ویژگی سرمایه گذاران ریسک پذیر چیست؟

ویژگی سرمایه گذاران ریسک پذیر چیست؟

به نظر شما سرمایه ‌گذاران ریسک‌ پذیر چه ویژگی ‌هایی دارند؟ آیا این افراد  با پذیرش ریسک به موفقیت های بیشتر دست می یابند؟ چه میزان از پذیرش ریسک در سرمایه گذاری مفید است؟ شما تا چه اندازه، پذیرای معاملات ریسکی هستید؟

برای رسیدن به پاسخ پرسش های مطرح شده، بهتر است در ابتدا بیان کنیم که مقصود از تحمل ریسک، میزان نوسانی است که هر  یک از سرمایه ‌گذاران می ‌توانند در ارزش دارایی خود تحمل کنند. چنانچه شما یک فرد محتاط هستید و بخواهید وارد بازار شوید و به سرمایه گذاری بپردازید که میزان ریسک و نوسانات بالایی دارد، در این صورت ممکن است نتوانید پذیرای نوسانات بازار  بوده و از تحمل شما خارج باشد و در نتیجه، در زمانی نامناسب اقدام به فروش دارایی خود نمایید.

ریسک ‌پذیری چیست؟

سنجش ریسک ‌پذیری و آگاهی از میزان تحمل ریسک هر فرد برای شروع و فعالیت در بازارهای مالی، یکی از گام ‌های مهم در انتخاب بهترین روش سرمایه ‌گذاری محسوب می شود.

یک بازار سرمایه را در نظر بگیرید، بازاری که سرمایه ‌گذاری در آن به روش ‌های متعددی انجام می شود و ممکن است هر یک از آن‌ ها میزان ریسک مشخصی داشته و برای گروه خاصی از سرمایه ‌گذاران مناسب باشند، روش سرمایه ‌گذاری مستقیم در بورس علاوه بر اینکه نیاز به دانش و آگاهی زیاد دارد، مستلزم تحمل میزان قابل توجهی از ریسک می باشد و برای افراد ریسک پذیر مناسب است، در چنین شرایطی مسئولیت مدیریت پرتفوی مورد نظر تنها بر عهده خود فرد است و در مقابل سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت که یکی از روش‌ های سرمایه‌ گذاری غیر مستقیم است، انتخاب مناسب تری برای افراد محتاط به شمار می رود.

به ‌طور کلی، افق زمانی سرمایه‌ گذاری،‌ میزان درآمد و اهداف مالی افراد از جمله عوامل موثر بر تعیین میزان ریسک ‌پذیری می باشند. همچنین مطالعات نشان می دهند که در بسیاری از موارد، میزان ریسک ‌پذیری افراد با افزایش سن، کاهش می ‌یابد. بنابراین برای شروع یک سرمایه‌ گذاری موفق، نسبت به شخصیت خود به‌عنوان یک سرمایه ‌گذار، به شناخت و اطلاعات کافی برسید.

ویژگی ‌های سرمایه‌ گذاران ریسک ‌پذیر

در نظر داشته باشید که سرمایه ‌گذاران ریسک ‌پذیر  و رفتارها و تصمیماتشان در بازار به منزله اطلاق به افرادی که با این سبک، تصمیماتی بی ‌دقت و عجولانه اتخاذ می کنند، نیست. بلکه مقصود این است که، این گروه از سرمایه‌ گذاران پیش از اتخاذ تصمیمات مهم، اقدام به بررسی دقیق و جمع ‌آوری اطلاعات کافی نموده و با در نظر گرفتن احتمال شکست و آگاهی کامل نسبت به پذیرش ریسک، اقدام به انجام معامله می ‌کنند. به بیان دیگر می‌ توان گفت، ریسک ‌پذیری به این معناست که سرمایه ‌گذار هم توان تحمل ریسک را دارد و هم از نحوه مدیریت آن آگاهی دارد. در ادامه متن می خواهیم در مورد مشخصات و ویژگی ‌های افراد و سرمایه ‌گذاران ریسک ‌پذیر صحبت کنیم. چنانچه شما نیز دارای شخصیتی هستید که پذیرای معاملات و ریسک ها می باشید، می توانید این موارد را در خود تقویت نموده و هوشمندانه تر اقدام کنید.

این موضوع را در نظر داشته باشید که برخورداری از روحیه ریسک‌ پذیری به معنای پیروزی همیشگی نیست. چرا که مشاهده می شود، گاهی این دسته از سرمایه ‌گذاران علاوه بر کسب سودهای قابل ‌توجه، شکست ‌هایی را نیز متحمل شده اند.

سرمایه ‌گذاران ریسک‌ پذیر، دارای دیدگاهی بلندمدت هستند و در واقع، بلندمدت بودن افق سرمایه ‌گذاری از جمله مهم ‌ترین فاکتورهایی است که توان تحمل ریسک را در سرمایه ‌گذاران افزایش می‌ دهد. زمانی که قصد ندارید در مدت زمانی کوتاه به سرمایه خود دست بزنید، می ‌توانید اطمینان داشته باشید که بازار پس از عبور و پشت سر گذاشتن نوسانات، به تعادل نهایی خواهد رسید و از آنجایی که، اصلی ‌ترین هدف سرمایه ‌گذاران ریسک ‌پذیر، کسب حداکثر بازدهی است، آنها حاضرند به ‌خاطر آن نیز حداکثر میزان ریسک را تحمل کنند.

روش های سرمایه گذاری در بورس از تنوع قابل توجهی برخوردار هستند و تعداد آن زیاد است. با توجه به موارد بیان شده، سرمایه‌ گذاری ‌های مناسب افراد ریسک‌ پذیر، روش های سرمایه‌ گذاری مستقیم و سرمایه ‌گذاری در صندوق سهامی بوده و از گزینه ‌های سرمایه گذاری بهتر محسوب می شوند. چنانچه شما نیز به عنوان یک سرمایه گذار ریسک ‌پذیر فعالیت می کنید و از دانش مالی کافی برای سرمایه ‌گذاری موفق در بورس برخوردارید، سرمایه ‌گذاری مستقیم در بورس و خرید و فروش سهام نیز می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد و معامله ای موفق را برای شما رقم زند.

همچنین توجه داشته باشید که سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم، می تواند برای افرادی که دانش کافی در سرمایه ‌گذاری و همچنین زمان کافی برای بررسی گزینه ‌های مختلف سرمایه ‌گذاری را در اختیار ندارند نیز روش بسیار مناسبی به شمار رود. چنانچه شما فکر می کنید که بازدهی بورس برای شما جذاب تر است و تصور می‌ کنید از دانش مالی برای خرید و فروش مستقیم در این بازار برخوردار نیستید، می‌ توانید از میان روش های سرمایه گذاری در بورس، روش سرمایه‌ گذاری غیر مستقیم که شامل صندوق سهامی و سبدگردانی اختصاصی که کاملا متناسب با میزان ریسک‌ پذیری و افق سرمایه‌ گذاری مورد نظر شما، انتخاب می ‌شود را انتخاب کنید و از کسب حداکثر بازدهی ممکن در بازار اطمینان حاصل کنید.

خدمات سبدگردانی، با توجه به  اختصاصی بودن نوع سرمایه‌ گذاری برای هر فرد، از بهترین روش های سرمایه گذاری در بورس است. علاوه بر آن، سرمایه ‌گذاری در یک صندوق سهامی مطمئن نیز از گزینه ‌های سرمایه‌ گذاری مناسب افراد ریسک ‌پذیر بوده و با توجه به مدیریت حرفه ‌ای دارایی ‌ها، از بازدهی مناسبی نیز برخوردار است.

 

 

نظر خود را بنویسید