آسترولوژی در بازار سرمایه چیست؟ - تصویر ۱

آسترولوژی در بازار سرمایه چیست؟

آسترولوژی یا ستاره بینی یکی از شاخه های مهم در تحلیل تکنیکال و زمان می باشد. آسترولوژی و آسترونومی متفاوتند و فی الواقع آسترونومی یا ستاره شناسی راجع به موقعیت سیارات و ستارگان نسبت به هم ، انرژی آنها، جنس آنها، سرعت آنها و... صحبت می کند که مورد بحث ما نیست؛ اما در آسترولوژی بدنبال این مطلب هستیم که این اجرام آسمانی اعم از ستاره یا سیاره چه اثری را بر ما به عنوان ساکنین زمین می گذارند یا به عبارت صحیح تر چه اثری برابر فعالان بازار سرمایه می گذارند. به عبارت اولی آیا میتوانند موجب تغییراتی در خرد جمعی فعالین بازار سرمایه باشند؟

قبل از هر چیز بهتر است آثاری که ستارگان و سیارات و اجرام اطراف ما بر زمین می گذارند را بررسی کنیم .در علم آسترولوژی این آثار به سه بخش اثر مغناطیسی ، اثر الکترومغناطیسی و اثر جاذبه ای تقسیم می شوند یک جرم نزدیک زمین مانند ماه را در نظر بگیرید با اندکی تحقیق می توان دریافت که حضور ماه در اطراف زمین فقط به جهت روشنایی شب نیست بلکه آثار بسیار زیاد دیگری نیز برای آن متصور است. مثلاً اولین و ساده ترین اثر آن بوجود آوردن جذر و مد است یا مثلاً تأثیر ماه در بوجود آمدن مدار دایره ای (بیضوی) شکل زمین و نتیجتاً ایجاد فصول مختلف و ...

بانیم نگاهی به پدیده شفق قطبی در خواهیم یافت که موارد فوق بدلیل طوفانهای خورشیدی و برخورد تششعات الکترومغناطیسی این طوفانها با لایه های مغناطیسی محافظ زمین می باشد. همانطور که گفتیم زمین نیز دارای قطبهای N وS می باشد که می دانیم این قطبها همان قطبهای آهنرباهای مغناطیسی است و اشاره کردیم که این قطبها و میدانهای مغناطیسی مانندهاله ای دور زمین را گرفته اند و مانع ورود برخی از تششعات مضر الکترومغناطیسی مانند طوفانهای خورشیدی و ... می شوند ؛ پس همانطور که دیدیم زمین ما و دریاهای برروی آن و به تبع آن مردم و موجودات همگی تحت تأثیر این نیروها هستیم این امر البته ناگفته از مهاجرتهای چند صد کیلومتری پرندگان پیداست و قطعاً این نیروهای پیرامون ما بر ما و افکار ما و تصمیم گیری های ما و زندگی ما مؤثر خواهند بود. در واقع علم آسترولوژی به بررسی این روابط و چگونگی آنها می پردازد .

 آسترولوژی به سه نوع تروپیکال ، ساید ریال و دراکونیک دسته بندی می گردد که نوع تروپیکال را به اشتباه نوع غربی می نامند که در واقع نوع اصیل ایرانی است. در این علم چون برای ما وقوع وقایع در آسمان از دید یک ناظر زمینی مورد نظر می باشد پس زمین را در مرکز کائنات در نظر می گیریم ، این دیدگاه با دیدگاه نجومی بطلمیوسی بسیار تفاوت دارد که در آن زمین را مرکز کائنات می دانستند ولی در آسترولوژی در هر سه سبک، چون از دید یک ناظر زمینی به جستجو و کندو کاو و بحث و بررسی بر روی کواکب می پردازیم اینگونه به نظر می رسد که سیستم زمین مرکزی است در صورتی که اینطور نیست.

برای ورود به آسترولوژی اول باید دو مفهوم دایره البروج و منطقه البروج را بشناسیم . دایره البروج در واقع دایره ای فرضی در آسمان می باشد که خورشید و سایر اجرام سماوی (از دید یک ناظر زمینی) آن دایره را در یکسال طی می کنند و اما منطقه البروج کمربندی است با پهنای تقریباً 16 درجه در داخل دایره البروج (8 درجه شمال و 8 درجه جنوب) که اجرام سماوی در داخل آن در اظراف زمین (از دید ناظر زمینی) روئیت می شوند.

حال اگر در این دایره فرضی که آنرا دایره البروج نامیدیم قسمت منطقه البروج را بر روی یک کاغذ رسم کنیم به آن دایره زودیاک گویند. دایره فوق دارای 12 بخش است که به هر بخش یک نشان می گویند. در آسترولوژی سبک تروپیکال این نشانها دقیقاً منطبق بر برجهای شمسی هستند . این نشانها عبارتند از:

برج حمل یا Aries=فروردین (قوچ)

برج ثور یا Taurus=اردیبهشت (گاو نر)

برج جوزا یا Gemini= خرداد (دوپیکر)

برج سرطان یا Cancer = تیر (خرچنگ)

برج اسد یا Leo= مرداد (شیر)

برج سنبله یا Virgo= شهریور (خوشه)

برج میزان یا Libra= مهر (ترازو)

برج عقرب یا Scorpio= آبان (عقرب)

برج قوس یا Sagittarius= آذر (کماندار)

برج جدی یا Capricorn= دی (بزغاله)

برج دلو یا Aquarius= بهمن (آبکش)

برج حوت یا Pisces =اسفند (ماهی)

حال باید پس از شناخت نشانها و اینکه هر نشان دقیقاً 30 درجه از دایره زودیاک را در بر می گیرد و هردرجه نشاندهنده یک روز است، به شناخت سیارات و نقاط ضعف و قوت و آسیب دیده و پایگاه های آنها پرداخت .در واقع چون مدارات سیارات بیضوی شکل است در هر یکبار چرخش این سیاره به دور خورشید، در برخی قسمتها سیاره مذکور به خورشید نزدیکتر و گاهاً از خورشید دورتر است .این امر را قوت و ضعف یا هبوط و شرف گویند. مثلاً همه عبارت «انگشتر شرف شمس» را شنیده ایم؛ در واقع این انگشتری است که در زمانی که خورشید در قدرتمندترین حالت قرار دارد یعنی در برج حمل یا فروردین تهیه می شود و از اینرو به آن شرف شمس یا شرف خورشید گویند. پس اگر بخواهیم جمع بندی کنیم سیارات در داخل خانه ها یا نشانهای دایره زودیاک دارای 1- شرف 2- هبوط 3- پایگاه اقامت 4- آسیب دیدگی هستند.

همچنین وقتی این سیارات در آسمان و در نزدیکی هم قرار می گیرند و یا زوایای خاصی با هم می سازند گاهاً اثر مرکبی بر زمین می گذارند. از اینرو علاوه بر نشانها، درجات ، سیارت در نقاط ضعف و شرف و پایگاه اقامت و آسیب دیدگی ، زوایا نیز هستند.

حال به ارائه مثالی برای استفاده از این دایره و جزئیات آن در بازارهای مالی می پردازیم در زمانی که الیوت نظریه خود را ارائه داد و یا فیبوناچی (لئوناردو داپیزا) دنباله موردنظر خود را ارائه داد، اندک کسی حتی فکر آن را می کرد که اینان اندکی عقل در سر داشته باشند، حال آنکه پس از مدتها این مباحث جزء ارکان اصلی در تحلیل ها و تریدها در بازارهای سرمایه می باشند .

برای ارتباط بین آسترولوژی و بازارهای مالی باید نوعی از آسترولوژی به نام آسترولوژی روندی را در نظر گرفت که در آن ارتباطی فی ما بین آسترولوژی و الیوت برقرار می شود که بطورمثال یک مورد را ذکر خواهیم کرد.

نام سیاره مارس؛ پایگاه اقامت برج حمل یا قوچ یا فروردین یا Aries:

 پایگاه اقامت این سیاره در نشان قوچ است و اگر در دایره زودیاک در نشان قوچ قرار بگیرد (در حالت رایزینگ چارت یا ناتال چارت) یک روند آسان و روان برای سهم ،موردنظر است و اگر در نشان ترازو قرار بگیرد آسیب دیده است و نشاندهنده اتمام یا از دست دادن روند و یا ضرر می باشد .همچنین اگر مارس در نشان بزغاله قرار بگیرد در شرف است و موجب امتداد موج یا کشیدگی می شود. در انتها اگر مارس در نشان خرچنگ قرار بگیرد در هبوط است و امکان پوچ شدن و یا ترمینال شدن روند موجود است.

با کمک نرم افزارهایی مانند TS و Gannzilla  می توان بر روی نمودار سهم ،موقعیت این موارد گفته شده در دایره زودیاک را پیدا کرد.

اما باید در نظر بگیریم که در حالت ناتال چارت ما بدنبال تحلیل سهم از روز عرضه اولیه هستیم و تاریخ روز عرضه اولیه سهم را به عنوان اولین روز در نظر می گیریم؛ ولی در حالت ترانزیت چارت ، چارت عمومی موردنظر می باشد؛ که در امروز و به تاریخ روز در نظر گرفته شده است.

با این اوصاف می توان در نظر گرفت که آسترولوژی روندی در بازارهای مالی بزودی جایگاه خود را بین خواهندگان این علم بدست خواهد آورد، همانطور که روزی الیوت و یا الگوهای شمعی برای اولین بار؛ شاید زیاد مورد توجه قرار نگرفتند، ولی اندک اندک جایگاه خود را در بین تحلیلگران و معامله گران این بازارها باز کردند.

 

نظر خود را بنویسید