دلایلی برای عدم انتخاب یک سهم در بازار بورس

دلایلی برای عدم انتخاب یک سهم در بازار بورس

آیا می دانید تمام سهم هایی که در بازار وجود دارند، ویژگی های یک سهام خوب را نداشته و لزوما برای خرید و سرمایه گذاری مناسب نیستند؟

برای این امر به نشانه هایی نیاز است تا با تشخیص آن بتوان به راحتی شناسایی کرد که چه سهمی را برای سرمایه ‌گذاری انتخاب کنیم و یا نکنیم. زیرا انتخاب سهم نامناسب برای سرمایه‌ گذاری می‌ تواند سرمایه ‌ای که به زحمت جمع ‌آوری نموده اید و قصد دارید تا آن را در بازار بورس به سود و درآمد بیشتر برسانید  به سرعت کاهش دهد. لذا قبل از خرید و انتخاب سهمی برای سرمایه‌گذاری، سهم را از تمام منظرهای تکنیکالی و بنیادی بررسی کنید.

در این مقاله قصد داریم، دلایل عدم خرید یک سهم و سرمایه ‌گذاری در آنرا برای شما بیان نماییم تا بتوانیم نشانه ‌هایی برای یک سهم نامناسب را ارائه دهیم. به همین دلیل، خواندن این مطلب برای شما مفید خواهد بود.  

عوامل نقدشوندگی و حجم معاملات پایین

یکی از دلایل جذابیت بازار بورس برای سرمایه‌گذاری، نقدشوندگی بالای بازار است و آن دسته از سهم هایی که نقدشوندگی و حجم معاملات آنها پایین باشد، برای سرمایه‌گذاری مناسب نخواهند بود.

علت تاکید بر این عامل بدین سبب است که، حجم پایین معاملات در یک سهم به این معناست که در آن سهم، پول یا نقدینگی مناسبی وجود ندارد و زیاد مورد توجه بازار نیست و امکان فروش سهام کم خواهد بود و موضوع دیگر اینکه، میزان نقدینگی کم یک سهم، نوسانات قیمتی آن را افزایش می دهد، زیرا می ‌توان با نقدینگی کمی قیمت سهم را افزایش داد که پس از مدتی با خروج نقدینگی افت قیمت زیادی را تجربه می کند.

بنابراین پیش از اقدام به انتخاب و خرید سهام، پیشینه قیمت و حجم معاملات نماد ، نسبت به حجم مبنا را بررسی کنید تا بتوانید تصمیم گیری بهتری را اتخاذ نمایید.  

پیشینه درآمدی بد

یکی از مواردی که سرمایه گذاران همواره توجه زیادی به آن دارند، روند سودآوری است. به عنوان مثال چنانچه میزان سودآوری شرکتی به شکل مداوم افزایش نداشته و نسبت P/e آن به مرور زمان کاهش نیابد، از نظر سرمایه‌ گذاران بهینه نبوده و تصمیم به فروش سهام می ‌گیرند و در نتیجه منجر به کاهش ارزش و افت قیمت سهام خواهد شد.

 بنابراین دقت داشته باشید، آن شرکتی که طی چندین فصل مالی موفقیتی در افزایش سودآوری شرکت نداشته و هزینه ‌های شرکت بالاتر از سود باشد، از نظر بنیادی سهمی مناسب برای سرمایه ‌گذاری نخواهد بود.

توجه به معاملات نهانی سهام

مقصود از معاملات نهانی، به اطلاعاتی گفته می شود که معمولا مالکان و سهامداران اصلی شرکت و یا افراد متصل به این افراد به آن دسترسی دارند، شاید شما به اطلاعات نهانی یا رانتی دسترسی نداشته باشید ولی می‌ توانید معاملات نهانی سهام را زیر نظر بگیرید.

سعی کنید که معاملات نهانی غیرمعمول مانند خروج یک سهامدار عمده یا درصدی ازجمع سهامداران را ارزیابی کنید و این نوع معاملات را در کنار گزارش‌ های سالانه، ماهانه و نمودار قیمت سهام بگذارید تا به شیوه ای دقیق، تحولات شرکت را بررسی نمایید. چنانچه سهامدار عمده‌ای دست به فروش سهام زیادی بزند و گزارش ‌های مالی آن روند جالبی را نشان ندهد، به نظر می رسد اتفاقی در آن در شرکت در حال رخ دادن است و شما از آن بی اطلاعید.

در نظر داشته باشید که برخی از اطلاعات در بازار بورس حکم طلا را دارند و اگر سرمایه ‌گذاری به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، قطعا گام مثبتی برداشته و سرمایه ‌گذاری موفقی در بازار بورس خواهد داشت.

نسبت­ های مالی نامناسب

برای آنکه بتوانید از خرید سهام نامناسب اجتناب کنید، سعی کنید مواردی چون، نسبت ‌های مالی، اعداد و ارقام موجود در صورت ‌های مالی مانند ترازنامه ‌ها، صورت‌ های سود و زیان و صورت ‌های جریان نقدینگی را به دقت  بررسی کنید.  

سفته بازی در سهم

تا به حال شنیده اید که در بازار بورس، سهم به دلیل سفته ‌بازی بالا رفته و حباب دارد. توصیه می شود که به هیچ عنوان سراغ اینگونه سهم ‌ها برای سرمایه ‌گذاری نروید، زیرا نتیجه نهایی برای شما چیزی جز ضرر و زیان های سنگین نخواهد بود.

سفته بازی در سهم به این معناست که سهم با استفاده از تبلیغات فراوان و با استفاده از اخبار و شایعاتی غیر واقعی که وجود دارد، بالا رفته و هر لحظه احتمال آن وجود دارد که سهم توسط بازیگران در اوج قیمت خالی شود و  دیگر فروش آن برای شما امکان پذیر نباشد.

در نظر داشته باشید، یک سهم نامناسب برای سرمایه‌ گذاری، همیشه علامت هشدار دهنده‌ای به همراه دارد و این علائم ممکن است هر یک از فاکتورهای، حجم و نقدشوندگی پایین سهم، پیشینه بد درآمدی سهم یا معیارهای مالی ضعیف باشد که باید دقت و توجه زیادی به آن داشته باشید و در صورت بی توجهی به علائم و  هشدارها، قطعا بعد از خرید سهام به اشتباه خود پی می بریم ولی در این مرحله، جبران ضرر و زیان وارد آمده بسیار دشوار خواهد بود.

 

 

نظر خود را بنویسید