نقش تحلیل شاخص کل بورس ایران در خرید سهام چیست؟ - تصویر ۱

نقش تحلیل شاخص کل بورس ایران در خرید سهام چیست؟

اگر اهل سرمایه‌گذاری باشید، حتما در اخبار مربوط به بازار بورس و سرمایه، عبارت شاخص کل را شنیده‌اید. اینکه مثلا امروز شاخص کل بازار بورس با چند واحد افزایش یا کاهش داشته است. کسانی که در این بازار فعالیت می‌کنند حتما در مورد شاخص کل و نقش آن در روند بازار بورس اطلاع دارند. شاخص (Index) یک معیار آماری برای نشان دادن تغییرات در بازار بورس است. شاخص کل در واقع به گونه‌ای نشان دهنده میانگین بازدهی و سود سرمایه مربوط به شرکت‌های حاضردر بازار بورس است. این شاخص به دلایل گوناگون گاهی

مثبت و گاهی منفی است. در این مطلب مفهوم کلی شاخص بورس و نقش تحلیل‌های آن را به اختصار شرح خواهیم داد.

مفهوم شاخص کل بورس چیست؟

شاخص بورس، یک مقدار عددی است که نشان‌دهنده وضعیت کلی بورس است. این شاخص روند رشد یا سقوط قیمت سهام را نشان می‌دهد. در بازار بورس، شاخص‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام از نگاه خاصی وضعیت بازار بورس را نشان می‌دهند. اما شاخص کل یا TEDPIX، به‌عنوان پرکاربردترین شاخص در بورس، نشان دهنده سطح عمومی قیمت سهام است. این شاخص علاوه بر قیمت کلی سهام، میزان سود سرمایه‌گذاران را نیز نشان می‌دهد. آنچه که در بررسی بازار بورس اهمیت دارد، تغییرات شاخص کل بورس است نه مقدار عددی آن. یعنی اگر مثلا شاخص از عدد ۱۰۰۰۰ به ۲۰۰۰۰ برسد، در واقع ۵۰ درصد رشد داشته است و این به‌معنای میزان بازدهی بورس در مدت زمان مشخصی است.

با توجه به شاخص کل بورس، چه سهامی بخریم؟

سرمایه‌گذاران در بازار بورس، همواره باید نگاهی به شاخص کل بازار بورس داشته باشند. اگر این شاخص کل، به سمت منفی رفته باشد، واکنش سرمایه‌گذاران متفاوت است. در این شرایط معمولا بسیاری از سهم‌ها منفی شده و بسیاری دیگر با صف فروش روبرو می‌شوند. در این شرایط، بعضی از افراد در صف فروش می‌روند و بعضی دیگر اقدام به خرید سهام می‌کنند. بعضی از سهامداران نیز در این شرایط هیچ عکس‌العملی ندارند و منتظر شرایط بهتری می‌مانند. تمامی این واکنش‌ها بر مبنای تحلیل‌های مختلف سرمایه‌گذاران انجام می‌شود. وارن بافت، یکی از بزرگان بازار بورس و سرمایه در آمریکا، معتقد است که در بازار منفی نباید ترسید. به عقیده او در این بازار باید به‌دنبال فرصت‌های خوب بود و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. بازار بورس بازاری بلندمدت است که باید در آن صبور بود. زمانی که شاخص کل بورس منفی است، شاید تحلیل تکنیکال، که عموما بر سود کوتاه مدت تمرکز دارد، خیلی کارگشا نیست و باید کمی عمیق‌تر به بازار نگاه کرد و مسائل ریشه‌ای‌تری را بررسی کرد.

اگر شاخص کل بورس منفی بود چه سهامی بخریم؟

بسیاری از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بر این باورند که در بازار سرمایه، و زمانی که شاخص کل منفی است، بهترین کار رفتن به سراغ سهام شرکت‌های بنیادی و شرکت‌هایی است که در وضعیت سودآوری خوبی هستند. یعنی در این بازار نباید ترسید. باید ریسک کرد. این همان موضوعی است که در تحلیل بنیادی به آن اشاره می‌شود. در این تحلیل، به وضعیت کلی اقتصاد کشور، وضعیت تولید، وضعیت شرکت مورد نظر، سابقه مالی و سهام آن شرکت و شرایط کلی سیاسی و اجتماعی توجه می‌شود. این تحلیل نه فقط در بازار بورس، که در بازار فارکس و ارز دیجیتال هم کاربرد دارد. با توجه به این تحلیل، زمانی که شاخص کل بورس منفی است، باید به سراغ سهم‌هایی رفت که تحت تاثیر بازار نباشند. این سهم‌ها معمولا زمانی که بازار دچار رکود می‌شود، خودشان را نشان می‌دهند. اگر به سراغ سهامی با این شرایط بروید، ریسک سبد سهام شما کاهش پیدا کرده و حتی در بازار منفی هم سود خواهید کرد. این سهام معمولا همان مواردی هستند که در زمان مثبت بودن شاخص کل، افت قیمت پیدا می‌کنند و حالا باید از آن‌ها فاصله گرفت.

پایان‌بندی

بازار بورس همانند دیگر بازارهای مالی، همواره رو به رشد و صعودی نیست. این بازار به دلایل مختلف روزهای طولانی منفی می‌شود. با توجه به مطالبی که گفتیم، منفی بودن شاخص کل بازار بورس، همواره یک اتفاق پرچالش در بازار بورس و سرمایه است. چرا که در این شرایط، افراد با واکنش‌های احساسی و غیرمنطقی، به‌سرعت سرمایه خود را از دست می‌دهند. بازار بورس فضایی احساسی نیست. اگر به‌دنبال سودهای کوتاه مدت باشید، در هنگام منفی شدن بازار، تمام معادلات ذهنی شما به‌هم خواهد ریخت. به‌خاطر داشته باشید، منفی بودن شاخص کل بورس، نشان‌دهنده ضرر در این بازار نیست. به آن به چشم فرصتی برای سرمایه‌گذاری و کسب تجربه نگاه کنید.

 

نظر خود را بنویسید