نقش تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتال چیست؟ - تصویر ۱

نقش تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتال چیست؟

برای ورود به بازار بورس و بازارهای مختلف سرمایه، نکته مهم، آشنایی با بازار و روند معاملات در ان است. توانایی تحلیل و بررسی بازار با توجه به اتفاقات مختلف، امری است که باعث موفقیت افراد در بازارهای سرمایه خواهد شد. در چند سال اخیر، نام ارزهای دیجیتال و بازار فارکس و بازارهای جهانی بورس، زیاد به گوش می‌خورد و سودای رسیدن به ثروت از طریق این بازارها، در ذهن افراد مختلف است. ورود به هر بازاری باید با شناخت و دانش کافی باشد. به‌همین دلیل به تمامی افرادی که قصد ورود به بازارهای مختلف را دارند، توصیه می‌شود که با تکنیک‌های مختلف بازار آشنا باشند. بازار ارزهای دیجیتال هم، از نظر اقتصادی، الگوی شبیه به بازار بورس دارد. برای فعالیت در این بازار باید با تحلیل‌ها و تکنیک‌های مختلف بازار آشنا بود. تحلیل تکنیکال، یکی از انواع تحلیل‌های بازار ارز دیجیتال است که باید آن را فرا گرفت.

 

تحلیل تکنیکال در بازار ارز دیجیتال چیست؟

تحلیل تکنیکال یک روش تحلیل قیمت بازارهای بورس و سرمایه است. این تحلیل در کنار تحلیل بنیادی، یکی از پایه‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال است. با کمک تحلیل تکنیکال، افراد، با توجه به قیمت‌های قبلی و داده‌های مربوط به حجم معاملات، رفتار آینده بازار را پیش بینی و تحلیل می‌کنند. این تحلیل پیش از این در بازار بورس و حتی در بازارهای سنتی نیز کاربرد داشته است و حالا در بازار ارزهای دیجیتال هم، نقشی کلیدی ایفا می‌کند. بر اساس تحلیل تکنیکال، تحلیلگر، رفتار مردم و مخاطبین بازار را در بازه زمانی گذشته و حال بررسی می‌کنند و بر طبق آن با رسم الگو، جهت حرکت بازار را تخمین می‌زنند. این نوع تحلیل عموما برای بازه‌های زمانی کوتاه مدت مناسب است و در بلند مدت خیلی کاربردی ندارد. بنابراین اگر هدف از حضور در بازار ارز دیجیتال، کوتاه مدت و صرفا برای نوسان‌گیری و سوددهی فوری باشد، از این تکنیک می‌توان استفاده کرد.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

تحلیل تکنیکال را می‌توان برای تمامی بازارهای بورس، سرمایه و اوراق بهادار، و به‌طور کلی تمامی بازارهایی که در آن نوعی عرضه و تقاضا وجود دارد، استفاده کرد. این موضوع گستردگی دامنه این نوع تحلیل را بیشتر نشان می‌دهد. در این تحلیل، نمودارها و الگوهای مشخصی برای بررسی روند حرکت قیمت‌ها رسم می‌شود. همانطور که گفتیم، مهمترین ویژگی این نوع تحلیل، استفاده از آن در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت است. به‌علاوه، باید به این نکته توجه داشت که رفتار افراد حاضر در این بازار، با توجه به اخبار مختلف جهان، کاملا متغیر است. یعنی ممکن است یک خبر در مورد بیماری یا جنگ، افراد را ترغیب به خرید یا فروش ارز دیجیتال کند. به‌همین دلیل، ریسک این نوع تحلیل کمی بالاست. تحلیل تکنیکال به‌دنبال قیمت لحظه‌ای است و از این جهت با تحلیل بنیادی که بر اساس دلایل حضور در نقطه خاص ارائه می‌شود، عمل نمی‌کند. به‌همین دلیل این تحلیل می‌تواند پیش‌بینی دقیق و قابل اتکایی را در مورد شرایط بازار و حجم معادلات و به‌دنبال آن میزان نقدینگی ارائه کند. علاوه بر اینکه تحلیل تکنیکال در بازارهایی که حجم معاملات و نقدینگی در آن‌ها بالا باشد و در عین حال، شرایط بازار هم عادی و به دور از التهابات اخبار باشد، پیش‌بینی دقیق و بهتری را ارائه می‌کند.

پایان بندی

بازار بورس یک مکان پرهیجان و پرچالش است و بازار ارزهای دیجیتال، با توجه به‌تازگی و خاص بودنش، علاقمندان بسیاری را به سمت خود جلب کرده است. رویای کار در این حوزه و رسیدن به درآمدهای دلاری، باعث جذب بسیاری از افراد به این حوزه شده است.  اما باید توجه داشت که نکته مهم در مورد تحلیل‌های بازار این است که هیچ‌کدام از این تحلیل‌ها، صد در صد نیستند. یعنی باید احتمال خطا را درنظر گرفت. بنابراین همواره باید یک حد ضرر را نیز در معامله مورد توجه قرار داد و در صورت رسیدن به آن، باید تمامی تحلیل را کنار گذاشته و با کمترین میزان سود از بازار خارج شد. در بازار ارزهای دیجیتال که همه چیز در لحظه تغییر می‌کند، استفاده از این تکنیک می‌تواند بسیار راهگشا باشد. اما باید همواره توجه داشت که تکیه بر یک تحلیل مشخص و سرمایه‌گذاری بر اساس آن بدون هیچ تجربه‌ای، شاید در قدم اول خیلی هم سودآور نباشد. باید در کنار این نوع تحلیل، مرتب مقالات و مطالب مربوط به دنیای ارزهای دیجیتال را مطالعه کرد یا با مشاوران حرفه‌ای این حوزه مشورت کرد.

 

 
نظر خود را بنویسید