فارکس چیست؟ - تصویر ۱

فارکس چیست؟

فارکس یا بازار تبادلات ارزهای خارجی که دقیقاً مخفف همین عبارت نیز هست :

 FOREX = Foreign Exchange

بازاری غیر متشکل است که خواص خاصی در آن متصور است!

در وحله اول شناخت بازیگران این بازار بسیار مهم می باشددولتها ، بانکهای مرکزی، بانکها ، مؤسسات مالی و اعتباری (از انواع مختلف) و عموم مردم ؛ بازیگران یا بازیگردانهای این بازار می باشند.باید در نظر گرفت که این بازار غیر از روزهای شنبه و یکشنبه که تعطیل می باشد در 24 ساعت شبانه روز مشغول فعالیت است.

باید بدانیم بازار فارکس دارای حجمی بسیار بالاست ، چرا که معامله گران بسیار زیادی داشته که از تمامی کشورها اقدام به خرید و فروش ارزهای مختلف می نمایند.

عوامل تأثیرگذار زیادی در بازار فارکس وجود دارند که می توان آنها را در دسته بندی زیر خلاصه نمود:

الف ) نرخ رشدهای اقتصادی

ب ) تورم

ج ) آمار مربوط به کار و بیکاری

د ) اخبار و سخنرانی های بانکهای مرکزی

هـ ) اوراق قرضه و بازدهی های آنها

و )  آمار مسکن

ز ) آمارگیری های مختلف از صاحبان مشاغل و مشتریان

ح ) سخنرانی ها و ....

در سوی دیگر عواملی مانند نرخ های بهره و شروع و اتمام قراردادهای بانکی یا تاریخ های سر رسید این قراردادها همچنین مقادیر خرید و فروش بانکی و ارتباط آنها با خرید و فروش مؤسسات مالی و امثالهم نیز در این بازار تأثیرگذارند. همچنین در برخی از سخنرانی ها روسای جمهور یا روسای بانکهای مرکزی اقدام به اعمال سیاستهای پولی و یا سیاستهای مالی انبساطی و انقباضی جهت کنترل بازار و همچنین افزایش سودآوری برای تولید کنندگان داخل کشور متبوع خود می نمایند.

به هر حال بازار فارکس یکی از پر حجم ترین و پر معامله ترین و علمی ترین بازارهای مالی است که قدمتی معادل با قدمت پول وارز دارد به یک کلام فارکس به شرط داشتن علم ، دریایی از فرصتهای سودآوری است.

 
نظر خود را بنویسید