معرفی اجمالی چند رمز ارز بر اساس کاربرد

معرفی اجمالی چند رمز ارز بر اساس کاربرد

معمولا ارز دیجیتال با عناوین رمز ارز یا کریپتوکارنسی نیز معرفی و شناخته می ‌شود که این نوع از دارایی به دلیل ماهیت و ویژگی هایی که دارد در طی سالیان اخیر، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده و مورد استقبال زیادی واقع شده است. به طوری که پیش بینی های صورت گرفته بیان می دارند که رمز ارزها به نوعی واحد پولی در سال های آینده خواهند بود.

هر یک از انواع رمز ارزها که در ادامه به معرفی رایج ترین آنها خواهیم پرداخت، دارای ویژگی ها و خصایص مشخصی هستند که همین موارد نیز به خوبی آنها را معرفی می کند.  

ویژگی های کلیدی رمز ارزها

دیجیتالی بودن

رمز ارز ها به صورت دیجیتالی و تنها بر بستر اینترنت وجود دارند. شما هیچ سکه یا اسکناسی از آن مشاهده نمی کنید و ماهیت آن تنها به صورت دیجیتالی است که از همان طریق نیز معامله می شود.

غیر متمرکز بودن

رمز ارز ها سرور مرکزی ندارند و معمولاً در میان شبکه ‌ای از هزاران کامپیوتر منتشر و توزیع می شوند. به آن نوع از شبکه ‌هایی که سرور مرکزی نداشته باشند، شبکه ‌های غیر متمرکز گفته می ‌شود.

همتا به همتا

رمز ارز ها به صورت آنلاین از یک شخص به شخص دیگر منتقل و مبادله می ‌شوند. کاربران رمز ارز می توانند بدون واسطه با یکدیگر داد و ستد نمایند. در دنیای پول فیات، بانک ‌ها، پی ‌پال و فیسبوک به عنوان اشخاص ثالث معتمد شناخته می‌ شوند. اما در دنیای رمز ارز ها هیچ شخص ثالث معتمدی وجود ندارد.

بدون نیاز به معتمد

 عدم وجود اشخاص ثالث معتمد به معنای این است که برای استفاده از این بستر، نیاز نیست که به شخص یا سازمانی برای نظارت و کنترل دارایی خود اعتماد کنید. زیرا تنها خود کاربران مسئولیت کنترل کامل پول و اطلاعات خود را در اختیار دارند.

رمزنگاری ‌شده

هر کاربر کد ویژه‌ای دارد که از دسترسی سایر کاربران خارج است که با محافظت صحیح از آن، می تواند از دسترسی به اطلاعات خود از سوی دیگران جلوگیری ‌کند. به این ویژگی، رمزنگاری گفته می ‌شود و هک کردن آن تقریبا غیر ممکن است.

جالب است بدانید بخش Crypto که از اصطلاح Cryptocurrency وارد بازی می ‌شود، به معنای رمزنگاری شده و مخفی شده است. وقتی اطلاعات از طریق رمزنگاری مخفی می ‌شود، اصطلاحا می‌گویند اطلاعات رمزنگاری شده است.

بین المللی

هر کشور ارز مخصوص به خودش را دارد که به آن ارز فیات می ‌گویند. انتقال ارزهای فیات در سطح جهانی کار آسانی نیست. ولی رمز ارز ها را به راحتی می ‌توان به سراسر جهان ارسال کرد و به همین دلیل، ارزهای رمزنگاری ‌شده به عنوان ارزهای بدون مرز شناخته می شوند.

رایج ‌ترین انواع ارز دیجیتال در ایران

برای اینکه شما به عنوان کاربران و علاقمندان به استفاده از ارز دیجیتال، اطلاعات نسبی در این حوزه به دست آورید، نیاز دارید که انواع رمز ارزها و ویژگی های هر یک را بررسی کنید و سپس اقدام به خرید نمایید. در ادامه به معرفی برخی از رایج ترین انواع این ارزها می‌‌ پردازیم.

بیت کوین

از جمله رایج ‌ترین ارز‌های دیجیتال است که نشان اختصاری آن BTC می باشد. این واحد پول دیجیتالی، از ارزش بالایی در بازار بین ‌المللی برخوردار است. به همین دلیل در دهه‌ اخیر افراد بسیاری به استفاده از آن روی آورده‌اند.

اتریوم

اتریوم یا به عبارتی دیگر ETH یکی دیگر از رایج‌ ترین ارزهای دیجیتال است. این واحد پول به دلیل سیستم نرم ‌افزاری غیر متمرکزی که دارد با استقبال زیادی روبرو شده است.

تتر

ارز دیجیتال تتر با علامت اختصاری USDT شناخته می ‌شود و در واقع نام خود را از دلار آمریکا گرفته است. به این معنا که همواره و در هر شرایطی، ارزش آن برابر با یک دلار آمریکا است.

ریپل

مزیتی که ریپل یا XRP در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتالی دارد، سرعت بالای آن در تراکنش ‌هایی با مبلغ‌ های بالا است. به همین دلیل در اغلب موارد با هدف صرفه ‌جویی در وقت، آن را جایگزین استفاده از سایر ارزهای دیجیتالی می‌ کنند.

بیت کوین کش

بیت کوین کش نوعی ارز دیجیتال از خانواده‌ بیت کوین است که با علامت اختصاری BCH شناخته می ‌شود. ولی به دلیل برخورداری از ویژگی ‌هایی چون سرعت معامله و دسترسی آسان تر، در معاملات بزرگ از آن استفاده میکنند. در واقع، برخورداری از بلاک ‌های بزرگ‌ بیت کوین کش در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال ساده ‌تر است.

ای او اس

نوع دیگری از ارزهای دیجیتال محبوب که با استقبال زیادی مواجه شده، ارز ای او اس است. این واحد پول دیجیتالی نیز نرم ‌افزار غیر متمرکزی دارد و به همین دلیل نیز مورد توجه قرار گرفته است.

لایت کوین

لایت کوین که با نشان اختصاری LTC معرفی می شود، نوعی بیت کوین محسوب می شود و چنانچه شما قصد انجام معاملات ارزان تر را دارید، لایت کوین می تواند گزینه انتخابی‌ ایده ‌آلی به شمار آید.

استلار لومنز

معمولا از این ارز دیجیتال، برای تبادل‌ های روزانه و معاملاتی با نرخ پایین استفاده می ‌شود و از نظر ارزش، با ارز دیجیتال ریپل نیز در رقابت است، اما کاربردهای آن ‌ها کمی متفاوت است. به این صورت که معمولا برای معاملات بزرگتر و سنگین تر، ترجیح بر استفاده از ریپل می باشد.

کاردانو

کاردانو از جمله انواع ارز دیجیتالی است که تا به امروز، به صورت گسترده‌ مورد استفاده قرار نگرفته، ولی به دلیل محبوبیتی که دارد، پیش بینی می ‌شود در سال‌ های آینده جایگاه بسیار بالاتری را به دست آورد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید