صورت سود و زیان چیست - تصویر ۱

صورت سود و زیان چیست

صورت سود و زیان همانطور که از نامش پیداست یک صورت مالی است که در تعریف آن آمده : وضعیت مالی شرکت را در طی یک دوره مشخص مالی به ما می نمایاند. به این صورت به بیان دیگر به آن صورت درآمد و هزینه نیز می گویند.

اقلام مهمی که در صورت سود و زیان موجود است و بطور مثال عبارتند از درآمد یا درآمد عملیاتی و یا فروش و در سطر بعدی بهای تمام شده کالای فروش رفته و یا بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی موردنظر می باشد.

روشهای تهیه صورت سود و زیان به دو صورت تک مرحله ای و چند مرحله ای می باشد و در روش تک مرحله ای کلیه اقلام محاسبه شده و در نهایت سود خالص گزارش می گردد و در روش چند مرحله ای گام به گام محاسبات انجام شده و گزارش می گردد.

فی المثل درباره دو مورد فوق، درآمد عملیاتی و بهای تمام شده درآمد عملیاتی، باید دانست که در روش چند مرحله ای از تفاضل مقادیر فوق الذکر به سود ناخالص می رسیم . این رویه همچنان ادامه دارد و بطور مثال هزینه های فروش و اداری با هزینه های عملیاتی باقی مانده جمع شده و سایر درآمدهای عملیاتی شرکت از آنها کسر می گردد، سپس عدد فوق را از سود ناخالص کسر می کنند و حاصل سود عملیاتی می باشد ، همانطور که دیدیم در گزارشگری چند مرحله ای که مرسوم ترین حالت ممکنه است گام به گام موارد محاسبه می گردد.

اگر از سود عملیاتی هزینه های مالی (یعنی هزینه مربوطه به وام شامل بهره و ...) کسر شود به آن سود قبل از کسر مالیات یا سود مالی گفته می شود. در مرحله بعد با کسر هزینه های غیر مترفبه و مالیات به سود خالص می رسیم .معمولاً در یادداشتهای توصیفی دلایل تغییرات سود خالص یک شرکت و همچنین دلایل عدم تحقق یا تحقق سود پیش بینی شده یک شرکت اعلام می گردد.

نظر خود را بنویسید