نقش ابزارها در تحلیل تکنیکال چیست ؟ - تصویر ۱

نقش ابزارها در تحلیل تکنیکال چیست ؟

ابزارها و استفاده از آنها در تحلیل تکنیکال یکی از مهمترین مباحث در استراتژی های معاملاتی و خرید و فروش منتج به سوددهی باشد. نکته مهم این است که تفاوت بسیار بزرگی بین ابزارها و اندیکاتورها و اسیلاتورها می باشد و هر کدام از این موارد در دسته بندی جدایی و شکل و شمایل جدا و فرمولها و سبک استفاده جدا دسته بندی می گردند.

در واقع باید گفت متدها و روشهایی مانند : سبکهای مختلف الیوت در مورد آینده بازار صحبت می کنند. پرایس اکشن در مورد حال سخن می گوید؛ ولی در دسته بندی ابزارها و تفاوت آنها با اندیکاتورها باید اذعان کرد که کاربرد ابزارها نیز کم از دو مورد قبلی نمی باشد؛ یعنی ابزارها ، اکثراً پیش بینی کننده آینده بازارند و برخی از آنها هم اکنون بازار را رصد و یا تحلیل می کنند ولی اندیکاتورها و اسیلاتورها نشانگرهای تأخیری بازارند و فی الواقع سیستمی جهت تحلیلگری هستند و نه تریدری و عموماً در جهت تجزیه و تحلیل گذشته بازار به کار گرفته می شوند.

ابزارها را می توان به ابزارهای میانگینی ، ابزارهای فیبوناچی،  ابزارهای حمایتی و مقاومتی و روندی ، ابزارهای گن و ابزارهای رگرسیون و لگاریتمی دسته بندی کرد.

ابزارهای میانگینی در واقع شامل ابزارهای مبتنی بر چنگالهای آندرو ،شف ، دالوگا ، میکولا و گوشه ای و امثالهم می باشد؛ که به نوعی مکانیسمی مرتبط با میانگین ها دارند، اما رسم آنها در روندهای بسیار شیب دار کاملاً غلط می باشد.

 

از ابزارهای دیگر میانگینی می توان به کانالهای قیمت نیز اشاره کرد که دارای انواع کانالهای معمولی موازی ، کانالهای همگرا و یا واگرا ، کانالهای رگرسیون و انحراف معیار و انحراف استاندارد و امثالهم می باشند.

 لازم به ذکر است که استفاده از چنگالها برای مشخص کردن کانال قیمت و اطلاق کانال به چنگال کاملاً غلط می باشد.

 در بخش ابزارهای حمایتی و مقاومتی می توان به انواع نشاندهنده های حمایت و مقاومت مانند: حمایت و مقاومتهای کلاسیک، حمایت و مقاومت های وودی و حمایت و مقاومتهای کاماریالا نام برد . همچنین از خطوط روندی خاص مانند خطوط SLT و Parabola  و Arc نیز باید نام برد که ابزارهای روندی می باشند.

در مورد فیبوناچی و نسبتهای آن و دنباله ای از اعداد که آنرا فیبوناچی می نامند و یا دنباله ای از نسبتهای فیوناچی شاید سالها بتوان سخن گفت اما هنوز دلیلی برای این واکنشهای قیمت که بر اعداد فیوناچی انجام می شود، نمی توان یافت؛ ولیکن در اکثر نرم افزارها چندین ابزار به نام فیبوناچی موجود است که عبارتند از رتریسمت ، پروجکشن، اکسپنشن ، اکستنشن که این ابزارها را ابزارهای فیوناچی کلاسیک گویند.

 

در قسمت ابزارهای فیبوناچی غیر کلاسیک، می توان به فیبوناچی فن ، به کانال فیبوناچی و باکس های فیبوناچی اشاره کرد. اما ابزارهای فیبوناچی به موارد فوق خلاصه نمی شود و فیبوناچی هایی چون فیبوناچی هلالی یا آرک فیبوناچی نیمه هلالی و فیبوناچی دایره ای را نیز می توان نام برد.

مورد دیگر در دسته بندی ابزارها می توان به ابزارهای مبتنی برگن و یا مبتنی بر استرانژی های نابغه معروف ویلیام دیلبرت گن اشاره کرد. این ابزارها عبارتند از گن شبکه ، گن بادبزن، باکسهای مختلف گن و امثالهم . مسأله مهم در استفاده از ابزارهای گن ؛ اولاً چگونگی استفاده از آنها وثانیاً مکان استفاده از آنها ، ثالثاً زمان استفاده از آنها و رابعاً استراتژی سازنده آنها و دانستن این که آیا شما براساس همان استراتژی پیش می روید یا خیر؟

در انتها ابزارهایی را داریم که در نرم افزارهایی مانند موتیو و یو Motive Wave می توان از آنها استفاده کرد و ابزارهای مبتنی بر رگرسیون می باشند.

مثلاً در گن های هرمی مبتنی بر رگرسیون آیا می توان نقاط ابتدایی و انتهایی را هر گونه که بخواهیم و فقط براساس سقف و کف ها انتخاب کنیم و... اینها سؤالاتی هستند که عموماً تریدرهای جوان را سردرگم می کنند.

در کل استفاده از ابزارها بسیار بیشتر از استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها مورد نظر تریدرها است و استراتژی های مبتنی بر ابزارها نیز کامل تر و جوابگوتر می باشند.

نظر خود را بنویسید