ویژگی های رفتاری یک معامله گر در بازار ارزهای دیجیتال

ویژگی های رفتاری یک معامله گر در بازار ارزهای دیجیتال

تمام افرادی که وارد بازارهای مالی می شوند و معامله‌ گری را به عنوان یک شغل اصلی برگزیده و یا افرادی که سعی در سرمایه گذاری برای آینده دارند ؛ همگی  به دنبال کسب سود و ثروت هستند. در واقع هر فرد به عنوان یک معامله گر یا سرمایه گذار(تریدر یا هولدر)، با توجه به تصمیماتی که می ‌گیرد و معاملاتی که بر اساس آن تصمیمات انجام می دهد، به سود و یا متاسفانه به ضرر می ‌رسد.

بنابراین آنچه که می تواند در روند این بازار و کسب موفقیت، موثر باشد، رفتار معامله گر است. در این مقاله قصد داریم به موضوع نقش احساسات و رفتار معامله گر بر روند معاملات پرداخته و مواردی که باید در این حوزه به آن توجه داشت و با توجه به آن به موفقیت رسید را  نیز بیان کنیم.

یک معامله گر باید چه ویژگی هایی رفتاری داشته باشد؟  

انعطاف پذیری

همان‌ طور که می ‌دانیم یکی از خصایص بازار ارزهای دیجیتال، عدم ثبات و نوسانات زیاد است، به این معنا که، بازار همیشه شرایط یکسانی ندارد و به همین دلیل، شما نباید همیشه یک روش را در معامله گری خود در پیش بگیرید. معامله گر فعال در این بازار نیز به تبعیت از ماهیت بازاری که در آن فعالیت دارد باید ذهنی منعطف داشته باشد تا بتواند در صورت قرار گرفتن در موقعیت و شرایط متفاوت، تصمیم درستی اتخاذ کرده و عکس ‌العمل مناسبی داشته باشد.

در نظر داشته باشید که داشتن ویژگی انعطاف پذیری، به آن معنا نیست که مسئله یا رویداد پیش آمده را سریع بتوانیم حل کنیم، بلکه قرار است این ویژگی ما را برای حرکت با روند بازار که متغیر است، آماده کند.

انتظارات معقول

فعالیت صحیح و اصولی در بازار منجر به کسب سود می شود و شما باید با توجه به شرایط خود، میزان دارایی، تجربه و مهارتی که دارید ، انتظار کسب سود  داشته باشید. در غیر این صورت، فعالیت درستی نخواهید داشت.

در واقع شما باید با شناخت درست از خود و بازاری که در آن فعالیت می‌ کنید، انتظاری منطقی و معقول داشته باشید. چرا که، انتظار یک شبه پولدار شدن در بازار ارزهای دیجیتال جز اینکه شما را به تصمیم ‌های نادرست سوق دهد نتیجه ‌ای برای شما نخواهد داشت.

پذیرش روند بازار

چنانچه بتوانید با نگاهی درست به بازار ارزهای دیجیتال، درک و پذیرش خود را از چرخه شکست در معاملات تغییر دهید و پذیرای روند بازار باشید، می توانید بهتر و موثر تر عمل نمایید.

 هر معامله گری ممکن است در ابتدای ورود و فعالیت در بازار با چرخه‌ شکست مواجه شود. ولی افرادی که دچار بیشترین میزان ضرر در معاملات می ‌شوند، افرادی هستند که بدون آموزش وارد بازار شده ویا افرادی که تصادفاً و بنا بر شرایط خاص بازارو ورود در زمانی خاص در اولین معامله خود، به سود می ‌رسند. ولی به دلیل عدم آگاهی، در موارد بعدی به آنچه که مطلوب آنهاست، نمی رسند.

درواقع اگر شما نیز یک معامله گر هستید، می توانید با شناخت ذهن و افکار خود  رفتار درست ‌تری را در شرایط متفاوت و در حین معامله، در پیش گیرید. پس همیشه در هنگام ورود به یک معامله منطقی سعی کنید روند بازار را شناسایی کرده و طبق همان به ترید بپردازید .

مسئولیت پذیری

اگر شما یک تریدر ارزهای دیجیتال باشید، با توجه به امکاناتی که از سوی صرافی ارز دیجیتال، در اختیار دارید، می‌ توانید هر حجم معامله را به طریقی که خود بخواهید باز کنید. این آزادی مطلق، شاید دشوارترین بخش معامله گری باشد، چرا که لازمه آن، مسئولیت پذیری بیشتر شما در برابر نتیجه کسب شده می باشد و در نهایت، خود شما مسئولیت سود ویاضرر این معامله را بر عهده دارید.

انسجام رفتاری

انتخاب درست ارز دیجیتال  که دقیقا متناسب با استراتژی انتخابی شما باشد و همچنین امکانات صرافی که برگزیده اید، از عواملی هستند که به انسجام و هماهنگی بیشتر رفتار شما به عنوان معامله گر کمک می ‌کنند.

در نظر داشته باشید که برای پیشبرد بهتر این امور، باید از لحاظ روحی و روانی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشید تا بتوانید بر فشار بازار غلبه کنید.

مقابله با ترس

ترس یکی از ویژگی ‌های مخرب است که ممکن است بر روند معاملات شما اثر گذاشته و زمان ورود شما به یک  معامله  را به تاخیر بیاندازد و به این ترتیب، شما از آن میزان سودی که می ‌توانستید کسب کنید، دور بمانید و یا اینکه در زمانی نامناسب و دیرتر از موعد مقرر، وارد معامله شوید. در نتیجه به نتیجه مطلوب دست نیابید. عامل ترس، حتی می ‌تواند مانع از شروع فعالیت شما در بازار شود، چرا که همیشه در ترس از دست دادن سرمایه به سر می‌ برید.

مقابله با طمع

طمع یک ویژگی منفی در منش انسان است که در بازار و در هنگام انجام  معاملات می ‌تواند بسیار دردسرآفرین باشد. زمانی که یک معامله گر طمع داشته باشد ممکن است سود خوبی در یک معامله‌ باز کسب کند اما به خاطر طمعی که دارد، حد سودی برای خود قائل نشود و در نتیجه، سود خود را از دست دهد. از دیگر تاثیرات آن، اینکه معامله گر حد ضرر برای خود قائل نمی ‌شود و با اینکه بازار در خلاف جهت معامله او در جریان است، دائما منتظر برگشت بازار مانده و نهایتا دارایی خود را از دست می ‌دهد. در نتیجه رفتار معامله گر بر اساس طمع می ‌تواند او را به سمتی بکشاند که معاملات پرریسکی را انجام دهد که هیچ شناخت و تسلطی بر آن ندارد و نتیجه آن، ضرر در معامله می باشد.

در پایان مقاله بهتر است به این نکته اشاره نماییم که، برای فعالیت و ورود به بازار مشکلاتی مانند ترس و طمع در سر راه یک تریدر است که اکثر این مشکلات با استفاده تریدر از سرمایه مازاد خود قابل رفع می باشد.

تمام معامله گران فعال در بازار ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی معمولا با هدف کسب سود وارد این بازار می شوند و برای آنکه معامله گر بتواند به درستی تصمیم بگیرد، نیازمند آرامش روانی است، در صورتی که او میزانی از سرمایه ضروری خود را وارد بازار کند و یا سرمایه ای را با قرض گرفتن از دیگری آماده نموده و روانه بازار نماید، بدیهی است که احساسات سرمایه گذار در شرایط مختلف مخصوصا شرایط بحرانی تحت تاثیر جو منفی حاکم قرار گرفته و به تبع آن، دچار ترس، نگرانی و احساسات منفی دیگر شده و نخواهد توانست معامله درست و پرسودی داشته باشد. برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشوید حتما سرمایه مازاد خود را وارد بازار کنید. سرمایه ‌ای که بود یا نبود آن بر روی امور اساسی زندگی شما تاثیر نمی ‌گذارد.

در نهایت اینکه، اگر می خواهید از مسیر درست و اصولی و به عنوان معامله گری موفق، وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید، باید اقدام به دریافت آموزش و تمرین و ممارست بسیار نموده و حتما در یک دوره آموزش ارز دیجیتال شرکت کنید.

 

 

نظر خود را بنویسید