نحوه سرمایه‌گذاری در فارکس چگونه است؟ - تصویر ۱

نحوه سرمایه‌گذاری در فارکس چگونه است؟

بازار فارکس (Forex) بازاری جهانی است که این روزها نامش در اخبار و مقالات زیاد به گوش می‌خورد. فارکس بازاری برای تبادل ارزهاست. Foreign Exchange Market یا فارکس، عمده فعالیتش در آمریکا و انگلیس است. در آسیا هم ژاپن فعالیت زیادی در این حوزه دارد. اما حالا تب تجارت در این بازار در کنار بازار ارز دیجیتال، در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران داغ شده است. از آن جایی که این بازار یک مرکز فیزیکی برای انجام مبادلات ندارد، در هر زمان و از هر جایی در دنیا، می‌توان در آن فعالیت کرد. سرمایه‌گذاری در فارکس، قوانین و شرایط خاص خود را دارد که باید پیش از ورود به آن، آگاهی لازم را کسب کرد. در این مطلب اطلاعاتی در این زمینه به شما خواهیم داد.

 

معاملات بازار فارکس به چه صورت است؟

فعالیت بازار فارکس بر روی تبادل ارزهاست. این معاملات به‌صورت جفت ارز انجام می‌شود. منظور از جفت ارز، قرار گرفتن ارزش دو ارز در برابر هم است. مثلا دلار در برابر یورو، یا کرون در برابر پوند. وقتی با ارزهای کشورهای مختلف معامله می‌شود، طبیعی است که شرایط آن کشور در ارزش پول، تاثیر زیادی دارد. روابط سیاسی بین کشورها، صنایع مختلف فعال در آن‌ها، گردشگری و شرایط اجتماعی کشور، تاثیر به‌سزایی در نوسان قیمت ارز دارد. آنچه در این بازار امنیت را تامین می‌کند، حمایت سیستم اقتصادی هر کشور و به‌خصوص بانک مرکزی است که پشتیبان فارکس است.

کارگزاری‌های فارکس

مبادلات فارکس توسط کارگزاری‌های معتبر که به آن‌ها بروکر گفته می‌شود، انجام می‌شوند. معامله‌گران باید برای وارد شدن به این بازار و انجام معاملات، با یک بروکر یا کارگزاری معتبر قرارداد بسته و وجهی را به‌عنوان سپرده در بانک کارگزار قرار دهند که نمی‌توان آن را برداشت کرد و باید به‌عنوان سرمایه معاملاتی در این حساب باقی بماند. کارگزار در حقیقت معامله‌گر را به بازار جهانی فارکس متصل می‌کند و کارمزد خود را دریافت می‌کند. بعضی از کارگزاران در کنار این کارمزد، کمیسیون هم دریافت می‌کنند. انتخاب یک بروکر معتبر، یکی از مواردی است که برای ورود به بازار فارکس باید مد نظر قرار داد.

تحلیل‌های بازار فارکس

ورود به بازار سرمایه و بورس، بدون داشتن دانش کافی، یک کار پر ریسک است که آینده خوبی برای آن متصور نیست. برای فعالیت در بازار فارکس نیز باید با انواع تحلیل‌ها و نظریه‌های این بازار آشنا بود. در این بازار سه رویکرد تحلیلی وجود دارد:

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال: تحلیل بنیادی در بازار بورس، بر اساس سیستم اقتصادی و شرایط مالی شرکت‌ها  است. اما در مورد فارکس، چون بحث جفت ارزها وجود دارد، برای تحلیل بنیادی علاوه بر اقتصاد، شرایط سیاسی و اجتماعی و بسیاری موارد دیگر را نیز باید روی نمودار در نظر گرفت.

تحلیل تکنیکال یا فنی: این تحلیل هم در بازار بورس و ارز دیجیتال و هم در فارکس، یک تحلیل کوتاه مدت است. نمودار این تحلیل بر اساس میزان عرضه و تقاضا، حجم نقدینگی و شرایط مختلف اجتماعی و سیاسی رسم می‌شود.

تحلیل تکنیکال-بنیادی یا تکنوفاندامنتال: این تحلیل ترکیبی از دو تحلیل قبلی است. ریسک کمتر، پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و توجه به تمامی جوانب از مشخصات این تحلیل است که در فارکس و بورس بسیار کارآمد است.

اصطلاحات رایج بازار فارکس که باید بدانید

جفت ارز Currency Pairs: اصلی‌ترین بازیگر بازار فارکس،  دو ارز متفاوت است که در برابر هم مبادله می‌شوند. یعنی وقتی می‌گوییم AUD/SEK یعنی ارزش دلار استرالیا در برابر ارزش کرون سوئد. در اینجا ارز اول دلار استرالیاست که به‌عنوان ارز پایه شناخته می‌شود و ارز دوم کرون سوئد،که ارز قیمت‌گذاری شده است. یعنی برای خرید دلار استرالیا چقدر کرون سوئد باید پرداخت کرد.

ضریب اهرمی Leverage: زمانی که معامله‌گر، پول کافی برای سرمایه‌گذاری در اختیار ندارد از ضریب اهرمی استفاده می‌کند. یعنی بدون بهره و ضمانت بانکی، با چندین برابر مبلغ سرمایه خود، معامله می‌کند. کارگزاری‌ها این ضریب اهرمی را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

حساب دمو Demo: دمو یکی از بخش‌های جذاب و مفید در فارکس است که ریسک این بازار را نسبت به بورس کم می‌کند. دمو یک حساب تمرینی و رایگان برای کسب تجربه است. یعنی فرد بدون هیچ سرمایه‌ای، با مبلغی فرضی، شروع به معامله می‌کند. وقتی فرد به میزان کافی با بازار آشنا شد حالا می‌تواند حساب واقعی خود را راه‌اندازی کند.

پایان‌بندی

فارکس بر خلاف بورس، بازاری بین‌المللی و خاص است. ورود به این بازار بدون آشنایی با روال تجارت در آن، می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری داشته باشد. در عین حال این بازار جهانی، هیجان و جذابیت خاص خودش را دارد که افراد را ترغیب به فعالیت می‌کند. پس با چشم باز به آن وارد شوید.

 
نظر خود را بنویسید