مومنتوم بازار چیست - تصویر ۱

مومنتوم بازار چیست ؟

مومنتوم یا شتاب بازار در واقع نوعی نماگر احساسی است . اگر بخواهیم مومنتوم را تعریف کنیم باید بگوئیم در واقع به تعداد تیک های یک کندل گویند. به زبان ساده تر مومنتوم یعنی تعداد دفعات انجام معامله به ازای یک کندل خاص. زمانی که می گوئیم " مومنتوم بازار بالاست " در واقع به این نکته اشاره داریم که ضربان یا ضرب آهنگ حرکت بازار به ازای هر کندل بالاست یا به عبارتی حجم کلی معاملات بالاست یا حتی می توان گفت که معامله گران بطور احساسی معامله می کنند.

در اهمیت مومنتوم همین بس که بدانیم یکی از اصلی ترین علل ایجاد ضرر و زیان های تریدرها عدم توجه به مومنتوم می باشد.

راهکار جالب توجهی برای تحت تاثیر قرار  گرفتن از مومنتوم وجود ندارد. فی الواقع پناه بردن به تایم فریمهای  بالا به نوعی راهکاری تدافعی جهت این امر می باشد، اما عموماً تریدرهای کم تجربه سعی در انجام خرید و فروش در ساعاتی دارند که بازار مومنتوم کمتری دارد و یا به عبارت بهتر حجم پول بسیار بالایی وارد بازار نشده است که می توان جهت این امر به ساعات باز و بسته شدن بازارهای جهانی توجه کرد.

سئوال اکثر تازه واردان به بازار این است که آیا با نشانگر یا نوسانگری می توان مومنتوم را به دست آورد ؟

اسیلاتوری به نام مومنتوم وجود دارد که به نوعی نمایانگر روند افزایش یا کاهش مومنتوم می باشد.

 

 اگر اسیلاتور فوق الذکر را با حجم در زمان ترکیب کنیم به نوعی می توان تا حدی افزایش و کاهش مومنتوم بازار در هر کندل را یافت و اما در بحث فوائد مومنتوم می توان گفت که در صورت تشخیص درست، می توان گفت که سرعت رسیدن  به اهداف قیمت در مومنتوم بالا افزایش می یابد. فی الواقع در صورت استفاده صحیح از الگوریتمهای معاملاتی و سیستم های ترید می توان بهترین استفاده را از مومنتوم برد. یکی از موارد مورد استفاده آن فی المثل می توان به نوسانگیری اشاره کرد. در واقع افزایش مومنتوم جهت دار در بازار نشاندهنده سرعت و حرکت بالای نمودار قیمت سهم در یک جهت خاص می باشد، که بهترین نشان دهنده و کمک کننده به نوسانگیران جهت تشخیص اینکه در یک معامله  قیمت زودتر به هدف رسیده و خروج از معامله انجام شده و استرس کاهش می یابد.

 

نظر خود را بنویسید