سرمایه گذاری در فارکس

سرمایه گذاری در فارکس

فارکس مخفف کلمه Foreign Exchange به معنای مبادلات خارجی است و به آن نوع از معاملاتی که به تبدیل ارز یک کشور به کشوری دیگر می پردازد، گفته می شود. مثلا زمانی که شما ارز کشور خود را به ارز کشور دیگری تبدیل می کنید، یک مبادله خارجی انجام داده اید.  فارکس یک بازار بین المللی است و به هیچ نهاد یا دولتی وابسته نیست و بدون محدودیت زمانی فعالیت می نماید. تمام مبادلات تجاری از طریق اینترنت، بانک های تجاری و سرمایه گذاری انجام می شود. 

در حقیقت نمی توان مکان خاصی را به عنوان  بازار فارکس در نظر گرفت، زیرا معاملات آن از طریق شبکه های الکترونیکی انجام می شوند اما مراکز اصلی آن، کشورهای توکیو، نیویورک و لندن شناخته می شوند، در خاورمیانه هم امارات و قبرس از مراکز معاملات فارکس هستند و قاره اروپا  نیز بیشترین تعداد از کارگزاران بازار فارکس را به خود اختصاص داده است. بنابراین چنانچه بخواهید به طور قانونی در این معاملات حضور داشته باشید باید از طریق این مکان ها اقدام کنید.

اگر چه که سرمایه گذاری در فارکس یک روش ‌های سرمایه ‌گذاری سودآور است ولی در عین حال، موجب متضرر شدن و ورشکسته شدن معامله گران بسیاری نیز بوده است، زیرا بدون هیچ دانش پایه و اولیه ای بدان وارد شده و فعالیت نموده اند.

شما با آموزش و یادگیری حرفه‌ ای  می توانید به تحلیل و معامله در فارکس بپردازید و در این بازار پر سود و پر ریسک به خوبی فعالیت نمایید.

چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟

آن چه که در بازار فارکس  مورد معامله قرار می گیرد جفت ارزها می باشند، بنابراین بازار فارکس بازار معامله جفت ارزها است. اصطلاح جفت ارز،  به معنای  قرار گرفتن دو ارز و جابجایی آن است که هر یک  متعلق به کشور دیگری می باشد و مقصود از آنکه در بازار فارکس جفت ارز ها معامله می شوند، به این معناست که، ارزش هر ارز نسبت به ارز دیگر مشخص می شود.

جفت ارزهای زیادی در بازار فارکس معامله می شوند که مهم ترین و محبوب ترین آنها جفت ارز یورو و دلار است که درصد زیادی از حجم معاملات را به خود اختصاص داده است.  تمامی ارزها در بازار با کد سه حرفی مشخص می ‌شوند که در واقع نماد هر ارز می باشد. به عنوان مثال، کد سه حرفی کشور آمریکا USD می باشد و در زمانی که کد USD  نمایش داده می شود، همه معامله گران می دانند که منظور دلار آمریکا است. 

ساختار جفت ارزها به این صورت است  که در قسمت اول ارز اصلی و پایه قرار دارد و در قسمت دوم ارز ثانویه یا کیوت نوشته می شود. بر اساس این ساختار ارز اول که ارز اصلی می باشد در مقایسه با ارز دوم یا کیوت قرار دارد. به عنوان مثال، در جفت ارز یورو و دلار ارز یورو ارز اصلی و ارز دلار ارز کیوت می‌ باشد. جفت ارزهای موجود در بازار فارکس به طور کلی به دو دسته جفت ارزهای اصلی و فرعی تقسیم می شوند. منظور از جفت ارزهای اصلی آن دسته از جفت ارزهایی می باشند که دلار آمریکا در یک طرف آن قرار دارد و به جفت ارزهایی که در آن دلار آمریکا موجود نیست، جفت ارزهای فرعی گفته می شود.

نحوه شروع سرمایه گذاری در فارکس

برای شروع سرمایه‌ گذاری در بازار فارکس و پس از فعال سازی حساب معاملاتی ، باید بتوانید به خوبی از ابزارهای متنوعی که در بازار فارکس وجود دارد، استفاده نموده و شرایط بازار را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهید.

یکی از اساسی ترین عوامل در موفقیت یک معامله گر توانایی تحلیل و ارزیابی بازار است، چرا که معامله گران با تحلیل بازار، نوسانات قیمت را پیش ‌بینی نموده و بر اساس آن و در بهترین شرایط ، اقدام به خرید یا فروش ارز مورد نظر خود می ‌کنند و انجام معامله به این روش، منجر به سود دهی و موفقیت معامله گر می شود. معامله گران حرفه ای بر اساس روش های مختلف از جمله تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال بازار را زیر نظر دارند و بر اساس آن، نوسانات قیمت را مورد ارزیابی قرار می‌ دهند.

بنابراین اگر تمایل دارید وارد بازار فارکس شده و شروع  به فعالیت کنید باید به یک معامله گر فعال تبدیل شوید تا بتوانید سود مدنظر خود را از این سرمایه گذاری به دست آورید.  در این معاملات بانک یا کارگزاری، اعتباری در اختیار شما قرار می دهد و شما با آن اعتبار می توانید سرمایه گذاری و معامله کنید. قابل ذکر است که معاملات ارزی، ریسک معامله سهام را کاهش می دهند، یعنی اگر شما در کشوری زندگی می کنید که احتمال دارد ارزش پول آن کاهش یابد و ارزش سهام آن افزایش یابد می توانید سهام بخرید و به سود بالایی دست یابید.

چگونگی سرمایه گذاری در فارکس

در ابتدا باید یک کارگزار یا بروکر کاملا قابل اعتماد برای خود انتخاب کنید. بروکر انتخابی شما باید ایرانی باشد و سابقه درخشانی داشته باشد. پس از انتخاب بروکر مورد نظر خود  باید با او قرارداد ببندید، سپس سرمایه خود را به حساب او منتقل کنید. شما با این کار در فارکس سرمایه گذاری کرده اید. بهتر است قبل از این کار با مراحل و دنیای آن آشنا شوید تا دچار ضرر نشوید. شما برای آشنایی با فارکس  اگر چه که می توانید با یک سرچ ساده به اطلاعات مفیدی در این زمینه دست یابید، ولی توصیه می شود که از دوره های آموزشی تخصصی بهره مند شوید و با دانش و آگاهی کافی و به عنوان یک فرد حرفه ای به آن وارد شوید.

در واقع از آن جایی که در بازار فارکس معامله گران با ارزهای معتبر سراسر دنیا سر و کار دارند، بروکرها به عنوان واسط میان معامله گران و بازار، نقش بسیار مهم و حیاتی را ایفا می کنند. در حال حاضر معامله‌ گران زیادی در سراسر دنیا در زمینه بازار فارکس خدمت رسانی می کنند که البته همه آن ها از اعتبار و کیفیت لازم برخوردار نیستند. بنابراین بهتر است با تحقیق و بررسی کامل، اقدام به انتخاب کارگزاری  نمایید. در این زمینه بروکر های معتبر و شناخته شده ای در جهان وجود دارند، بروکرهایی مثل آلپاری، هات فارکس، روبومارکت، لایت فارکس و تعداد زیادی دیگر از این بروکرها  که با خیال راحت می توانید به عضویت آنها درآیید و به انجام معاملات بپردازید.

در نظر داشته باشید که معامله گران ایرانی نمی ‌توانند به صورت مستقیم  در این بروکرها  فعالیت داشته باشند و باید از طریق صرافی های تاپ چنج و وب مانی در این بروکر ها فعالیت کنند. پس در اینجا مهم ترین موضوع ، انتخاب بروکر درست و قابل اعتماد است. روش مناسب در انتخاب بروکر، مشورت با افرادی است که از بروکر خود راضی هستند و به کمک آن ها توانسته اند به سود قابل توجهی دست یابند.

بعد از انتخاب کارگزاری مناسب و تکمیل فرآیند احراز هویت و ثبت نام، می توانید با با توجه به سطح مهارت و دانش فنی خود در یکی از حساب های موجود در بروکر اقدام به سپرده گذاری کنید. مبلغ سپرده گذاری اولیه با توجه به نوع حساب متفاوت خواهد بود،  پس از فعال سازی حساب معاملاتی، می توانید  در این بازار فعالیت نموده و معامله خود را شروع کنید.

در نظر داشته باشید که شما می توانید از حساب دمو یا آزمایشی که کارگزاری ها ارائه می دهند، استفاده نمایید. در این حساب به صورت مجازی و بدون سپرده گذاری به انجام معاملات در شرایط واقعی  پرداخته و توانایی خود را در بازار به خوبی می سنجید و پس از انجام معاملات تمرینی و فراگیری دقیق آن، می توانید با اقدام به سپرده گذاری به صورت واقعی، به انجام معامله بپردازید. مزیت استفاده از حساب دمو این است که شما با انجام معامله در آن هیچ سود یا ضرری را متحمل نخواهید شد و تمامی معاملات آن،  تنها جنبه تمرینی و آموزشی دارد.

بازه های مختلف سرمایه گذاری در بازار فارکس

برای انجام معاملات در بازار فارکس، بازه های  زمانی متفاوتی وجود دارد.  یعنی افراد می توانند به صورت دوره های بلند مدت و یا کوتاه مدت اقدام به سرمایه گذاری  نماید که انتخاب هر دوره با توجه به هدف کاربر انتخاب می شود.  باید در رابطه با هر یک از این بازه ها به خوبی مطالعه نموده و با آن آشنا شوید تا دریابید انتخاب کدام یک شما را سمت اهداف مالی تان سوق می دهد.

سرمایه گذاری بلند مدت

در مواقعی که می خواهید  برای مدتی طولانی تر سرمایه خود را حفظ کنید و به پول حاصل از آن برای مدت زمان زیادی نیاز ندارید، این نوع سرمایه گذاری بلند مدت را انتخاب نمایید، زیرا زمان زیادی برای افزایش سرمایه دارید و اگر دچار ضرر یا اشتباه شدید می توانید آن را جبران کنید.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که برای سال های آتی خود  برنامه ریزی کرده اید، می توانید با یک برنامه مشخص  اقدام به سرمایه گذاری  در بازار فارکس نموده و پس از زمان تعیین شده، سرمایه خود را برداشت  کنید.  نکته ی مهم در سرمایه گذاری بلند مدت این است که سرمایه شما درگیر تورم نمی شود.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

اگر می خواهید خیلی سریع  و در مدت زمانی کوتاه به سرمایه مورد نظر خود برسید، سرمایه گذاری کوتاه مدت پیشنهاد خوبی برای شما خواهد بود. زیرا شما اجازه  دارید که هر اندازه از سرمایه گذاری خود، سود برده اید را برداشت کنید و نیازی نیست که به میزان مشخصی برسد. در نظر داشته باشید که بر خلاف سرمایه گذاری بلند مدت، تورم در این نوع سرمایه گذاری ممکن است سرمایه شما را درگیر کند.

اگر جزو افراد ریسک پذیر نیستید و ترجیح می دهید همه پول خود را یک باره سرمایه گذاری نکنید بهتر است به سرمایه گذاری کوتاه مدت در فارکس فکر کنید و یا اگر درآمد ثابتی ندارید نیز با این روش می توانید برای خود یک درآمد ثابت ایجاد نمایید. این موضوع بدین معناست که با سرمایه گذاری کوتاه مدت فارکس، در بازه زمانی مشخص، سود به حسابتان واریز می شود و درآمد ثابتی خواهید داشت.

 

 

نظر خود را بنویسید