نوسانات در بازار فارکس

نوسانات در بازار فارکس

نوسان در بازار به معنای عدم پایداری در مقابل تغییرات سریع و مکرر در قیمت دارایی های خاص می باشد و این امر اجتناب ناپذیر است، به طوری که هر بازار همواره نوسانات زیادی را تجربه می کند. این موضوع در بازار فارکس وجود داشته و ماهیت ثابتی ندارد. اگر شما نوسانات فارکس را درک کنید، پس می دانید که چطور باید با نرخ های نوسان ارز مواجه شوید و ارزهای مناسب را برای معامله خود انتخاب کنید. بازه نوسان در فارکس، یکی از مهم ترین عواملی است که باید در انتخاب اندازه موقعیت، جفت ارز و همچنین نقاط ورود و خروج به آن توجه کرد.  

در واقع، نوسانات به عنوان عاملی بر قیمت دارایی ها هستند، با این تفاوت که میان قیمت های افتتاحیه و بسته شدن در یک دوره معین اندازه گیری می شود. علاوه بر آن، سرعت افزایش و یا کاهش قیمت ها نیز مشخص می شود. عدم ثبات در بازار، ریسک را اندازه گیری می کند. معمولا در بازارهای سرمایه گذاری، هر اندازه که میزان این بالا و پایین آمدن ها و یا همان نوسانات موجود بیشتر باشد، معاملات آن نیز با ریسک بیشتری همراه است و در حالت عکس آن و عدم تغییر پذیری زیاد، ثبات برقرار بوده و روند معاملات ریسک کمتری را خواهد داشت.

ارزهای پر نوسان فارکس کدام است؟

برای آنکه بتوانید تغییرات ایجاد شده در بازار را به خوبی ارزیابی کنید، در ابتدا باید نوسانات بازار فارکس را در یک دوره مشخص بررسی نمایید و بر اساس اطلاعات به دست آمده، تغییرات آن را به درستی ارزیابی کنید. به عنوان مثال، با بررسی دوره های زمانی می توان تشخیص داد که ارزهایی که در بازه های زمانی کوتاه، دچار تغییرات بسیار زیادی می شوند، بی ثبات بوده و نوسان زیادی دارند و چنانچه  در یک بازه زمانی طولانی تر دچار تغییر شوند، بدین معناست که نوسان کمتری دارند.

پس از بررسی های انجام شده از بازار، می توانید متوجه شوید که کدام یک از جفت ارزها یا برخی از ارزهای خاص از سایر دارایی ها و ارزهای موجود، دارای نوسانات بیشتری است. معمولا ارزهایی که تازه به بازار عرضه می شود، از نوسانات بیشتری در برابر جفت ارزهای اصلی و یا ارزهای قابل اطمینان برخوردار هستند.

در بازار فارکس می توان انواع مختلف ارزها را مشاهده کرد که تعدادی از آنها مانند، لیر ترکیه، روپیه هند و پزوی مکزیک در شمار ارزهای تازه شناخته شده در تجارت فارکس می باشند و برخی دیگر شامل، ین ژاپن و فرانک سوییس در شمار ارزهای امن محسوب می شوند. همچنین می توان گفت که یکی از ارزهای مطمئن و امن قابل معامله در بازار، دلار آمریکا است.

عوامل موثر بر ایجاد انواع نوسانات در فارکس

به طور خلاصه می توان گفت، هر عاملی که بر رفتار سرمایه داران تاثیر داشته باشد، موجب ایجاد تغییرات قیمت و بازه نوسان در فارکس می شود. معمولا بروز نوسان و بی ثباتی در فارکس، بر اثر عواملی مانند امور اقتصادی و تغییرات نرخ بهره و یا تغییرات سیاست های مالی ایجاد می شود. علاوه بر آن، تحولات سیاسی  نیز از عوامل دخیل بر ایجاد نوسانات در بازار و در تمامی جهان است.

نوسانات تاریخی:

به طور کلی این مدل از نوسانات، قیمت گذشته را اندازه گیری می کند. اگر قیمت در این بازه از میانگین خود منحرف شده باشد، آن دارایی همراه با ریسک بیشتری در نظر گرفته می شود. اما بی ثباتی تاریخی بینشی در مورد روندهای آینده و یا برای قیمت ارائه نمی دهد. این مدل از گزارش از آن چیزی که در یک دوره معین تحت شرایط خاصی بوجود می آید، نمی تواند در مورد پیش بینی قیمت های آینده مناسب باشد.

نوسانات ضمنی:

نوسانات ضمنی در واقع، همان نوسانات آینده است که این روش پیش بینی قیمت های آینده، به ارزیابی تغییرات قیمتی گزینه های موجود اشاره دارد. افزایش این قیمت ها نشان دهنده ی افزایش نوسانات در بازار است.

نوسانات بازار:

این نوع بی ثباتی به سرعت و با تغییر قیمت در یک بازار خاص ایجاد می شود، به طوری که با سطح بالایی از عدم قطعیت تعین می شود.

 

با توجه به مطلب بیان شده می دانیم که نوسانات قیمتی در بازار فارکس وجود دارد، بنابراین با شناخت کامل و با ذهنی متمرکز فکر کنید و اطمینان حاصل کنید که می توانید با آن تجارت کنید، بدون اینکه ضرری را متحمل شوید.

بنابراین با دریافت آموزش های لازم و یا شرکت در دوره های آموزشی، مهارت معاملاتی خود را افزایش داده و برای انجام معاملات بدون ضرر، آماده شوید.

نظر خود را بنویسید