معاملات نوسان گیری روزانه و موفق در بازار بورس

معاملات نوسان گیری روزانه و موفق در بازار بورس

هر فردی با هدف سرمایه گذاری و کسب سود وارد بازار بورس می شود، ولی افراد دیدگاه های مختلفی را برای سرمایه گذاری دارند. برخی از آنها دارای دیدگاه بلندمدت نسبت به بازار بوده و برخی دیگر برای مدتی کوتاه در آن سرمایه ‌گذاری می ‌کنند و در این بین تعداد زیادی از افراد هستند که تمایل دارند به صورت روزانه، اقدام به خرید و فروش سهام نموده و از طریق نوسان گیری روزانه، سود به دست  آورند که در بازار به این عده از افراد، معامله ‌گر روزانه یا نوسانگیر روزانه گفته می شود.

نوسانگیر روزانه، در طول یک روز، چندین مرتبه سهام خرید و فروش می کند و در پایان زمان معاملات بازار، تمام موقعیت‌ های خرید و فروش خود را می ‌بندد. این معامله متفاوت با معاملات بلند مدت و یا آن نوع از معاملاتی است که یک موقعیت را تا چندین روز باز نگه می ‌دارند.

اگر چه شمار این افراد در بازار بسیار زیاد است و به انجام معاملات خود می پردازند و در رویای کسب سود خود هستند، اما تنها تعداد کمی از آنها به یک نوسان گیر روزانه موفق تبدیل می شوند و باقی افراد با تحمل ضررهای بسیار از بازار خارج خواهند شد. در این مقاله می خواهیم نکاتی  که برای تبدیل شدن شدن به یک نوسان گیر روزانه حرفه ای، مورد نیاز است  با شما در میان  بگذاریم.

مراحلی برای تبدیل شدن به نوسانگیر روزانه موفق

به ارزیابی خود بپردازید

انجام معاملات نوسانگیری روزانه، نیاز به دانش و مهارت و تجربه دارد. بهتر است قبل از ورود به آن، بررسی کنید و ببینید که آیا شما از دانش مالی، روانشناسی رفتاری، قدرت تحلیل و ریسک‌ پذیری بالایی برخوردار هستید. زیرا این معامله، کار دشواری است و اینگونه نیست که به راحتی بتوانید به صورت روزانه درآمد خوبی کسب کنید.

 برای تبدیل شدن به یک نوسان گیر روزانه موفق باید ساعت ‌های زیادی را در زمان بازار پشت سیستم بنشینید و با قبول ریسک بالا به خرید و فروش سهام بپردازید. در همین حین، تجربه لازم را به دست آورده و  خریدهای ناموفق را به خوبی بررسی کنید و در آینده خطاهای قبلی را تکرار نکنید.

سرمایه کافی در اختیار داشته باشید

در نظر داشته باشید که قطعا نمی توان سودهای پی در پی داشت و ضررهای متناوب و گسترده نیز بخشی از معامله نوسان گیری هستند. یک نوسان گیر ممکن است در هشت معامله متوالی ضرر کند ولی در مرتبه نهم با یک سود خوب، تمام زیان ‌های معاملات قبلی خود را پوشش دهد و در مجموع به سود برسد. اما به هر حال نوسانگیری ریسک بالایی دارد و اگر شما می ‌خواهید وارد این بازی شوید باید علم، تجربه وسرمایه کافی در اختیار داشته باشید.

ماهیت بازار را دریابید

شما برای انجام موفقیت آمیز معاملات خود نیاز به دانش پایه ‌ای عمیقی درباره نحوه عملکرد بازار دارید. این دانش از جزییات ساده مانند ساعت معاملات گرفته تا جزییات پیچیده مانند تاثیر رویدادهای خبری، حاشیه ‌ای و شناخت ابزارهای معامله را شامل می شود.

تفاوت اوراق بهادار مختلف را بدانید

عدم شناخت اوراق بهادار مختلف آسیب جدی به برنامه و استراتژی معاملاتی شما وارد خواهد آورد. برخی از تازه‌ واردان بازار بورس ممکن است ندانند که کارمزد و دامنه نوسان خرید و فروش سهام و یا صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری و... چیست؟  لذا بر اساس همان ذهنیت خود به خرید و فروش می پردازند و ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شوند. به همین دلیل در معاملات نوسانگیری، تاکید زیادی بر شناخت کامل اوراق بهادار وجود دارد.

استراتژی معاملاتی برای خود تعیین کنید

معمولا به تازه واردان بازار پیشنهاد می شود که دو استراتژی برای معامله داشته باشند، چرا که شما همیشه باید وضعیت خرید و فروش سهام را بر اساس استراتژی خود ارزیابی کنید و اگر یکی از استراتژی ‌ها موقعیت خرید به شما نمی ‌دهد، می‌ توانید با استراتژی دیگر نیز خرید و فروش کنید. بازار بورس، بازاری پویاست، لذا شما باید مراقب کارآمدی استراتژی معاملاتی خود باشید و با توجه به تحولات بازار یا تغییر رویکرد خود، آن را تغییر دهید.

سرمایه خود را مدیریت کنید

مدیریت سرمایه نیاز به تمرین، برنامه ­ریزی و انجام و سازمان ‌دهی معاملات طبق برنامه تعیین شده دارد و به شما کمک می ­کند تا بتوانید به خوبی با چالش­ های معاملاتی پیش رو مواجه شده و تصمیم درستی اتخاذ کرده و سودآوری بالقوه خود را تخمین بزنید. با کمک مدیریت سرمایه حتی اگر فقط چهار معامله سودآور از ده معامله داشته باشید، سرجمع و در دراز مدت به سود خواهید رسید.

هزینه ­‌کارگزاری را بررسی کنید

با توجه به اینکه در معامله نوسانگیری تعداد خرید و فروش های روزانه بیشتر است، نیاز به پرداخت هزینه کارمزد زیادی به کارگزاری ‌ها وجود دارد. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب کارگزاری به طور کامل در مورد نحوه‌ی ارائه خدمات، سرعت کارگزاری و تخفیف‌ های کارمزدی که به شما ارائه می‌ دهد تحقیق  و بررسی کنید و با توجه به برنامه خود مناسب ترین را انتخاب کنید.

معامله را با سرمایه کم شروع کنید

حتی اگر پول و تجربه کافی دارید، پیشنهاد می شود که استراتژی های جدید انتخابی خود را با میزان کمی از سرمایه امتحان کنید و پس از دریافت نتیجه مطلوب، مقدار سرمایه خود را افزایش دهید.

در بازار بورس همواره فرصت خرید وجود دارد، ولی سرمایه ‌ای که از دست رفته به سختی دوباره جمع می ‌شود. به همین دلیل نیاز است تا پس از آموزش و یادگیری و اثبات کارآمدی استراتژی و موفقیت آن، سرمایه ورودی را افزایش دهید.

 

 

نظر خود را بنویسید