در مورد بازار خرسی و گاوی چه می دانید؟

در مورد بازار خرسی و گاوی چه می دانید؟

حتما شما هم تا به حال، بار ها نام بازار خرسی و گاوی را شنیده اید و  برایتان دلیل این نامگذاری و تفاوت های هر دو بازار سوال برانگیز بوده است.  

ماهیت بازارهای مالی در این است که معمولا روند های متفاوتی را در ساعات فعالیتی خود تجربه می کنند و صعود و نزول شاخص ها در برابر رویدادهای مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز از طبیعی ترین واکنش های آن به شمار می رود. می توان گفت که سود و زیان های بدست آمده ناشی از همین بالا و پایین شدن ها می باشد و معامله گران باید با مهارت کافی، فرصت ها و موقعیت های سودده را از میان هزاران مورد موجود شناسایی نموده و در بهترین کف قیمتی بخرند و در بهترین سقف قیمتی بفروشند.

اصطلاحات گوناگونی برای فعالیت ها و روندهای بازار به کار برده می شود که یکی از مشهورترین آنها، اصطلاح بازار خرسی و گاوی است. این اسامی برای توصیف وضعیت و شرایط بازار مورد استفاده قرار می گیرد و نشات گرفته از ماهیت خود این حیوانات در حیات وحش و کاملا مرتبط به مدل رفتاری این دو حیوان است. به عنوان مثال، شاخ های رو به بالای گاو در هنگام حمله به دشمن خود، همان روندهای صعودی را به یاد می آورد و بیانگر نمودارهای رو به رشد هستند. در حالت مقابل نیز، خرس در هنگام حمله به طعمه خود، پنجه های خود را به صورت رو به پایین نگه می دارد که یادآور روندهای نزولی هستند.  

در ادامه به صورت دقیق و مفصل در مورد این اصطلاحات و ویژگی های نهفته در آنها بحث کرده و به تفاوت های دو بازار نیز خواهیم پرداخت.

بازار گاوی چیست؟

بازار سرمایه متشکل از روندهای بی شماری است که در طول معاملات رخ می دهد و این موضوع حاصل استراتژی های مختلف معاملاتی برای شرایط گوناگون بوده است و اصطلاح بازار گاوی، زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بازار رو به رشد بوده و حالت صعودی داشته باشد.

در این مدل از بازار، تقاضاها بسیار زیاد است و تعداد کمی از معامله گران تمایل به عرضه سرمایه خود دارند. همین روندهای پرتقاضا سبب گرایش بیشتر مردم به خرید و عدم تمایل آنها به فروش می شود و از لحاظ روانشناسی این موضوع هم افزایی داشته و به صورت مداوم حس خرید را تقویت می کند. این گرایش به خرید، موجب افزایش قیمت شده و ارزش سهام به صورت صعودی رشد می کند.

بازار خرسی چیست؟

روند فعالیت ها در بازار خرسی، نقطه مقابل بازار گاوی است. معمولا در بازارهای خرسی روندها نزولی بوده و تقاضا برای خرید بسیار کم است. در این بازار، افراد اقدام به فروش سرمایه خود نموده و این رفتار منفی، منجر به حرکت نمودارها به سمت پایین خواهد شد. با این شکل حرکت به صورت واقعی هیچ توانی برای خرید باقی نمی ماند و معامله گران به دنبال فروش سرمایه خود خواهند بود و عملا بازار سقوط می کند. با رفتارشناسی های صورت گرفته در این وضعیت، حالات ناامیدی و ترک بازار در بالاترین میزان خود است و تصور برگشت روند و کسب سود بسیار بعید به نظر می رسد.

تفاوت های بازار خرسی و گاوی

این دو بازار نقطه مقابل یکدیگر هستند و  نمی توان آنها را به صورت دو روی یک سکه و جدا از هم تصور نمود، به طوری که بازارهای گاوی، صعودی و بازارهای خرسی نیز نزولی هستند.

در نظر داشته باشید که هر دو بازار متاثر از  رفتار سهامدار است. اگر چه که بازار گاوی برای اقتصاد بسیار مفید بوده و جامعه را به سمت توسعه سوق می دهد ولی در مقابل، بازارهای خرسی  نیز عامل نابودی سرمایه مردم و سقوط دولت ها خواهد بود.

حالت گاوی یک حالت مطلوب است و به دلیل سودهای حاصل، قدرت خرید و سرمایه گذاری مردم بالاتر می رود اما در حالت خرسی مردم فقیرتر شده و به دنبال آن قیمت ها نیز افزایش می یابد این چرخه معیوب به صورت مداوم در حال تکرار است.

تاثیر شرایط دو بازار خرسی و گاوی بر نوع عملکرد

نوع واکنشی که افراد و معامله گران به دو حالت پیش آمده در بازار نشان می دهند با یکدیگر متفاوت است، به این معنا که در شرایط نزولی بازار، تمایل بر فروش سریع و خروج از آن است تا از زیان بیشتر جلوگیری شود و در حالت صعود میل به نگهداری سرمایه و کسب سود بالاتر از طریق خرید سهم بیشتری از بازار است. در نظر داشته باشید که هر یک از رفتارهای بیان شده، نوعی از تصمیمات شخصی محسوب می شوند و هیچ نسخه واحدی را نمی توان برای آنها در نظر گرفت.

توصیه می شود که برای فعالیت بهینه تر، نه در اوج قله مغرور شوید و نه در دره های عمیق خود را ببازید، زیرا ماهیت و روند بازارهای سرمایه، نوعی از روندهای صعودی طولانی مدت هستند.

سعی کنید که متناسب با شرایط مالی و اقتصادی و روحی خود، استراتژی مورد نظر را تعیین نموده و به آن وفادار بمانید. فراموش نکنید، تحلیل هایی که مبتنی بر رفتارهای گذشته بوده و در طول زمان به دست آمده است، نباید بر دوره های زمانی کوتاه و نتیجه گیری های مقطعی، اعمال شود و بهتر است که تنها از الگوهای آنها برای تصمیم گیری استفاده نمود. حتما از روندهای بلندمدت نتیجه بگیرید تا الگوهای به دست آمده قابل اعتمادتر باشند. توجه داشته باشید که، آموزش دیدن و لزوم یادگیری در این بازارها از فاکتورهای ضروری برای فعالیت درست و صحیح هستند.

قابل ذکر است که، بازارهای سرمایه و بورس در شمار محبوب ترین حوزه های اقتصادی و تجاری در جهان هستند و روند طبیعی آنها همواره با کسب سود و البته زیان هایی همراه بوده است. معامله و کسب سود، قطعا نوعی از مهارت است که باید از دانش ریاضی و علوم اجتماعی برای تحلیل و پیش بینی های آتی استفاده نمود. موضوع مهم این است که شما از دانش و مهارت کافی برای پیش بینی روندها برخوردار باشید که این مهم تنها از طریق دریافت آموزش های لازم و تمرین و تجربه به دست خواهد آمد.

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید