جفت ارز در فارکس به چه معناست؟

جفت ارز در فارکس به چه معناست؟

فارکس، یک بازار بین المللی و بستری برای خرید و فروش ارز است و به همین دلیل، ماهیت معاملات در بازار فارکس، در واقع تبدیل ارز یک کشور به ارز دیگری است و رایج ترین حالت این بازار محسوب می شود و البته در طی سالیان اخیر، معاملات انواع کالاها و دارایی های دیگر نیز در فارکس انجام می شود.

با توجه به معاملات ارز کشورها، یکی از انواع مفاهیم بنیادی و پایه ای در فارکس، اصطلاح جفت ارز می باشد که برای آشنایی بهتر با آن، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

جفت ارز در فارکس

در بازار فارکس، مبادلات ارزی و تبدیل آنها به یکدیگر صورت می گیرد و هر ارزی که به ارز دیگر تبدیل شود، با آن تشکیل جفت ارز را می دهد.

 در واقع مفهوم تک ارزی مطرح نبوده و بلکه جفت ارز می باشد. به عنوان مثال، به آنچه که در بازار کشورمان و در مورد خرید و فروش دلار اتفاق می افتد، دقت نمایید که به صورت ریالی خرید شده و به صورت ریالی به فروش می رسد. بنابراین جفت ارز (دلار- ریال) رایج ترین جفت ارز قابل معامله در بازار ارز ایران است.

آنچه که محل درآمد معامله گران از معاملات جفت ارزها است، سودی است که از تفاوت قیمتی خرید و فروش ارز رخ می دهد. در واقع سود در خرید ارز پایه دلار در زمان افزایش قیمت رخ می دهد و در زمان کاهش قیمت آن، سود اصلی در فروش نهفته است.

تقسیم بندی انواع جفت ارزها

در بازار فارکس، جفت ارزهای فعال به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم بندی می شوند. از آنجایی که ارزش و جایگاه ارز دلار در مناسبات جهانی و تاثیر آن در اقتصاد و بازار فارکس به خوبی مشخص است وبه این دلیل، وجود دلار سبب اصلی شدن یک جفت ارز می شود. در این صورت، جفت ارز اصلی عبارت است از ارز دلار در یکی از طرفین جفت ارزها که آن را تبدیل به حالت اصلی می کند و عدم وجود دلار چه به عنوان ارز پایه و چه ارز دوم، به معنای جفت ارز حالت فرعی خواهد بود.

در نظر داشته باشید که جفت ارزهای اصلی نسبت به حالت های فرعی  از مزایای بیشتری برخوردار هستند، زیرا در جفت ارزهای اصلی، به دلیل وجود دلار، مبادلات توسعه یافته تر و حجم پولی آن بالاتر است. همچنین به دلیل رواج استفاده از ارز دلار در کل دنیا و پشتیبانی آن از سرمایه های اساسی دولت ها، احتمال نقدشوندگی آن بیشتر از سایر ارزها بوده و در هر زمان، می توان آن را تبدیل به پول رایج و قابل استفاده نمود.

قابل ذکر است که معرفی جفت ارزهای اصلی و پایه، به هیچ عنوان به معنای تاکید بر بی ارزش بودن و عدم سوددهی سایر ارزها در فارکس نخواهد بود، بلکه برای معامله گران و فعالان بازار، هر فرصتی در هر ارزی قابل معامله بوده و نباید آن را تنها به دلایل بالا کنار گذاشت.

از کدام جفت ارزها برای معامله استفاده کنیم؟

توجه نمایید که اگر چه این یک سوال رایج است ولی نمی توان پاسخی مشخص و قطعی برای آن در نظر داشت. زیرا هر معامله گر بر مبنای شرایط مورد نظر خود، استراتژی متفاوتی در فارکس دارد و منفعت خود را در معامله یک ارز خاص می داند.

نکته مهمی که  باید در زمینه فعالیت در فارکس و در مورد انتخاب جفت ارز  نیز مورد نظر داشته باشید این است که، دچار تردید نشده و مدام در پی تغییر و تعویض آن نباشید که این خود به منزله خطا و شکست خواهد بود.

توصیه می شود همواره میان یک تا سه جفت ارز، به صورت حداکثری در نوسان باشید و تمام تمرکز خود را بر روی آنها قرار دهید. جفت ارزهایی را انتخاب کنید که رایج تر بوده و حجم معامله آنها بالاتر است.

جفت ارزهای اصلی و فرعی

جفت ارزهای اصلی:

  • دلار آمریکا به دلار کانادا. USD/CAD
  • یورو به دلار آمریکا. EUR/USD
  • پوند به دلار آمریکا. GBP/USD
  • دلار استرالیا به دلار آمریکا.  AUD/USD
  • دلار نیوزیلند به دلار آمریکا. NZD/USD
  • دلار آمریکا به ین ژاپن.  USD/JPY
  • دلار آمریکا به فرانک سوییس. USD/CHF

جفت ارزهای فرعی:

  • دلار نیوزیلند به ین ژاپن.   NZD/JPY
  • فرانک سوئیس به ین ژاپن.   CHF/JPY
  • یورو به دلار کانادا.  EUR/CAD
  • یورو به فرانک سوییس.   EUR/CHF
  • و بسیاری از موارد دیگر …

به دلیل توسعه و پیشرفت مداوم کشورهای مختلف، ممکن است تعداد بسیار زیادی از جفت ارزها نیز وارد لیست معرفی شده شوند و به همین ترتیب تعداد گزینه های انتخابی برای معاملات افزایش خواهد یافت. سعی کنید در انتخاب جفت ارز، جانب احتیاط را رعایت نموده و کاملا محتاطانه و عاقلانه رفتار کنید.

در نظر داشته باشید که مقدار سرمایه متمرکز بر روی یک ارز مشخص، می تواند در میزان نوسان و نقدشوندگی آن تاثیر زیادی داشته باشد و اینکه بازار فارکس یک بازار متاثر از اوضاع و شرایط جهانی و به عبارتی خبر محور است. از این رو تاکید می شود تا برای انتخاب جفت ارز، به روز باشید. در این پروسه ابتدا به روحیه و ابعاد شخصیتی خود مراجعه کرده و میزان ریسک پذیری خود را بسنجید و با افزایش مهارت و توانایی تحلیل بازار، بهترین استراتژی را برای فعالیت های خود انتخاب کنید.

 

 

 

نظر خود را بنویسید