متاتریدر - تصویر ۱

متاتریدر چیست ؟

متاتریدر یک نرم افزار معامله گری و تحلیلگری در بازارهای سرمایه می باشد. از متاتریدر به یک پلتفرم یا سکوی معاملاتی نیز یاد می کنند و یکی از ساده ترین و عامه پسندترین و پر طرفدار ترین پلتفرم های معاملاتی می باشد.

نرم افزار مذکور پس از مدتی که بصورت آزمایشی مورد استفاده و آزمون و خطا قرار گرفت در سال 2000 میلادی و توسط شرکت quotes  meta به بازار عرضه شد. متاتریدر یا به عبارتی MT دارای ورژن های مختلفی بوده که پرکاربردترین آنها ورژن 4 می باشد. به همین دلیل گاهاً هرگاه سخنی از متاتریدر می آید به آن MT4 اطلاق می گردد. علاوه بر MT4 ( ورژن چهارم نرم افزار متاتریدر ) این کمپانی ورژن پنجم را نیز ارائه داده ( MT5 ) که اندکی با ورژن قبل تفاوت دارد. تفاوت ها در ابزارهای فیبوناچی ، تعداد اندیکارتورهای بیشتر، همچنین رابط های کاربردی بهتر می باشد،  همچنین زبان برنامه نویسی آن MQL5 بوده که با MQL4 که در متاتریدر 4 ارائه می گردد متفاوت است.

یکی از دلایلی که متاتریدر را نرم افزاری اولیه و ابتدایی می نامیم می توان به کم بودن تعداد ابزارهای آن یا کم بودن تعداد نمادهای ارائه شده در آن و یا اینکه حالتهای نمایش نمودار در متاتریدر، منحصر به 3 حالت می باشد. در حالیکه مثلاً در نرم افزاری مانند متا استاک این تعداد به 9 حالت می رسد.

با همه این اوصاف راحتی نصب و راه اندازی و کارکردن با متاتریدر دلیل اصلی استفاده همه جانبه و گسترده از این نرم افزار می باشد. از علل دیگر می توان به ارائه نسخه دمو به کاربر و همچنین رایگان بودن این نرم افزار نام برد. همچنین می توان آفلاین بودن نرم افزار فوق اشاره کرد. در واقع آفلاین بودن یعنی پس از قطع اینترنت تمامی اطلاعات دانلود شده در نرم افزار ثبت و ضبط خواهد ماند. در صورتیکه درنرم افزارهای آنلاین این امر ممکن نیست. شاید بتوان این امر که نرم افزار فوق هم نرم افزار تحلیل بوده و هم نرم افزار ترید را به عنوان یک مشخصه در نظر گرفت که البته زیاد هم مثبت نیست ، چرا که تعداد نرم افزارهای اینچنینی در حال حاضر در حال گسترش است. با تمامی نقاط قوت و ضعف فوق متاتریدر شرکت متاکوئت یکی از همه گیر ترین و فراگیرترین نرم افزارهای تحلیل – ترید می باشد که یادگیری و کارکرد آن با آن همه سادگی برای تحلیلگران و تریدران بسیار مهم می باشد.

تاریخچه :

  • شرکت اف ایکس چارتز (Fxcharts) سال 2000
  • شرکت متاکواتز ( Metaquotes) سال 2001

محصولات اصلی :

  • متاتریدر 3 اوایل سال 2002 با زبان MQL3
  • متاتریدر 4 اواخر سال 2002 با زبان MQL4
  • متاتریدر 5 اواخر سال 2004 با زبان MQL5

محل استقرار شرکت : روسیه

سایت www.metaquotes.net

نظر خود را بنویسید