الگوهای کلاسیک در بازار بورس چیست ؟ - تصویر ۱

الگوهای کلاسیک در بازار بورس چیست ؟

الگوهای کلاسیک در واقع الگوهایی تکرار شونده اند که در بازارهای مالی و نمودارهای آنها روئیت می شوند. برای شناخت الگوهای کلاسیک بهتر است دسته بندی کلی در مورد الگوها داشته باشیم.

الگوهای نموداری را به دو بخش اصلی Micro و       Macro می توان تقسیم بندی کرد. الگوهای میکرو، الگوهایی هستند که در زیر موجها قابل روئیت می باشند و به الگوهای هارمونیک و یا الگوهای شمعی ژاپنی بیشتر اطلاق می گردد؛ اما الگوهای ما کرو، منحصراً به الگوهایی گفته می شود که در تایمهای بالاتر قابل روئیت هستند که همان الگوهای ذکر شده یعنی الگوهای کلاسیک می باشند.

 این الگوها به خودی خود تقسیم به ادامه دهنده و بازگشتی و دو وجهی می شوند. الگوهای ادامه دهنده الگوهایی هستند که روند قبل و بعد از آنها یکسان می باشد. در تئوری امواج الیوت عموماً از این الگوها به امواج اصلاحی یاد می کنند و عبارتند از پرچم، مستطیل ادامه دهنده ، پرچم سه گوش ، مثلث متقارن و امثالهم.

الگوهای بازگشتی الگوهایی هستند که روند قبل از آنها باروند بعد  از آنها متفاوت می باشد . و عموماً در اتنهای یک روند آمده و جهت دریافت اخطار اتمام روند از آنها استفاده می شود. این الگوها عبارتند از مثلث های پهن شونده خاتمه دهنده ، مورب خاتمه دهنده ، مستطیل بازگشتی و ... در اکثر موارد فوق الگوهای بازگشتی نامبرده شده بر روی یک موج اصلی قرار گرفته و احضار اتمام روند را صادر می کنند.

اما الگوهای کلاسیک دو وجهی چیست؟ آقای جان مورفی در کتاب خود به الگویی مانند سر و شانه ، Head and shoulder اشاره کرده که الگوی کلاسیک نامبرده در واقع الگویی است که هم می تواند بر روی یک موج اصلاحی بوجود بیاید و هم می تواند بر روی موجی اصلی بوجود بیاید (در واقع از نظر تئوری امواج الیوت) فی الواقع می توان گفت که الگوی مذکور هم ادامه دهنده هست و هم بازگشتی. به الگوهایی مانند مستطیل ، سر و شانه ، الماس و ... که هم ادامه دهنده و هم بازگشتی می توانند باشند الگوهای دو وجهی گفته می شود.

 

 
نظر خود را بنویسید