تغییر آن به بهترین نحو است.

به یاد داشته باشید که، کسب موفقیت در معامله، تنها در گرو تلاش و پشتکار فراوان است، به طوری که با وجود هر شکست از پای نیفتاده، بلکه به دنبال دلیل آن باشید و با یافتن آن، به زودی برنامه ای برای رفع و حذف آن پیاده سازی کنید. توصیه می شود که برای یادگیری و سرمایه گذاری، حتما از اساتید و متخصصان حرفه ای در این زمینه، کمک بگیرید و یا اقدام به گذراندن دوره های آموزشی در زمینه ای که نیاز به تقویت و بهبود در آن دارید، نمایید تا بتوانید با اطمینان و اعتماد بیشتری، معاملات خود را انجام دهید.

 

 

نظر خود را بنویسید