راهکارهایی برای مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال

راهکارهایی برای مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال

افرادی که به فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و ترید علاقه مند هستند، نیاز به استفاده از روش هایی را دارند که بتوانند با کمک آنها در برابر نوسان بازار و بروز تغییرات لحظه ای قیمت  مقاومت نمایند. شما می توانید برای تحلیل قیمت یک رمزارز، از ترکیب تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال استفاده کنید و با یک سرمایه ‌گذاری ویژه، ضمن کاهش خطرات موجود در مسیر حرکت، موجب افزایش و تضمین شانس موفقیت خود شوید.

شما برای رسیدن به اهداف مورد نظر، بایستی یک برنامه مشخص و تدوین شده داشته باشید و با توجه به عوامل مختلفی مانند کنترل هیجانات و مدیریت بهینه آن، ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری، تعیین محدوده ضرر و شناسایی ریسک ‌های بازار نیز به مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال بپردازید و بتوانید به سوی موفقیت و کسب نتیجه مطلوب که رسیدن به میزان سودآوری بالا می باشد، نیز دست یابید.

در ادامه هر یک از راهکارهای مورد نیاز برای مدیریت ریسک به طور مفصل توضیح داده شده است که توجه به آن می تواند به شما کمک کند تا دارایی خود را در بازار، بهینه تر حفظ نمایید.

کنترل هیجانات و احساسات

اگر در ابتدا شما بتوانید یک برنامه مدیریت ریسک موفقیت‌آمیز تهیه کنید گام مثبتی در جهت کاهش نتایج غیرمنتظره برداشته اید که می تواند بسیار موثر بوده و موجب کاهش سطح کلی ضررهای مالی شما شود. گاهی اوقات، ضعف در غلبه بر احساسات و هیجانات معامله، موجب انتخاب ‌های ضعیف و نابه جا خواهد شد که در نتیجه‌، یک بازار پر از ترس، حرص و طمع و در نهایت ضررهای مالی بسیاری در پیش رو خواهید داشت.

برنامه مدیریت ریسک بایستی هم‌ مسیر با سوابق ترید ارز دیجیتال پیش رود، تا بتوان از آن به شیوه ای بهینه در جهت مهار رفتار‌های ضعیف معاملاتی و توجیه انتظارات احساسی بهره گرفت.

مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال

برخی افراد در ابتدای شروع فعالیت ترید خود به تنظیم قوانین و استراتژی برای معاملات خود می ‌پردازند که بسیار مهم است. ولی مشکل هنگامی شروع می شود که در طول فرآیند ترید، به موارد تعیین شده پایبند نمی ‌مانند و درگیر تصمیمات احساسی می ‌شوند که یک عمل اشتباه و ضرر رسان است.

ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری

بازار رمز ارزها معمولا با نوسانات بسیار زیادی مواجه است. تمام سرمایه‌ گذاران برای محافظت از دارایی خود در برابر ریسک های موجود، اقدام به سرمایه ‌گذاری در دارایی ‌های مختلف و ایجاد تنوع می نمایند. در واقع باید گفت که ایجاد تنوع در سبد دارایی‌ ها، امری اجتناب ‌ناپذیر است.

وقتی که در سبد دارایی ارز دیجیتال شما، دو نوع کوین وجود داشته باشد و یکی از آنها با افزایش قیمت و دیگری با کاهش قیمت مواجه شود، شما در مورد آینده هر دو کوین اطمینان خاطر دارید، زیرا در چنین شرایطی می توانید در هر دوی آن سرمایه ‌گذاری کنید و سبد دارایی های شما بسیار مطمئن ‌تر خواهد بود. توجه داشته باشید که هیچ گاه با تمام دارایی خود به یک ارز دیجیتال وارد نشوید. چرا که در این صورت مقدار ریسک شما بیشتر خواهد بود.

تعیین حد ضرر

حد ضرر در بازار ارز دیجیتال، یکی از موثرترین روش های مدیریت ریسک محسوب شده و باعث می شود که از زیان  و ضرر و یا نابودی کامل دارایی جلوگیری شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که شما باید در هر شرایطی به حد ضرر تعیین ‌شده، پایبند بمانید و به هیچ عنوان، تحت تأثیر احساسات لحظه ای قرار نگیرید. زیرا نتیجه نهایی چیزی جز ضرر نخواهد بود. در صورت استفاده از معاملات مارجین و عدم تعیین حد ضرر، احتمال از بین رفتن بخش زیادی از سرمایه و دارایی شما در مدت ‌زمانی بسیار کم نیز وجود دارد.

در بازار ارزهای دیجیتال هیچ الزامی مبنی بر تابعیت بازار از تحلیل‌ های شما وجود ندارد و معمولا احتمال بروز خطا در تحلیل تکنیکال  مشاهده می شود. از این رو باید آمادگی تصمیم گیری درست، در مواقعی که روند قیمت‌ ها مطابق با پیش‌ بینی شما نیست ، داشته باشید.

مهمترین موضوع در تعیین حد ضرر این است که شما را از اتخاذ تصمیمات احساسی  و نادرست، باز می دارد. لازم به ذکر است که، عدم استفاده از حد ضرر در طولانی مدت باعث از بین رفتن بخش زیادی از دارایی شما خواهد بود.

رعایت نسبت ریسک به پاداش

توجه به نسبت ریسک به ریوارد و محاسبه آن پیش از ورود به یک معامله، یکی از روش های مناسب برای مدیریت ریسک و جلوگیری از ضررهای پیش رو می باشد. از این نسبت معمولا برای تعیین نقطه ورود به معامله و یا عدم ورود به معامله استفاده می شود و از تقسیم مقدار زیانی که یک تریدر در صورت تغییر جهت حرکت قیمت می پذیرد، بر مقدار سود و هدف قیمتی تعیین‌ شده او به دست می آید.

این نسبت بیانگر آن است که سرمایه ‌گذار به ازای ریسک از دست دادن هر واحد از دارایی خود در یک سرمایه ‌گذاری، حاضر است چه مقدار پاداش کسب کند. بسیاری از سرمایه‌گذاران از این نسبت برای مقایسه سودهای مورد انتظار از یک سرمایه‌گذاری با مقدار ریسکی که برای کسب آن سودها باید متحمل شوند، استفاده می‌ کنند.

شناسایی ریسک‌ های بازار

شناسایی و بررسی ریسک‌ های احتمالی در بازار  و مدیریت صحیح آن می تواند عاملی موثر در ترید ارزهای دیجیتال باشد. به این معنا که هر رویدادی که احتمال دارد در فرایند ترید و رسیدن به هدف مورد نظر شما تاثیر داشته باشد، بررسی می ‌شود. برای انجام آن باید مراحلی را که در ادامه توضیح داده می شود  به درستی طی نمایید.

در ابتدا،  باید ریسک ‌های ترید خود را شناسایی نموده و به ارزیابی میزان و شدت آن بپردازید. زیرا هر ریسکی ممکن است تاثیر متفاوتی را اعمال نماید. در نظر داشته باشید که برخی از آنها موثر و برخی دیگر غیر موثر هستند. در واقع نیاز است که پس از ارزیابی، آنها را دسته بندی نموده تا در برابر اتفاقات غیر متعارف، بتوان عکس ‌العمل‌ های مناسبی  را ارائه نموده و از آمادگی لازم  برای مواجهه با آن، برخوردار باشیم.

گام بعدی، پس از شناسایی و ارزیابی و دسته ‌بندی ریسک ها این است که به دنبال تعیین واکنش ‌مناسب در مقابل آن باشیم که هر یک از این واکنش ‌ها بر اساس درجۀ اهمیت طبقه‌ بندی می گردند. این مرحله به شما کمک می‌ کند، در برابر وقایع غیر منتظره، بهترین عکس ‌العمل‌ را داشته باشید.  

گام آخر، بررسی و نظارت بر میزان بهره‌ وری مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال و در مواقع بروز اتفاقات مختلف جهت رسیدن به اهداف مورد نظر است.  در نظر داشته باشید که در این مرحله و برای رسیدن به  اهداف مورد نظر و تسهیل امور، نیاز به جمع ‌آوری اطلاعات و داده ‌های درست و شفاف داریم.

نظر خود را بنویسید