اخبار اقتصادی چیست و چگونه بر جفت ارزها تاثیر می‌گذارد؟ - تصویر ۱

اخبار اقتصادی چیست و چگونه بر جفت ارزها تاثیر می‌گذارد؟

اخبار اقتصادی‌ همانند دیگر اخبارهای دنیا، هر روز در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود. این اخبار شامل مسائل اقتصادی روز، قوانین اقتصادی جدید، مسائل بانکی مانند نرخ سود و بهره، میزان صادرات و واردات، نرخ تورم، میزان تولید ناخالص ملی و بسیاری اخبار دیگر، که همگی در حوزه اقتصادی هر کشور است. نکته مهم در مورد این اخبار، تاثیر بسیار زیاد آن در روند معاملات بازارهای مختلف سرمایه است. اما با گسترش روابط میان کشورها و با اضافه شدن بازارهای سرمایه جدید مانند فارکس و ارز دیجیتال، دیگر نمی‌توان برای تحلیل بازارهای سرمایه، فقط به اخبار اقتصادی متکی بود. سیاست به‌گونه‌ای به تارو پود اقتصاد دنیا پیچیده است که حالا نمی‌توان روابط اقتصادی کشورها را از روابط سیاسی آن‌ها جدا کرد. در این مطلب، در مورد بازار فارکس و تاثیر اخبار اقتصادی بر این بازار خواهیم گفت.

 

بازار فارکس چیست؟

شاید بهتر باشد ابتدا مقداری در مورد بازار فارکس بگوییم. بازار فارکس، بازاری جهانی برای مبادله ارزهاست. در این بازار، جفت ارزها با هم مبادله می‌شوند. منظور از جفت ارز، قرار گرفتن ارزش دو ارز در کنار یکدیگر است. مثلا وقتی می‌گوییم EUR/USD ، یعنی ارزش یورو در برابر دلار آمریکا. این جفت ارزها اصولا با یکدیگر همبستگی دارند. یعنی کاهش یا افزایش ارزش یکی، باعث نوسان قیمت ارز دیگر می‌شود. فارکس، بازاری ۲۴ ساعته و جهانی است که هر معامله‌گری از هر گوشه دنیا، با کمک یک کارگزاری معتبر، می‌تواند در آن فعالیت کند.

اخبار چه تاثیری بر روند کار بازارهای سرمایه دارد؟

یکی از مواردی که در هنگام ورود به بازار سرمایه باید به آن توجه کرد، توجه به تمامی جوانب بازار است. اگر در تحلیل تکنیکال و بنیادی بورس، به نکات مهمی مانند تاثیر اخبار توجه نشود، ضریب ریسک معامله بالا خواهد رفت. ممکن است بارها در اخبار مختلف اقتصادی و سیاسی در مورد موضع‌گیری بعضی افراد و عملکرد آن‌ها در بازارهای سرمایه شنیده باشید. بلافاصله بعد از این اخبار، بازار بورس تحت تاثیر قرار می‌گیرد. یا مثلا ورود فرد قدرتمندی مانند ایلان ماسک به بازار ارز دیجیتال، رشد قیمت خارق‌العاده‌ای را برای بیت کوین رقم می‌زند. در کشور ما نیز، بالا و پایین شدن نرخ ارز، بازار سرمایه و بازارهای مالی دیگر را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‎دهد. پس نمی‌توان منکر تاثیر اخبار اقتصادی بر بازارهای سرمایه شد.

اخبار اقتصادی و تاثیر آن بر بازار فارکس

بازار جفت ارزها یا فارکس، بازاری متفاوت از دیگر بازارهای سرمایه است. بازاری که تنها با ارزهای کشورهای مختلف کار می‌کند. تاثیر اخبار اقتصادی در این بازار، بیشتر مربوط به روابط اقتصادی کشورها، میزان تولید ناخالص داخلی آن‌ها و میزان صادرات آن‌هاست. قطعا روابط سیاسی میان کشورها، تاثیر زیادی بر روابط اقتصادی آن‌ها می‌گذارد. تولید ناخالص داخلی (GDP) یکی از مواردی است که معامله‌گران فارکس در اخبار اقتصادی آن را دنبال می‌کنند. میزان این تولید ناخالص داخلی، در تحلیل بنیادی بازار فارکس، برای اندازه‌گیری میزان سلامت و رشد اقتصاد هر کشور باید بررسی شود. از طرف دیگر گاهی خبر سقوط سهام در بازارهای مالی بزرگ جهان، باعث سقوط سهام در دیگر بازارها نیز خواهد شد. این موضوع یک حرکت دومینووار است که قطعا بر ارزش ارز هر کشور تاثیر گذاشته و معاملات فارکس را نیز با چالش روبرو می‌کند. خبرهای مربوط به تحریم اقتصادی کشورها، رکود اقتصادی در بعضی کشورهای توسعه یافته، میزان تورم و اثرات ناشی از آن نیز، از مهمترین تیترهای خبرهای اقتصادی است که بر معاملات فارکس تاثیر گذار است. رصد کردن اخبار اقتصادی کشورهای مختلف در مورد میزان صادرات آن‌ها و نرخ بهره‌ اقتصادی، برای یک معامله‌گر بازار فارکس ضروری است. گاهی تصمیم بانک مرکزی یک کشور برای افزایش یا کاهش میزان بهره بانکی، باعث کاهش یا افزایش قیمت ارز در فارکس می‌شود. این اتفاق در اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، که از نظر اقتصادی به‌هم متکی هستند، بیشتر خودش را نشان می‌دهد. هر اتفاقی در یکی از این کشورها، اخبار اقتصادی تمامی کشورهای دیگر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد چرا که ضریب همبستگی ارزهای این کشورها در بازار فارکس، بسیار قوی است.

پایان‌بندی

اخبار همواره تاثیر بسیار زیادی بر تمامی جوانب سیاسی و اقتصادی و البته اجتماعی در هر کشور دارند. کسانی که به‌صورت حرفه‎ای در بازارهای سرمایه فعالیت می‌کنند، باید همواره نگاهی تیزبین به اخبار مختلف کشور و دنیا داشته باشند. در بازار فارکس، معامله‌گران قطعا در هنگام بررسی و تحلیل بنیادی، اخبار اقتصادی و سیاسی را از نظر می‌گذرانند. انتشار اخبار مهم اقتصادی، ریسک معاملات بازار فارکس را به‌شدت بالا می‌برد. در این هنگام، یک معامله‌گر حرفه‌ای، با در نظر گرفتن مدیریت ریسک در تحلیل‌های خود، با نوسانات بازار، متحمل ضرر نخواهد شد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید