استراتژی آربیتراژ و کسب سود از آن

استراتژی آربیتراژ و کسب سود از آن

آربیتراژ برگرفته از یک کلمه فرانسوی و به معنای بیان تصمیم از سوی داور یا دادگاه است. در واقع آربیتراژ یکی از استراتژی ‌های جالب در انجام معاملات است که به دلیل ریسک صفر و در برخی موارد نزدیک به صفری که دارد از شهرت زیادی برخوردار بوده و همه معامله گران در صدد یادگیری و استفاده از آن هستند.

آربیتراژ چیست؟

ماهیت آربیتراژ به منزله استفاده از تفاوت نرخ ‌ها در تبدیل و مبادله است که ویژگی مهم آن، ایجاد سود بدون ریسک سرمایه است. در نظر داشته باشید که در بازارهای پویا و با تلاطم شدید، آربیتراژ یک فرآیند بسیار سریع و لحظه ای می باشد، به طوری که معامله ‌گر بایستی به سرعت از موازنه ایجاد شده توسط نرخ تبادل ارزها استفاده نماید. در واقع باید گفت که سرعت انجام معامله نیز امری کلیدی و اساسی است، به طوری که در بازارهای کند و با ثبات بیشتر که برخلاف بازار ارزها، تغییرات قیمت ‌ها و موقعیت‌ ها کندتر صورت می گیرد و سرعت انجام معاملات آن پایین است، آربیتراژ به معنی واقعی کلمه، ایجاد نخواهد شد.

در علم اقتصاد و دارایی، اصطلاح  آربیتراژ به منزله عملی به شمار می آید که در آن، استفاده و سود گیری از اختلاف قیمت بین دو یا چند بازار انجام می شود. در واقع یم ترکیب جالب از معاملات و سرمایه گذاری بر روی عدم تعادل در بین بازار ها و به دست آوردن سود از تفاوت بین قیمت های بازار که در معامله انجام می شود.

معامله ای که در هر حالت شرایط و موقعیت زمانی، شامل گردش منفی نمی باشد و حداقل در یک مورد شامل گردش مثبت باشد را آربیتراژ می نامند . به بیان ساده تر، این امکان وجود دارد که سود خود را بدون داشتن ریسک خاصی، پس از پرداخت برخی از هزینه های معاملاتی به دست آورید، به عنوان مثال، هنگامی که امکان خرید یک محصول یا یک کالا، با قیمت پایین در بازار به وجود آید و سپس فروش آن با قیمت بالاتر انجام شود. به این معناست که فرصت آربیتراژ فراهم شده است. در واقع  به معنای انجام خرید و سپس فروش یک دارایی، به منظور سود بردن از اختلاف قیمتی در بین بازار های موجود می باشد.

آربیتراژ یک پروسه از معاملات است که هر یک از کاربران بازار نیز با میزان بالایی از سرمایه به سراغ آن خواهند رفت و به همین دلیل، ممکن است که برخی از معامله ‌گران خرد و تازه وارد نیز بدان توجهی نداشته باشند.

اهمیت استفاده و بهره مندی از آربیتراژ

یک نوع استراتژی بسیار ساده آربیتراژ، خرید و فروش سهام در بازار های سهام می باشد که معمولا شامل یک دوره زمانی مشخص است. همچنین نوع دیگری از استراتژی معاملاتی آربیتراژ وجود دارد که شرایطی را برای معامله گران فراهم می کند تا با سرمایه گذاری در ارز های خارجی و خرید و فروش همزمان و اختلاف ناشی از قیمت آن نیز سود مناسب و کلانی را به دست آورند. لازم به ذکر است که هر یک از سرمایه گذاران می توانند ریسک بسیار کم را متقبل شده و به سود کمتر نیز دست یابند. این نوع معاملات به معامله گران اجازه می دهد تا از قیمت های متفاوتی که در بین بازار خرید و بازار فروش وجود دارد، به سودهای مطلوبی برسند.  

اگر چه که معاملات آربیتراژ بسیار کم خطر به نظر می آید، ولی بایستی مراقب هزینه های معاملات آربیتراژ باشید. در هنگامی که یک فرصت آربیتراژ برای شما ایجاد می شود، نیاز است که هزینه های این معامله را محاسبه نمایید و چنانچه هزینه های معامله بسیار بالا باشد، این احتمال وجود دارد که تمام سود دریافتی شما از معامله، صرف هزینه های معاملاتی گردد و حتی این امکان وجود دارد که به دلیل بسیار زیاد بودن هزینه، معامله مورد نظر در نهایت با ضرر و زیان همراه باشد. بنابراین حتما به قیمت های خرید و فروش و کارمزد معامله مورد نظر خود، توجه داشته باشید تا در نهایت بتوانید به سود قابل توجهی دست یابید.

در نظر داشته باشید که از آربیتراژ تنها به منزله عمل خرید یک دارایی در یک بازار و فروش آن به قیمت بالاتر در بازار دیگر و رسیدن به سود عالی بعد از گذشت مدت زمانی مشخص نیست. اگر چه که معمولا از آن به همین تعبیر بهره برده می شود. اختلاف قیمت موقتی در بین بعضی از دارایی های موجود میان دو بازار به معامله گران این اجازه را می دهد که سود خود را در آن دارایی مورد معامله قفل نمایند و معامله گران با خرید سهام به وسیله ی ارز های بین المللی در بازار بورس که هنوز در آن ها نرخ برابری ارز تعدیل نشده، سعی می کنند از فرصت آربیتراژ برای سود آوری استفاده نمایند. بهتر است بدانید که معمولا اینگونه مبادلات برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ریسک بازار یا ریسک تغییر قیمت در بازار، پیش از تکمیل نهایی هر دو مبادله و به صورت همزمان اتفاق می افتد.

به طور کلی باید گفت که ویژگی مهم تجارت از نوع آربیتراژ، به معنای یک فعالیت معاملاتی کم خطر و کسب سود بالا می باشد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید