نقش تئوری امواج الیوت در خرید و فروشهای سود آور چیست؟ - تصویر ۱

نقش تئوری امواج الیوت در خرید و فروشهای سود آور چیست؟

تئوری امواج الیوت فی الواقع یکی از زیباترین و کم خطاترین روشهای خرید و فروش و تحلیل می باشد. اگر بخواهیم اندکی با دقت راجع به امواج الیوت صحبت کنیم باید بگوئیم که دارای سه دسته کلی می باشد:

الیوت به سبک کلاسیک- الیوت به سبک میانی –  الیوت به سبک نئوویو

 در مورد اول؛ در واقع باید گفت الیوت به سبک رابرت پرکتر یا الیوت به سبک رابرت ماینر یا الیوت به سبک کارولین بوردون و یا الیوت به سبک مارشال یا الیوت به سبک بوکلوفسکی در واقع همگی موارد فوق را سبک کلاسیک اطلاق می کنند .

 

 سبک آقای ایان کوپسی که با معاملات هارمونیک یا کتاب الیوت هارمونیک شناخته شده سبک میانی است فی ما بین دو سبک الیوت کلاسیک و الیوت به سبک آقای گلن نیلی یا نئوویو قرار دارد. در واقع سبک نئوویو با کتاب استادی در تئوری امواج الیوت یا Mastering in Elliott wave شناخته شد و همانطور که از نامش پیدا است این سبک نیز یکی از سبکهای الیوت می باشد و از نام کتاب نیز اینطور بر می آید که زیر مجموعه ای از الیوت است.

 

الیوت اما در هر سه سبک به کلیتی اشاره دارد که بسیار مهم می باشد و آن ارتباط بین ریسک و ریسک پذیری فعالان بازار و ایجاد امواج می باشد. در واقع شالوده و عنصر وجودی بوجود آورنده الیوت همانا ریسک پذیری افراد و فعالان بازار های مالی می باشد.

بگذارید کمی توضیح دهم؛ در هر مرحله ، افراد ریسک پذیر کسانی هستند که اولین ها را تجربه می کنند اولین ماشین، اولین گوشی، اولین های ورود به سیستم های هرمی و...خوب یا بد این قضیه در بازار سرمایه نیز ساری و جاریست. در واقع آنچه مطرح است این است که ریسک پذیران قراولان همیشگی زندگی هستند.

حال بهتراست کمی در مورد عرضه و تقاضا صحبت کنیم . می دانیم افزایش عرضه هر دارایی مالی یا غیر مالی، باعت کاهش ارزش آن دارایی می شود و همچنین افزایش تقاضا در هر دارایی مالی یا غیر مالی نیز باعث افزایش ارزش آن دارایی می شود . حال برگردیم به الیوت و ارتباط آن با ریسک.

با خرید ریسک پذیران خود به خود افزایش تقاضا در بازار ایجاد شده و این امر موجب رشد قیمت و در واقع تشکیل موج اول به روایت الیوت کاران می گردد. پی ازگذشت مدتی از رشد قیمت، ریسک پذیران یا با ترس و یا با اشباع از سود، اقدام به فروش کرده و نتیجتاً کاهش قیمت داریم که این کاهش قیمت همانطور که گفته شد بدلیل افزایش عرضه می باشد. مجدداً قیمت به حدودی رسیده که برای ریسک پذیران کمی وسوسه برانگیز شده و اقدام به خرید می کنند ، در این اثنا خبر کسب سود ریسک پذیران به ریسک گریزان رسیده وآنها نیز پس از اطمینان از سوددهی این بازار اقدام به خرید می نمایند و نتیجتاً مجدداً افزایش تقاضا ایجاد شده و افزایش قیمت را باعث می گردد.

 مجدداً اشباع از سود و یا ترس از ریزش قیمت و از دست دادن سود موجب فروش و افزایش عرضه و طبعاً کاهش قیمت می گردد. رابرت کیوساکی در مورد افراد ریسک پذیر و ریسک گریز به مطالب جالبی اشاره کرده که عرض می شود:

افراد ریسک پذیر کسانی هستند که عموماً فرصت طلب می باشند در تنهایی و خلوت کار می کنند و خود به خود موفقیت های آنها جار  زده می شود. کم حرف می زنند و بیشتر عمل می کنند. به گذشته اهمیت نمی دهند و از شکستها درس می گیرند.

افراد ریسک گریز معلم صفت هستند خود را برتر از همه می دانند و به دنبال توصیفی منطقی برای همۀ پدیده ها حتی پدیده های تصادفی می باشند.

اما در نهایت رابرت کیوساکی افراد ریسک خنثی را نیز معرفی می کند و این افراد را دانایان مطلق نام نهاده که برای هر شکستی بهانه ای غیر از مقصر دانستن خود دارند و این افراد کسانی هستند که در آخرین قسمت همراه با افراد ریسک گریز و ریسک پذیر اقدام به ورود به بازار می نمایند و انتظار دارند بازار تمام مایحتاج و نیازهای زندگی آنها را برآورده سازد اینان تحت هیچ شرایطی و به هیچ وجه هیچگونه احساس اشباع از سود و یا ترس از ضرر نداشته و تا مبلغ سرمایه آنان چندین صد برابر نشود (که نمی شود) حاضر به خروج نیستند. در واقع این گروه کسانی هستند که متضررین همیشگی این بازار خواهند بود .

تجمیع این ورود و خروجی موج ایمپالس را در الیوت می سازد که به آن اشاره شد. در مواقع باید گفت مقادیر ریسک که در افراد مختلف وجود دارد و خرید و فروش های آنها در کنار هم و ارتباط با عرضه و تقاضا سازنده اصلی تئوری امواج الیوت می باشد.

.

نظر خود را بنویسید