معرفی الگوی چکش در الگوهای کندلی

معرفی الگوی چکش در الگوهای کندلی

چنانچه در تحلیل تکنیکال،  الگوهای کندلی در محدوده زمان و مکان درست آن بررسی شوند، می توانند اطلاعات سودمندی را در مورد حرکات آینده نمودار به ما ارائه دهند و یکی از این الگوها که دارای قدمت بسیار بالایی می باشد، به الگوی چکش (Hammer) معروف است.

 دلیل نامگذاری این الگو، به خاطر شکل ظاهری آن بر روی نمودار است که به صورت یک چکش نمایان است. معمولا این الگو در کف ‌ها و به عنوان چکش صعودی و سقف ‌ها به عنوان چکش نزولی شکل می‌ گیرد و ممکن است که به صورت معکوس نیز باشد.

در ادامه مقاله می خواهیم در مورد الگوی چکش و اینکه نقش آن در تحلیل تکنیکال چیست، صحبت نماییم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این الگوی کندلی بپردازیم.

الگوی چکش چیست؟

الگوی چکش، یک الگوی کندلی است که در آن قیمت بعد از شروع یک کندل، کاهش یافته و شروع به ریزش می نماید، ولی در همان کندل نیز دوباره رشد یافته و تا نزدیکی قیمت اولیه آن جهش می یابد. بدین صورت و با این حرکت، یک کندل شبیه به چکش شکل می گیرد که اندازه سایه پایینی آن، تقریباً  دو برابر اندازه بدنه کندل است. می دانیم که بدنه یک کندل، نشانگر نقاط اولیه و پایانی است، ولی سایه‌ ها نیز نشانگر مقادیر حداکثری و حداقلی در یک کندل می باشند.  

در واقع هنگامی که قیمت ها در یک بازه زمانی واحد(تایم فریم )، کاهش یافته، ولی در همان بازه زمانی، خریداران شروع به خرید نمایند یک بازگشت قیمتی رخ می دهد و یک الگوی چکش ایجاد می ‌شود. یعنی می توان گفت این الگو، بیانگر یک کف احتمالی است که در آن همزمان با تسلیم فروشندگان و خریداران قدرت می ‌گیرد.

الگوی چکش در کف، زمانی قوی ‌تر می ‌شود که بعد از حداقل 3 کندل نزولی، مشاهده شود. کندل نزولی، کندلی است که قیمت پایانی آن، پایین ‌تر از قیمت اولیه آن باشد.

در واقع زمانی می توان به درستی الگو را تایید نمود و گفت رخ داده است که کندل بعدی، بالای قیمت پایانی کندل چکش، بسته شود. در واقع کندل بعدی، باید نشانگر قدرت بالای خریداران باشد. معامله ‌گران با دیدن کندل تأیید، معمولاً وارد موقعیت های خرید می ‌شوند و یا موقعیت فروش خود را می ‌بندند.  چنانچه شما نیز در شمار آن دسته از افرادی هستید که پوزیشن لانگ و یا خرید می‌ گیرید، در نظر داشته باشید که حد ضرر شما باید زیر سایه کندل چکش قرار گیرد.

نکته ای که باید در مورد الگوی چکش اشاره نمود این است که این الگو، معمولا به صورت تنها مورد استفاده قرار نمی گیرد. در واقع این الگو و تایید آن با یک سیگنال از اندیکاتورها یا پرایس اکشن می‌ تواند اعتبار الگو را افزایش دهد.

ویژگی های الگوی چکش

الگوی چکش به منزله یک الگوی معاملاتی صعودی می باشد که با تأیید خود، یکی از علائم ایجاد کف شناخته می شود، به خصوص اگر شکل آن به حالت استاندارد نزدیک باشد و به وضوح قدرت بالای فروشندگان در ابتدای کندل و سپس جذب آن توسط خریداران و بازگشت نمودار، نمایان باشد.

البته الگوی چکش نزولی که به آن چکش برعکس گفته می ‌شود نیز وجود دارد که شکل آن دقیقاً برعکس الگوی چکش صعودی است. الگوی چکش معکوس اگر در قله‌ ها ایجاد  ‌شود، به آن ستاره ثاقب یا شهاب سنگ گفته می شود در این حالت سایه بالایی بزرگتر از بدنه بوده و سایه پایین بسیار کوچک (در بازار فارکس و به نظر آقای استیو نیسن)یا صفر و کندل بعدی هم نشان ‌دهنده قدرت فروشندگان است.

هنگام استفاده از الگوی همر یا چکش ، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که حتی پس از مشاهده کندل تأیید نیز هیچ تضمینی برای حرکت صعودی نمودار، وجود ندارد. البته رنگ کندل، اندازه سایه پایینی و شکل ‌گیری آن در سطوح حمایتی، می ‌تواند به قدرت این الگو بیفزاید. ولی در هر حال، این الگو به تنهایی قدرت چندانی ندارد و همچنین اینکه الگوی چکش و تایید آن، می ‌تواند باعث شود که نقطه ورود از حد ضرر، فاصله زیادی داشته باشد و این مورد، تاثیر منفی روی فرمول ریسک به پاداش، بگذارد.

موضوع دیگر در مورد این الگو این است که، هیچ هدف قیمتی را تعیین نمی ‌کند و محاسبه پاداش و مقایسه  ریسک با آن می‌ تواند برای معامله ‌گر چالش ‌برانگیز باشد. به همین دلیل است که استفاده از الگوی چکش به صورت تنها توصیه نمی ‌شود. در واقع بهتر است الگوهای کندلی در کنار دیگر ابزارها همچون اندیکاتورها یا الگوهای کلاسیک، مورد استفاده قرار بگیرد و یا اینکه حداقل برای نقطه خروج، باید از الگوهای نموداری یا تحلیل دیگری استفاده نمود.

در پایان مقاله و در مورد الگوی چکش باید گفت که یکی از مهم ‌ترین و کاربردی ترین الگوهای کندلی محسوب شده و می توان آن را در سبک ‌های مختلف معاملات، مشاهده کرد. اهمیت الگو بدان اندازه است که مشاهده آن در سطح حمایت یا چکش معکوس در سطوح مقاومت، می‌ تواند یک نشانه خوب برای ورود به موقعیت مورد نظر باشد.

 

نظر خود را بنویسید