صرافی ارز دیجیتال چیست ؟

صرافی ارز دیجیتال چیست ؟

صرافی ارز دیجیتال، به آن نوع از صرافی ‌هایی گفته می شود که به صورت آنلاین فعالیت می کنند و  از طریق آن ‌ها میتوان ارزهای دیجیتال را خریداری نموده و با سایر ارزهای دیجیتال و یا ارز فیات معامله کرد. می توان اینگونه بیان نمود که، صرافی ارز دیجیتال بستری برای مبادله انواع ارزهای دیجیتال معتبر در دنیاست و  انواع مختلفی دارد و نحوه کارکرد هر یک از آنها متفاوت بوده ولی تمامی صرافی های ارز دیجیتال تنها با هدف برقراری امکان مبادله و خرید انواع رمز ارزها راه اندازی شده اند.

صرافی ‌ها با توجه به نوع کاربری آن به دو نوع اصلی متمرکز و غیر متمرکز تقسیم بندی می شوند، عملکرد صرافی متمرکز مشابه انواع بانک ‌های رایج است به گونه ای که تمامی عملیات در یک مکان متمرکز بوده و توسط خود صرافی انجام می ‌شود و عملکرد صرافی نوع دوم و غیر متمرکز، به گونه ای است که هیچ سازمان و نهادی بر آن نظارت ندارد و مبادلات آن تنها توسط کاربران انجام می شود.

ویژگی‌ های صرافی ارز دیجیتال

هر یک از صرافی های ارز دیجیتال سعی دارند تا ویژگی های منحصر به فردی را برای کاربران و معامله کنندگان ارز دیجیتال ارائه دهند که برای استفاده از خدمات هر یک از این پلتفرم‌ های آنلاین، بایستی  در آن ثبت نام نموده و مراحل مختلف آن را را انجام دهید و به عنوان کاربر آن سایت، از خدمات آن بهره مند شوید.

صرافی ارز دیجیتال برای کسانی که در این پلتفرم‌ ها مراحل ثبت نام و احراز هویت خود را به طور کامل انجام  دهند، قابلیت ‌های زیادی را فراهم می ‌کنند، در نظر داشته باشید که یک صرافی می ‌تواند به عنوان کیف پول برای دارایی ‌های ارز دیجیتال  شما عمل کند. به این معنا که هر صرافی، کیف پول مخصوص به خود را دارد که با ثبت نام در آن، یک کیف پول برای حساب شما ساخته  شده و در اختیارتان قرار داده می ‌شود. به همین دلیل توصیه می شود با دقت و تحقیق بسیار ، یک صرافی ارز دیجیتال معتبر را انتخاب نموده و از خدمات آن استفاده نمایید.

اگر چه که ممکن است فعالیت صرافی ‌های رمز ارز مشابه با کارگزاری ‌های بازارهای سنتی به نظر رسند، ولی باید گفت که علاوه بر این تشابه، دارای تفاوت ‌های بسیار زیادی نیز هستند. این صرافی ‌ها ابتدا امکاناتی نظیر خرید و فروش ارز دیجیتال را برای معامله کنندگان تامین می‌ کردند، به مرور زمان و گسترش روز افزون کاربران و فعالان در این حوزه، صرافی ‌های بزرگ قابلیت ‌های زیادی نظیر معاملات مارجین و فرابورس، قراردادهای آتی، معاملات مشتقه و استیکینگ را برای تریدرهای ارز دیجیتال فراهم نمودند. برای آشنایی بهتر با این ویژگی ها در ادامه به توضیح هر یک از آنها می پردازیم.

معاملات مارجین: یکی از انواع معاملات است که در آن با مقدار بسیار زیادی پول قرض گرفته شده از فرد دیگر و بر اساس پولی که قبلا داشتید معامله انجام می ‌شود.

فرابورس (OTC): معامله ‌ای است که بین ماینر‌ها و سرمایه ‌گذاران ار محبوبیت خاصی برخوردار است و مستقیما در بین افراد قابل انجام است.  این معامله بدون نظارت صرافی‌ ها انجام می‌شود. این دفتر برای افرادی مناسب است که تمایل دارند مقادیر زیادی از دارایی و کوین را بدون ارتباط با صرافی ها به فروش رسانند.

قراردادهای آتی: قراردادهای آتی بیت کوین و دیگر رمز ارزها بدین صورت است که شما اقدام به خرید دارایی دیجیتال و با توجه به قیمت آتی آن می ‌نمایید، سپس در زمان تعیین شده می توانید پول خود را واریز و کوین خود را دریافت کنید.

استکینگ: معاملات مشتقه و استیک به معنای نگهداری دارایی ‌ها در یک کیف پول رمز ارز است، به عبارت دیگر، استیکینگ به عنوان عملیات قفل کردن رمز ارزها برای دریافت پاداش شناخته می شود.

ویژگی اصلی صرافی ‌ارز دیجیتال، خرید و فروش رمزارز است و هر کاربر می تواند از این پلتفرم ‌ها برای ترید یا معامله استفاده نماید. همچنین می‌تواند سفارش خرید و فروش یا حد ضرر  را  انتخاب کند که در این صورت، صرافی به طور خودکار ارز  کاربر را خرید یا فروش خواهد نمود.

درآمد صرافی ‌ها از مقدار کارمزدی که بابت خدمات خود به کاربران ارائه می‌ دهند، تامین می شود. در واقع برای هر کاری در صرافی،  باید کارمزد آن کار را پرداخت کنید. البته باید به این موضوع اشاره نماییم که هر صرافی در این حوزه با توجه به کاربران خود ویژگی های خاصی را ارائه می ‌دهد که با یکدیگر متفاوت هستند و با توجه به قابلیت های ارائه شده می توانید آن ها را برگزینید.

صرافی متمرکز چیست؟

صرافی متمرکز  ارز دیجیتال CEX یا (Centralized exchange)، نیز به همین نحو عمل می‌کند و پلتفرمی است که در آن می ‌توان ارزهای دیجیتال را معامله کرد.

متمرکز بودن یک صرافی  به معنای، یک واسطه معتبر  بودن در  رسیدگی و کنترل معاملات انجام شده از دارایی های دیجیتال می باشد و می توان گفت که اصطلاح متمرکز بودن در امور مالی، به معنی اعتماد افراد و کاربران به کسی یا جایی برای رسیدگی به دارایی ها و معاملات آنهاست.

در بسیاری از موارد، اعتماد نمودن به واسطه (بانک-صرافی) بسیار امن ‌تر از آن خواهد بود که یک فرد خودش راهی برای مدیریت پول خود بیاید.  به عنوان مثال، در یک بانک، یک مشتری پول خود را در نزد بانک می گذارد تا  آن را برایش نگهداری نماید، زیرا  بانک‌ ها دارای تدابیر امنیتی بالایی بوده و  متشکل از یک تیم  نظارتی برای محافظت از پول مشتریان خود هستند.  بنابراین، کنترل کامل پول و سرمایه مشتری در اختیار بانک خواهد بود و برای ارائه خدمات  مختلف، از کاربر هزینه دریافت می شود و صرافی متمرکز  نیز به همین نحو عمل می‌کند و پلتفرمی است که در آن می ‌توان ارزهای دیجیتال را معامله کرد.

صرافی های متمرکز  از یک سری قوانین و مقررات پیروی می کنند و شخص یا شرکت ثالث بر روی دارایی‌ ها و معاملات کاربران نظارت دارد و از امنیت خوبی برخوردار است. این صرافی ‌ها در میان سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی دارند.

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی غیر‌متمرکز ارز دیجیتال یا DEX  (Decentralized EXchanges) مانند یک صرافی متمرکز است، با این تفاوت که یک شخص ثالث و فردی به عنوان مالک، معاملات آن را تحت کنترل نداشته و تمامی معاملات بر روی شبکه بلاکچین انجام و ذخیره می گردد.

یک معامله در پلتفرم غیرمتمرکز بدین صورت انجام می شود که، دارنده ارز دیجیتال سفارش خرید یا فروش را  مبنی بر  مبادله دارایی دیجیتال خود با رمزارز دیگری که در صرافی موجود است، ثبت نموده و کادرهای مربوط به مقدار، قیمت و زمان معامله را بنا به انتخاب خود تکمیل می‌کند.

در صرافی غیرمتمرکز و به دلیل عدم وجود قوانین، قابلیت انجام معاملات ارزهای دیجیتال به صورت همتا به همتا و بدون دخالت عامل دیگر وجود دارد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید