مزایای-سرمایه-گذاری-بلندمدت-در-بورس

بررسی مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

هنگامی که نوبت به سرمایه‌گذاری برای آینده شما می‌رسد، مسیرهای بی‌شماری برای طی کردن وجود دارند. تعداد بسیار زیادی سهام در بازار سرمایه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید. با اینکه هیچ فرمول عمومی و کلی برای موفقیت همه افراد در این زمینه وجود ندارد، اما شاید یک قاعده باشد که بر اساس بررسی‌های آماری، نتایج بهتری به دنبال داشته است: نگاه بلند مدت در بورس مزایای بسیاری دارد که سرمایه‌گذاران دارای استراتژی کوتاه‌مدت از آن‌ها محروم هستند. در این مقاله به بررسی مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چرا استراتژی بلندمدت، غیر قابل انکارترین، هوشمندانه‌ترین و آسان‌ترین مسیر دستیابی به سود در بازار سرمایه است.

مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

بررسی چندین دهه بازده تاریخی گروه‌های دارایی نشان می‌دهد که سهام، تقریباً از همه طبقات دارایی دیگر بهتر عمل کرده است. در یک دوره 87 ساله از سال 1928 تا 2015، نرخ بازگشت سرمایه در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک، به طور متوسط 5/9% در سال بوده است. این رقم را با بازده 5/3 درصدی اسناد خزانه مقایسه کنید. بازارهای نوظهور دارای بالاترین پتانسیل بازده در بازارهای سهام هستند، اما درجه ریسک بالایی نیز دارند. هرچند نوسانات کوتاه‌مدت جذابیت بالایی دارند، اما به لحاظ آماری، تنها 12 تا 13 درصد متوسط بازده سالانه را کسب کرده‌اند.

فرار از بالا و پایین سرمایه ‌گذاری در بورس

بازار بورس یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت است. این موضوع تا حدودی به این دلیل است که گاهی 10 تا 20 درصد ارزش سهام طی یک دوره زمانی کوتاه افت می‌کند و این اصلاً مسئله غیرمعمولی نیست. یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌ گذاری بلند مدت در بورس این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند تأثیر چنین نوساناتی را کاهش داده و بازدهی سهام خود را در بلندمدت ارتقا دهند. سرمایه‌گذارانی که استراتژی بلندمدت را برای خود انتخاب می‌کنند، یک بازه زمانی چند ساله، یا حتی چند دهه‌ای را برای خود انتخاب می‌کنند. از نظر آماری سهامی که دارای ریسک‌های بالا هستند، درمقایسه با همتایان کم‌ریسک خود بازدهی بالاتری دارند. با نگاهی به بازده بازار سهام از دهه 1920 تا امروز می‌بینیم که سرمایه‌گذاران S&P 500 در یک دوره زمانی 20 ساله دچار زیان قابل‌توجهی نشده‌اند. حتی با در نظر گرفتن مشکلاتی مانند رکود بزرگ، دوشنبه سیاه، حباب فناوری و مالی و غیره در بورس نیویورک نیز، سرمایه‌گذاران توانستند پس از گذشت 20 سال، حداکثر سود خود را حفظ کنند. اگرچه نتایجی که در گذشته به دست آمده‌اند، تضمینی برای بازده بالای نگاه بلند مدت در بورس در سال‌های آینده نیست، اما نشان می‌دهد که اگر به سهام به اندازه کافی فرصت داده شود، می‌تواند نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.

سرمایه‌گذاران زمان‌سنج‌های بازاری ضعیفی هستند

یکی از ایرادهای اساسی و ذاتی رفتار سرمایه‌گذاران، گرایش به احساسات است. بسیاری از افراد ضمن اطلاع از مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس تا قبل از شروع روند سقوط بورس، خود را سرمایه‌گذار بلندمدت می‌دانند. اما با بروز بحران، از ترس زیان‌های بیشتر، سرمایه‌ خود را پس می‌گیرند. بسیاری از همین سرمایه‌گذاران در هنگام شروع دوره بازگشت سهام و آغاز روند اصلاح بازار، دیگر قادر به خرید آن سهام نیستند و درست زمانی که بیشترین دستاوردها حاصل می‌شود، خود را عقب می‌کشند. این رفتار «خرید در قیمت بالا، فروش در قیمت پایین» پرخطرترین رفتاری است که می‌تواند بازدهی سرمایه افراد را به شدت کاهش دهد. سرمایه‌گذارانی که بیش از حد به بورس توجه دارند، تمایل دارند با صرف وقت بیش از حد در بازار، و انجام معاملات پی در پی احتمال موفقیت خود را کاهش دهند. در صورتی که یک استراتژی ساده خرید و نگهداری طولانی‌مدت سهام نتایج به مراتب بهتری خواهد داشت.

نرخ پایین‌تر مالیات بر سود سرمایه

سرمایه‌گذاری که طی یک سال، سهامی را خریده و می‌فروشد، سودهای دریافتی را به عنوان درآمد عادی دریافت می‌کند. بسته به درآمد ناخالص تعدیل شده فرد (AGI)، این نرخ مالیات ممکن است تا 35% نیز باشد. در صورتی که مالیات سود حاصل از خرید سهامی که بیش از یک سال از خرید آن گذشته باشد، حداکثر 20% است. سرمایه‌گذارانی که در طبقات مالیاتی پایین‌تر قرار دارند، حتی ممکن است واجد شرایط نرخ مالیات صفر درصد برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود باشند. این مسئله، یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس است.

ترکیب کردن کارها به نفع شما است

خرید سهام برای بلند مدت به شما امکان می‌دهد تا از سرمایه‌گذاری مجدد سود خود (به عنوان مثال سود سهام خود)، در طول زمان برای ایجاد پتانسیل سود بیشتر استفاده کنید. زمان، بزرگترین دوست شما به عنوان یک سرمایه‌گذار است. حتی اگر سهام شما تنها 3% رشد کرده و این رشد به مبلغ سرمایه‎‌گذاری شما اضافه شود، تفاوت عمده‌ای در سرمایه نهایی شما ایجاد خواهد کرد. به عنوان نمونه، کسب بازده 3 درصدی، آن هم با فرض توقف رشد سهام یا سودهی آن، سرمایه شما را هر 33 سال، دو برابر خواهد کرد. در صورتی که با خرید تعداد بیشتری از همان سهام، میزان سرمایه‎‌گذاری خود را افزایش دهید، تقریباً طی کمتر از 10 سال، سرمایه شما دو برابر خواهد شد!

سرمایه ‌گذاری بلند مدت در بورس برای همه ساده است

یکی از بزرگترین مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس این است که هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد. لازم نیست حتماً وارن بافت باشید تا بتوانید یک سبد خوب برای خود جمع کرده و به مدت 10، 20 یا 50 سال آن را نگه دارید. مطمئناً شما کاملاً هم بدون اشتباه نخواهید بود، اما نگران نباشید، حتی بزرگترین سرمایه‌گذاران نیز در یک سوم مواقع اشتباه می‌کنند. با اتخاذ استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت دیگر هیچ مشکلی بابت یادگیری سبک‌های مختلف تجاری، پلتفرم‌ها، ابزارهای تحلیل و غیره نخواهید داشت، زیرا شما یک «معامله‌گر» فعال نیستید.

شب‌ها راحت می‌خوابید!

یکی از مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس این است که به شما امکان می‌دهد شب‌ها آسوده بخوابید. اگر سهام شما یک روز ریزش کند یا روز بعد با سرعت بالایی صعود کند، لازم نیست هر روز صبح زود از خواب بیدار شوید و دلایل نوسان آن را رمزگشایی کنید. اگر شرکت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید، شرکت‌های معتبری باشند، نوسانات آن هم موقتی است و روند کلی آن صعودی خواهد بود.

به سادگی می‌توانید اشتباهات خود را اصلاح کنید

نکته‌ای که درباره احتمال اشتباه همه افراد، حتی سرمایه‌گذاران بزرگ گفتیم را به یاد دارید؟ یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس این است که به شما امکان می‌دهد بعضی از اشتباهات خود، یا حتی همه آن‌ها را اصلاح کنید. البته این بدان معنا نیست که بی‌گدار به آب بزنید و سهام هر شرکتی را بدون شناخت و آگاهی بخرید و مدت‌ها هم در آن باقی بمانید. بلکه باید سهام شرکت‌هایی که رشد قدرتمندی داشته‌اند، یا مدل‌های تجاری آن‌ها هنوز دست نخورده است و در یک بازه زمانی موقتی دچار بحران شده‌اند شناسایی کرده و وارد سهام آن شوید. از طریق استفاده از استراتژی سرمایه‌ گذاری بلند ‌مدت قادر خواهید بود بیشتر اشتباهات سرمایه‌گذاری خود را حذف کنید.

کاهش هزینه کارمزدها

وقتی یک تاجر فعال هستید، هزینه کارمزد کارگزاری‌ها نقش زیادی در میزان درآمد کلی شما دارد. معامله‌گران کوتاه‌مدت، هر ساله هزاران دلار صرف پرداخت کارمزدهای انجام معاملات خود می‌کنند. یکی از مزایای سرمایه گذاری طولانی مدت در بورس این است که نهایتاً یک یا دو بار در سال، به منظور افزایش میزان سهام خود کارمزد پرداخت خواهید کرد. اصلاً نیازی نیست درمورد پرداخت این هزینه نگران باشید، چون سود حاصل از نگهداری این سهام، هزینه‌های پرداخت شده برای کارمزد را جبران خواهد کرد.

کلام آخر

به طور خلاصه باید گفت یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است. تمرکز روی خرید و فروش‌های مکرر، به دلایل متعدد بازدهی سرمایه شما را کاهش می‌دهد. پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهند سرمایه‌گذاری 20 ساله باعث افزایش حداقل 483 درصدی سرمایه سرمایه‌گذاران می‌شود. حفظ سهامی که البته با آگاهی، و از یک شرکت معتبر خریده باشید، خطر از دست رفتن سودهای بزرگ را کاهش می‌دهد. اگر به بورس علاقه‌مند هستید، بدون داشتن هرگونه پیش‌زمینه‌ای، می‌توانید با پکیج جامع استادی بورس آکادمی دکتر ژند، همه اطلاعات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در بورس را بیاموزید. فراموش نکنید، سرمایه‌گذاری در بورس بدون دانش و آگاهی، ممکن است سرمایه شما را از بین ببرد و زیان‌های قابل‌توجهی برایتان به بار آورد. هدف از ارائه این بسته آموزشی این است که به شما کمک کنیم به درآمد مطلوبی در بازارهای مالی برسید. درنتیجه با کاهش مقدار زیان، سوددهی کلی سهامتان افزایش خواهد یافت. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این بسته آموزشی اینجا کلیک کنید.

 
نظر خود را بنویسید