اسپرد در فارکس چیست؟

اسپرد در فارکس چیست؟

به نظر شما یک کارگزار فارکس چگونه و به چه روشی درآمد کسب می کند؟

منبع درآمد آنها از دریافت کارمزد معاملاتی است، به این معنا که به جای دریافت هزینه جداگانه جهت انجام معاملات مختلف، آن را همراه با نرخ خرید و فروش جفت ارز مورد نظر شما دریافت می نماید که از نقطه نظر کسب و کار، این عمل کاملا منطقی است. چرا که یک کارگزار، خدماتی را به شما ارائه داده و در برابر آن باید مبلغی به عنوان دستمزد دریافت نماید.

بنابراین هر یک از کارگزاران  با فروش ارز به کاربر و بیش از قیمت خریدشان برای همان ارز، درآمد کسب می ‌کنند  و همچنین با خرید ارز از کاربر، با مبلغی کمتر از مبلغ فروش آن، درآمد کسب می ‌کنند که به این اختلاف قیمت در نرخ خرید و فروش اسپرد گفته می شود. به بیان دیگر، اختلاف قیمت Bid و Ask  اسپرد نامیده شده  و از آن تحت عنوان، اسپرد قیمت BID / ASK  یاد می‌ شود.

با توجه به این موضوع، زمانی که کارگزار خدمات خود را  با کارمزد صفر یا بدون کارمزد، معرفی می کند، ممکن است کمی گمراه کننده به نظر برسد. زیرا گرچه هزینه کمیسیون جداگانه ‌ای وجود ندارد، با این حال شما دارید کمیسیون را پرداخت می‌ کنید که این کمیسیون، خود را در دل اسپرد پنهان کرده است.

نحوه محاسبه اسپرد در فارکس

نحوه ی محاسبه  و اندازه گیری اسپرد، به پیپ انجام می شود که کوچکترین واحد حرکت قیمت یک جفت ارز است و در بیشتر جفت ارز ها، یک پیپ برابر با 0.0001 است.

نمونه ای از اسپرد 2 پیپ برای یورو / دلار آمریکا 1.1051 / 1.1053 خواهد بود. برای  محاسبه جفت ارزهایی که یک طرف آنها ین ژاپن است فقط تا 2 رقم اعشاری آورده می شوند، مگر اینکه قیمت دهی تا کسر 1 پیپ انجام شود، در این شرایط  تا 3 اعشار لحاظ  می شود. به عنوان مثال، اگر  USD / JPY  برابر با  110.00/110.04 باشد. این نرخ بیانگر اسپرد 4 پیپ است.

انواع اسپرد در فارکس

در این بازار دو نوع اسپرد وجود دارد و نوع اسپردی که  شما در نرم افزار معاملاتی خود مشاهده می نمایید بستگی به بروکر و نحوه کسب درآمد از آن دارد.

اسپردها به دو نوع ثابت و متغیر یا شناور تقسیم بندی می شوند که نوع اول آن،  معمولا توسط کارگزارانی که دارای نقش بازارساز بوده و یا به صورت مدل «با میز معاملاتی» فعالیت می نمایند، ارائه می شود و نوع دوم که به اسپرد متغیر معروف است، توسط كارگزارانی كه از مدل «بدون میز معاملاتی» استفاده می‌ كنند، ارائه می شود. در ادامه در مورد انواع این اسپردها توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

اسپرد ثابت در فارکس

اسپردهای ثابت همانطور که از آن آن نیز مشخص است،  بدون تاثیرپذیری از شرایط موجود در بازار و در هر زمان، ثابت باقی می ‌مانند. اسپردهای ثابت توسط آن دسته از بروکرهایی ارائه می‌ شود که به عنوان مدل مارکت میکر یا با میز معاملاتی در بازار فارکس فعالیت می ‌کنند.

داشتن یک میز معاملاتی، امکان ارائه اسپرد ثابت را به کارگزار می دهد، زیرا می تواند قیمت هایی که به مشتریان خود ارائه  می‌ دهد را به خوبی کنترل نماید. با استفاده از میز معاملاتی، کارگزار موقعیت های معاملاتی زیادی را از فراهم کننده نقدشوندگی خود خریداری می ‌کند و این موقعیت ‌ها را در اندازه‌ های کوچکتر به معامله گران ارائه می ‌دهد، به این معنا که کارگزار، به عنوان طرف مقابل در معاملات مشتریان خود عمل می ‌کند.

مزایای اسپرد ثابت در فارکس

معامله در حساب ‌هایی که دارای اسپرد ثابت هستند، به سپرده اولیه کمتری نیاز دارند به همین دلیل، می تواند گزینه ی انتخابی مناسب تر و ارزان  تری برای آن دسته از معامله گرانی باشد که پول زیادی برای شروع معامله در فارکس ندارند.

و مزیت دیگر معامله با اسپردهای ثابت در این نکته است که محاسبه هزینه‌ های معاملاتی را قابل پیش بینی می‌ سازد. زیرا اسپرد آن هرگز تغییر نمی‌ کند و مقدار ثابتی دارد و شما همواره از آنچه در هنگام انجام معامله پرداخت می ‌کنید، اطمینان خواهید داشت.

معایب اسپرد ثابت در فارکس

هنگام معامله با اسپردهای ثابت، احتمال رخ دادن مکرر ریکوت ها در صورت تغییر قیمت وجود دارد که در این صورت باید لغو سفارش در قیمت قبلی و ارائه قیمت جدید انجام  شود، زیرا نرخ دهی آن تنها از یک منبع یعنی کارگزار شما می ‌آید.

 زمان‌ هایی وجود دارد که بازار فارکس بی ثبات بوده و قیمت ‌ها مدام  تغییر می کنند، ولی از آنجایی که اسپردها ثابت هستند، کارگزار قادر نخواهد بود برای تطابق با شرایط ایجاد شده، اسپرد را افزایش دهد. در صورتی که شما بخواهید وارد معامله ‌ای با قیمت مشخص شوید، کارگزار معامله را لغو کرده و از شما می ‌خواهد  که قیمت اعلام شده جدید را بپردازید که این عمل، دوباره قیمت دهی یا ریکوت نام دارد. در این شرایط،  شما با پیام requote در نرم افزار معاملاتی خود مواجه می شوید که به شما اطلاع می ‌دهد، اکنون قیمت  تغییر نموده و آیا مایلید آن قیمت جدید را بپذیرید یا خیر؟ تقریباً همیشه قیمتی گران تراز قیمتی که شما سفارش داده اید، پیشنهاد خواهد شد.

اسپرد شناور

همانطور که از نام آن مشخص است، اسپردهای شناور یا متغیر همواره در حال تغییر هستند و در معاملاتی که دارای  اسپردهای متغیراند، تفاوت قیمت BID و ASK جفت ارز پیوسته در حال تغییر است.

اسپردهای شناور توسط کارگزاران بدون میز معاملاتی ارائه شده و این کارگزاران، قیمت‌ های جفت ارز خود را از فراهم کنندگان نقدینگی متعددی دریافت می ‌کنند و این قیمت ‌ها را بدون دخالت میز معاملاتی، به تریدر یا مشتریان خود انتقال می دهند.

این بدان معناست که آنها هیچ کنترلی بر اسپردها نداشته و اسپردها بر اساس عرضه و تقاضای ارزها و نوسانات کلی بازار تغییر نموده و ممکن است کم و زیاد شوند. در حالت عادی، در زمان انتشار اطلاعات اقتصادی و همچنین زمان ‌هایی که نقدینگی در بازار کاهش  می یابد، اسپرد واید شده و افزایش می ‌یابد و یا ممکن است در زمان انتشار اخبار اقتصادی تا میزان ده برابر نیز افزایش داشته باشند.

مزایای اسپرد شناور در فارکس

معاملات فارکس با اسپرد شناور، قیمت گذاری شفاف ‌تری را به همراه دارد و زمانی که شما از حساب‌ هایی با اسپرد متغیر استفاده ‌کنید، در مجموع اسپرد کمتری نسبت به حساب اسپرد ثابت می ‌پردازید.

مزیت خوب استفاده از اسپردهای متغیر در این است که  ریکوت‌ ها در آن حذف می ‌شود  که  در این صورت، تغییرات در مولفه های اسپرد و تغییرات در قیمت با توجه به شرایط بازار تعیین می شود.

معایب اسپرد شناور در فارکس

زمان نوسان شدید بازار، اسپردها افزایش یافته و می توانند به سرعت سود اسکلپر را از بین ببرند و به همین جهت،  اسپردهای متغیر برای اسکلپر ها ایده آل ‌نخواهند بود. اسکلپر، معامله گرانی هستند که معاملات خود را برای چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه باز و بسته می ‌کنند.

اسپردهای متغیر برای معامله گران خبرهای اقتصادی نیز مفید نخواهد بود. زیرا در زمان انتشار اخبار اقتصادی اسپرد ممکن است به حدی افزایش یابد و معامله ‌ای که سودآور است،  به سرعتی باورنکردنی ، سود آن از بین رود.  و دیگر ایرادی که در مورد اسپرد متغیر وجود دارد این است که چون عموما از نوع پردازش اردر در قیمت مارکت استفاده می ‌کنند، شما کنترلی بر روی میزان اسلیپیج نخواهید داشت.

 

 

نظر خود را بنویسید