نحوه سرمایه‌گذاری و خرید سهام در بورس بین‌الملل چگونه است؟ - تصویر ۱

نحوه سرمایه‌گذاری و خرید سهام در بورس بین‌الملل چگونه است؟

حالا که تب ورود به بازارهای بورس و سرمایه داغ شده است، بسیاری از افراد به‎‌دنبال سرمایه‌گذاری در این بازارها هستند. بعد از رکود بازار بورس ایران، بسیاری با سودای رسیدن به سودهای کلان، به سراغ بازارهایی رفتند که سود دلاری نصیبشان کند. بازار بورس بین‌الملل یکی از فضاهای سرمایه‌گذاری است که نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران در ایران را به‌سمت خود جلب کرده است. بازاری که با کمک آن می‌توان درآمد ارزی کسب کرد. بورس بین‌الملل شامل تمامی بازارهای بین‌المللی است که در حوزه‌های مختلف اقتصادی فعالیت می‌کنند. این بازار چندین بخش دارد که در این مطلب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

انواع بازار بورس بین‌الملل

بازار بورس بین الملل شامل این بازارهاست:

بازار سهام (Stock Market)

بازار سهام همان‌طور که از نامش پیداست، بازاری برای معامله سهام شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ است. سرمایه‎گذاران در این بازار، در سود و زیان قیمت سهام شرکت، شریک خواهند بود.

بازار کالا (Commodity Market)

در این بازار، کالاهای مختلف اعم از طلا، نقره، انواع فلزات، قهوه، نفت، برق و بسیاری کالاهای دیگر، خرید و فروش می‌شوند.

 بازار تبادلات ارزی یا فارکس (Forex)

این بازار محلی برای تبادل ارزها است. در بازار فارکس، جفت ارزها با هم مبادله می‌شوند. یعنی قیمت یک ارز بر مبنای قیمت ارز دوم، تعیین شده و مبادله می‌شود.

بازار ارز دیجیتال (Digital Currency)

در این بازار، ارزهای دیجیتال استخراج  و خرید و فروش می‌شوند. مشهورترین ارز دیجیتال در این بازار بیت کوین است.

چگونه باید در بازار بورس بین‌المللی فعالیت کرد؟

برای فعالیت در بازار بورس بین‌الملل، همانند بازار بورس داخلی، باید از کارگزاری‌ها کمک گرفت. کارگزار یا بروکر، واسطه‌ای برای ارتباط میان سرمایه‌گذار و بازار بورس مورد نظر اوست. مهمترین قدم برای فعالیت در این بازار، انتخاب یک کارگزاری معتبر و خوشنام است. بروکرها، برای کمک به انجام معاملات، کارمزد خود را دریافت می‌کنند. میزان این کارمزد بستگی به میزان معامله و مقدار سرمایه افراد دارد و رقم یکسانی نیست. بروکر ابتدا بانکی را به سرمایه‎گذار معرفی می‌کند و سپس سرمایه‌گذار مبلغی را به‌عنوان سپرده در آن بانک قرار می‌دهد که به‌عنوان پشتوانه قرارداد است. سپس بروکر نام کاربری و رمز عبور را همراه با نرم‌افزار معاملاتی خود در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد تا با کمک هم به خرید و فروش بپردازند. برای حضور در بازار بورس بین‌الملل همانند بورس داخلی، باید دانش کافی در اختیار داشت و از تحلیل‌ها و الگوهای مختلف مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نیز به‌درستی استفاده کرد تا متحمل ضرر و زیان نشد.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار بورس بین‌الملل

بازار بورس بین‌الملل همانند دیگر بازارهای بورس و سرمایه، مزایا و معایب خاص خودش را دارد که پیش از شروع فعالیت، باید از آن‌ها آگاه بود. از جمله مزایای بازار بورس جهانی می‎توان به فعالیت 24 ساعته این بازار اشاره کرد. در تمامی ساعات شبانه روز به‌جز روزهای شنبه و یکشنبه، می‌توان در این بازار فعالیت کرد. مزیت دیگر این بازار معاملات لحظه‌ای و شفاف در این بازار است. به‌علاوه به‌دلیل گستردگی این بازار و حجم بالای معاملات، در هر زمان امکان معامله و نقدشوندگی وجود دارد و سرمایه‌گذار نگرانی بابت پیدا کردن خریدار نخواهد داشت. در حقیقت میزان بالای نقدینگی در این بازار، یکی از بهترین نکات آن است. مزیت مهم بازار بورس جهانی، استاندارد بودن این بازار است. همین موضوع باعث بالا رفتن شانس رشد سرمایه است. این بازار به کشورهای در حال توسعه اجازه سرمایه‎گذاری در فضای بین‌المللی و رشد سرمایه را خواهد داد.

در کنار این مزایا، این بازار معایب خاص خودش را نیز دارد. ریسک شدید در نرخ ارز، همانقدر که ممکن است باعث سود زیاد باشد، می‌تواند یک شکست بزرگ را نیز رقم بزند. مسائل سیاسی موجود در جهان نیز می‌تواند بورس جهانی را با چالش‌های خاصی روبرو کند. از طرف دیگر اگر شرکتی نتواند با قدرت در بازار جهانی بورس فعالیت کند یا ورشکست شود، احتمال از بین رفتن کل سرمایه فرد وجود دارد. سرمایه‎ای ارزی، که جبران آن خیلی آسان نیست.

 

پایان‌بندی

بازار بورس فضایی پر از ریسک و خطر است. یک محاسبه اشتباه یا یک سرمایه‌گذاری ناآگاهانه، ممکن است به قیمت از دست رفتن تمامی سرمایه فرد شود. به‌همین دلیل، حضور در بازار جهانی بورس، مستلزم دانش و تجربه کافی است. از طرفی همواره باید به‌خاطر داشت، که هیچگاه نباید با سرمایه مهم زندگی، وارد بازار بورس شد. بهترین کار، استفاده از پولی غیرفعال یا سود حاصل از یک فعالیت دیگر است. سرمایه‌ای که در صورت از بین رفتن، زندگی فرد دچار مشکل نشود.

 
نظر خود را بنویسید