نوسانات بیت کوین و عوامل ایجاد آن

نوسانات بیت کوین و عوامل ایجاد آن

ارز بیت کوین که ارزشمندی آن قابل توجه است و طرفداران بسیار زیادی دارد، معمولا نوسانات قیمتی بسیار زیادی را تجربه می کند. افت و خیز قیمت بیت کوین می‌ تواند تابعی از عوامل مختلف باشد.  

برخی افراد و بعضا تازه واردان بازار، به محض مواجه با کمترین نوسان قیمت بیت کوین، نگران و دستپاچه شده و به سرعت تصمیم گیری می کنند که باید گفت، این تصمیم ‌گیری ‌های احساسی و انجام معامله، نتیجه‌ ای جز ضرر و زیان برای آنها به همراه نخواهد داشت. نکته قابل ذکر که هرگز نباید از آن غفلت نمود، صبوری کردن در این مواقع است. در واقع، به جای اتخاذ تصمیم‌ های هیجانی، باید به رصد بازار پرداخت و بررسی کرد و در زمان مناسب نیز اقدام به خرید یا فروش  نمود.

برای آنکه شما نیز دچار چنین اشتباهاتی نشوید، بهتر است تا عوامل ایجاد نوسان در قیمت بیت کوین و همچنین سایر ارزها را بشناسید. در این مقاله عواملی که ممکن است بر قیمت بیت کوین اثر گذاشته و افت و خیزهایی را به وجود آورد، معرفی شده است که مطالعه آن به شما کمک می کند، در صورت مشاهده نوسانات قیمتی به خوبی با آن برخورد نمایید.

عوامل موثر در نوسان قیمت بیت کوین

بازار‌های خرسی

خرس ‌های بازار، آن دسته از افراد و فعالان بازار هستند که نسبت به آینده بیت کوین امیدوار نیستند و به همین دلیل، به محض افزایش قیمت، اقدام به فروش بیت کوین خود می ‌کنند. این اقدام آنها منجر به بهم ریختگی بازار می شود، چرا که افزایش تقاضای فروش توسط افراد تازه ‌کار منجر به افزایش تقاضای خرید توسط افراد با تجربه می ‌شود و قیمت‌ ها کاهش می یابد.

بازار‌های گاوی

این بازار را می توان نقطه مقابل بازار خرسی دانست. کاربرانی که در این بازار اقدام به خرید می ‌کنند، در شمار آنهایی هستند که کاملا به آینده بیت کوین و ارزشمندی آن امید دارند. آنها در هر زمان و به هر میزانی که بتوانند اقدام به خرید بیت کوین می ‌کنند. این افزایش تقاضا با توجه به ماهیت بیت کوین و سایر رمزارز‌ها، باعث افزایش قیمت می شود.

نهنگ‌ های بیت کوین

افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارند با اصطلاح نهنگ بیت کوین آشنا هستند و می دانند، فردی که لقب نهنگ بیت کوین را از آن خود می ‌کند، قادر است با خرید هزاران دلار بیت کوین یا فروش آن در حجم و اندازه بالا به طور مستقیم در قیمت بیت کوین اثر‌گذار باشد. معمولا مشاهده می شود که برخی نهنگ ‌های بیت کوین، اقدام به خرید یا فروش بیت کوین به صورت دسته جمعی و در سطح بسیار وسیع می‌‌ کنند که نتیجه این عملکرد، ایجاد نوسان در قیمت می باشد.

روزهای خاص و تعطیلات ویژه

معمولا در بازار مشاهده می شود که در روز‌های منتهی به تعطیلات خاص، قیمت بیت کوین افزایش می یابد. اگر چه هنوز دلیل منطقی و مشخصی برای این موضوع عنوان نشده، ولی گزارشات و آمارهای متعدد نشان می دهند که در تعطیلات مهم و به عنوان مثال، در روز شکر‌گذاری، قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌ کند.

ترس از دست دادن

برخی از کاربران همواره بر سر دوراهی خرید یا فروش قرار دارند و نمی ‌توانند به درستی تصمیم‌ گیری نمایند و تنها به دلیل ترس از دست دادن یک فرصت استثنایی، اقدام به خرید یا فروش بیت کوین می ‌کنند. آنها معمولا در نگرانی و اضطراب خرید با قیمت بالا و یا فروش بیت کوین خود در پایین ‌ترین قیمت هستند.

اگر چه که این عامل نقش تعیین کننده  و مستقیم در نوسان قیمت بیت کوین  نداشته و عامل موثری محسوب نمی شود ولی در عین حال، نقش فومو یا همان ترس از دست دادن را در افت و خیز قیمت‌ نمی ‌توان نادیده گرفت.

در نهایت با توجه به عوامل متعددی که در اینجا بیان شد بهتر است به عامل مهمی همچون، تغییر موضع کشور‌ها در برابر بیت کوین اشاره نماییم. تجربه ثابت کرده، بدون در نظر گرفتن محدوده جغرافیایی و تنها با تغییر و یا وضع یک قانون جدید در حوزه ارز‌های دیجیتال، قیمت بیت کوین دچار نوسان می ‌شود. به این معنا که با هر رویداد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهانی ممکن است شاهد تغییر قیمت بیت کوین باشیم.

در نظر داشته باشید که افت و خیزهای قیمتی، عامل منفی محسوب نشده و در واقع بخشی از ماهیت این بازار می باشند و تنها باید با شناخت و آگاهی و تسلط بر تحلیل صحیح بازار، اقدام لازم را در پی گرفت و معاملات موفقی را انجام داد.

شاید بخشی از هیجان بازار ارزهای دیجیتال در همین نوسانات موجود باشد که مشاهده شده افراد زیادی توانسته اند به سود بالایی نیز دست یابند. چنانچه تمایل دارید در این بازار فعالیت نموده و سرمایه گذاری موفقی داشته باشید، فراموش نکنید که در وهله اول، نیاز به دریافت آموزش های لازم در این زمینه دارید تا بتوانید آینده مالی خوبی را برای خود برنامه ریزی کنید.

 

 

نظر خود را بنویسید