ایچیموکو

ایچیموکو

مقدمه 

اگر تا به حال در پی یک ابزار معاملاتی مناسب بوده باشید، یقیناً بسیاری از افراد حرفه‌ای، سیستم ایچیموکو را به شما پیشنهاد کرده‌اند. در واقع ایچیموکو یک اندیکاتور معاملاتی است که می‌تواند با دقت بسیار زیادی، رفتار قیمت را پیش‌بینی کند این اندیکاتور متشکل از اجزای مختلفی است که هر کدام از آنها به نحوی حرکت قیمت را به شما نشان می‌دهند. به همین جهت است که معامله‌گران با تحلیل آنها، می‌توانند حرکت قیمت را پیش‌بینی نمایند.

همین عامل هم می‌تواند در موفقیت آنها نقش چشمگیری داشته باشد. با این حال بخش زیادی از معامله‌گران تازه کار با شنیدن نام آن دچار سردرگمی می‌شوند. در واقع آنها نمی‌دانند که ایچیموکو چیست و چه کاربردهایی دارد. این موضوع همان چیزی است که ما سعی داریم تا در ادامه این مقاله به آن بپردازیم. لذا اگر شما هم تمایل دارید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری را کسب کنید، حتماً ما را تا انتها همراهی فرمایید.

 

معرفی سیستم ایچیموکو 

همان گونه که اشاره کردیم، ایچیموکو یک اندیکاتور معاملاتی است. با این تفاوت که نسبت به هم رده‌های خود پیچیدگی بسیار زیادی دارد. در مقابل هم دقت آن به مراتب بیشتر است. سازنده این اندیکاتور بیشتر از ۳۰ سال عمر خود را بر روی ساخت آن صرف کرد. از طرفی او توانست به کمک این اندیکاتور، ثروت زیادی را به دست بیاورد. او بر این باور بود که قیمت همواره در یک بازه تعادلی قرار دارد.

لذا اگر بتوانید نقطه تعادل و حرکت قیمت به سمت آن را پیش‌بینی کنید، یقیناً سود ایده‌آلی به دست می‌آورید. اندیکاتور ایچیموکو همان چیزی بود که می‌توانست این موضوع او را نشان دهد. در واقع این اندیکاتور می‌تواند میانگین حرکت قیمت، نقاط حمایت و مقاومت، شروع روند و پایان آن، نواحی مهم قیمتی و موارد دیگر را به شما نشان دهد. چنین عاملی هم باعث شده تا تعداد زیادی از معامله‌گران مطرح، از این اندیکاتور استفاده کنند.

 

اجزای ایچیموکو

ایچیموکو اجزا و بخش‌های مختلفی دارد که هر کدام از آنها تأثیر مشخصی در پیش‌بینی قیمت دارند. ابر کومو مهم‌ترین بخش این اندیکاتور است که از ۲ خط به نام‌های سنکو اسپن آ و سنکو اسپن بی تشکیل شده است. این دو خط هم نوعی میانگین قیمتی هستند.

کیجون سن و تنکانسن، دو بخش دیگر این اندیکاتور هستند. این خطوط که با رنگ‌های قرمز و زرد مشخص می‌شوند، به عنوان میانگین حرکت کندل‌های قبلی شناخته می‌شوند. لذا به کمک آن می‌توانید پیش‌بینی ایده‌آلی از رفتار قیمت داشته باشید. در آخر هم یک خط سبز رنگ وجود دارد که عقب‌تر از همه قرار گرفته است.

این خط به نام چیکو اسپن شناخته می‌شود که آن هم نوعی میانگین حرکت است. هر کدام از این خطوط می‌توانند اطلاعات مشخصی را به ما نشان دهند. به همین جهت است که ترکیب آنها در کنار همدیگر می‌تواند سیگنال‌های بسیار قدرتمندی را صادر کند. 

 

 

دلایل محبوبیت ایچیموکو 

 

دلایل متنوعی وجود دارد که ایچیموکو را در میان معامله‌گران محبوب کرده است. اما شاید بتوان دقت بالا را به عنوان مهم‌ترین و البته شاخص‌ترین موضوعی دانست که باعث شده تا ایچیموکو طرف‌داران بسیار زیادی داشته باشد. در واقع این اندیکاتور مولفه‌های مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهد. از طرفی دیگر این اندیکاتور شرایط گذشته قیمتی را به خوبی نشان می‌دهد. مواردی همچون نقاط حمایت و مقاومت، نواحی عرضه و تقاضا، نواحی تعادل و… از جمله مهم‌ترین مواردی است که ایچیموکو می‌تواند به زیبایی آنها را نشان دهد.

همین عامل هم باعث شده تا کاربران بتوانند به کمک آن تحلیل‌های دقیقی داشته باشند. از طرفی دیگر سازگاری با سبک‌های مختلف، امکان تحلیل ساده، امکان تنوع در استراتژی و روش‌های سیگنال گیری از دیگر مواردی بوده که باعث شده تا این ابزار محبوبیت بالایی داشته باشد.

 

سخن آخر 

ایچیموکو را می‌توان یکی از بهترین ابزارها در بازارهای مالی دانست که می‌تواند به شیوه منحصر به فرد بازدهی شما را افزایش دهد. با این حال اکثر افراد در مورد آن اطلاعی ندارند. ما سعی کردیم تا در این مقاله مرور کوتاهی بر روی آن داشته باشیم. با این حال اگر هنوز سؤال یا ابهامی در رابطه با آن دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

نظر خود را بنویسید