دسته بندی در ترازنامه ها - تصویر ۱

دسته بندی در ترازنامه ها

در دسته بندی اقلام ترازنامه می توان به نوعی دیگر نیز اقدام نمود در واقع می توان این اقلام را به دو دسته پولی و غیر پولی نیز تقسیم نمود.

اقلام پولی در واقع همان دارائی ها و بدهی های یک شرکت می باشند که در اثر فعالیت شرکت یا تورم و رکورد مقادیر شان تغییر می نماید و در طی زمان ثابت نمی باشند. در دارایی ها اقلام پولی شامل موجودی نقد ، سرمایه گذاری های کوتاه مدت ، حسابها و اسناد دریافتی تجاری و غیر تجاری می باشد.

در بدهی ها این اقلام عبارتند از تسهیلات مالی و بهره آنها ، حسابها و اسناد پرداختی تجاری و غیر تجاری ، سود سهام ، مالیات ، پیش دریافتها و... می باشد اما اقلام غیر پولی به اقلامی گفته می شود که طی زمان اثری کاهشی بر آنها وارد نمی نماید.

اقلام غیر پولی عبارتند از موجودی مواد و کالا ، سفارشات و پیش پرداختها، دارایی های نامشهود ، سود انباشته ، سرمایه گذاریها ، ماشین آلات و تجهیزات.

با نیم  نگاهی به مسأله تورم می توان دریافت که در کشورهای تورمی دسته بندی فوق زیاد به صلاح نیست. فی الواقع با اثر دادن تورم در اقلام پولی و غیر پولی و ثابت نگه داشتن باقی شرایط می توان دریافت که (مثلاً با افزایش تورم) ارزش موجودی نقد کاهش پیدا کرده، سرمایه گذاریهای کوتاه مدت افزایش پیدا کرده و در نهایت حسابها و اسناد دریافتنی با کاهش ارزش روبرو خواهد شد همچنین در بخش اقلام غیر پولی می توان دریافت که در موارد مذکور ارزش سود انباشته کاهش یافته ، سرمایه گذاریها افزایش پیدا کرده و قیمت ماشین آلات و تجهیزات بر خلاف مسأله استهلاک افزایش خواهد یافت . در واقع شاید مسأله کاهش ارزش پول کمی نگران کننده باشد که قابل قبول است. اما مسأله نوع تعریف می باشد که مورد ایراد است و نمی توان تأثیر یا عدم تأثیر از تورم را به عنوان تعریفی جامع پذیرفت.

 
نظر خود را بنویسید