کیف پول کاغذی راهی برای محافظت از ارزهای دیجیتال ۱

کیف پول کاغذی راهی برای محافظت از ارزهای دیجیتال

در حال حاضر یکی از روش های امن برای نگهداری بیت کوین، کیف پول کاغذی است. امروزه با افزایش محبوبیت بیت کوین، علاقه هکرها برای سرقت این ارز دیجیتال نیز بیشتر شده است. بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد با شیوه های امنیتی آشنا نبوده و از روش های امن برای نگهداری بیت کوین استفاده نمی کنند. همین امر باعث شده تا روز به روز بر تعداد قربانیان افزوده شود.

اگر قصد داشته باشید که بیت کوین بخرید و آن را برای مدت طولانی نگه دارید، یکی از گزینه های پیش روی شما، استفاده از کیف پول کاغذی است. حفاظت از کلید خصوصی بر عهده کیف پول کاغذی است. به این شکل که نسخه ی پرینت شده ای از کلید خصوصی به صورت کاراکترهای حرف و عدد یا QR کد را به شما ارائه می دهد. در ادامه با کیف پول های کاغذی بیشتر آشنا می شویم.

کیف پول کاغذی چیست؟

کیف پول کاغذی، یک کلید خصوصی و آدرس بیت کوین است که روی تکه ای کاغذ نوشته شده است. این نوشته به شما امکان می دهد تا با استفاده از آدرس بیت کوین که بر روی کیف پول کاغذی وجود دارد، بیت کوین دریافت کرده و با استفاده از کلید خصوصیِ آن، بیت کوین ارسال کنید. بهترین کیف پول بیت کوین، کیف پول کاغذی است که برای نگهداری میان مدت یا طولانی مدت گزینه بهتری به شمار می آید. کیف پول کاغذی را می توانید برای سایر ارزهای دیجیتال مانند لایت کوین نیز استفاده کنید.

چرا به کیف پول کاغذی نیازمندیم؟

به طور کلی یک کیف پول بیت کوین دو کلید مجزا دارد. با استفاده از این دو کلید، مبادله ارز دیجیتال برای شما امکان پذیر خواهد بود. یکی کلیدی که بیشتر با آن سر و کار دارید و به واسطه آن، دیگران می توانند برای شما بیت کوین ارسال کنند، که نام این کلید را کلید عمومی یا Public Key گذاشته اند. کلید دیگر، کلید مخفی یا Private Key است که به واسطه آن می توانید برای دیگران بیت کوین بفرستید.

اصلی ترین مزیت کیف پول کاغذی این است که هر دو کلید شما، در هیچ کجا به صورت دیجیتالی ذخیره نمی شود. بنابراین از حمله سایبری و هک در امان خواهید بود. اما عیب این نوع کیف پول در ماهیت کاغذ نهفته است. به این معنا که کاغذ جسمی ظریف و کاملا از بین رفتنی است. بنابراین باید دقت بیشتری در محافظت آن داشته باشید.

البته باید به خاطر داشته باشید که اگر کیف پول کاغذی شما بنا به هر دلیلی از بین رود، دیگر به حساب ارز دیجیتال خود دسترسی نخواهید داشت. علاوه بر امنیت بالای این نوع کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول های کاغذی یک روش ارزان و مطمئن برای ذخیره و نگهداری بیت کوین است که از اولین روز پیدایش بیت کوین نیز وجود داشته است. در این روش بیت کوین ها به صورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت نگهداری می شوند. روش های نگهداری بیت کوین به صورت آفلاین به طور کلی امنیت بیشتری نسبت به روش های آنلاین دارند.

چگونه یک کیف پول کاغذی بیت کوین بسازیم؟

برای ساخت کیف پول کاغذی، چند نرم افزار متن باز در کنار چند وب سایت وجود دارند که بهتر است نظرات و اخبار مختلف درباره آن ها را بررسی کنید؛ چرا که احتمال دارد در آن ها از الگوریتم هایی استفاده شده باشد که قبلا باعث تولید کلید خصوصی تکراری شده است. بهتر است در این صورت از آن ها استفاده نکنید.

اما به طور کلی روند ایجاد کیف پول کاغذی بسیار ساده و آسان است. اولین قدم برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین، انتخاب یکی از تولیدکننده های امن کیف پول کاغذی است. سایت Bitaddress.org یکی از امن ترین سایت هایی است که با استفاده از آن می توانید برای خود کیف پول کاغذی بسازید. به طور کلی روند ساخت کیف پول در سایر سایت ها نیز به همین صورت است.

توجه داشته باشید قبل از اقدام برای ایجاد کیف پول کاغذی، سیستم خود را از بدافزار پاک سازی کرده و اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما ویروسی نیست. در مقاله «چند گام برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال» درباره امنیت و رعایت نکات امنیتی به طور مفصل صحبت کرده ایم.

ابتدا وارد سایت شوید. بعد از ورود به از شما خواسته می شود موس را برای ایجاد کاراکتر کاملا تصادفی به حرکت در بیاورید. یا اینکه خودتان کاراکترهای تصادفی بنویسید.

کمی صبر کنید. زمانی که عدد فرآیند به 100% رسید، آدرس شما ساخته شده است و یک آدرس بیت کوین (Bitcoin Address) و کلید خصوصی (Private Key) منحصر به فرد برای شما تولید شده و در اختیارتان قرار می گیرد.

بعد از این مرحله حالا می توان این آدرس و کلید خصوصی را یا روی کاغذ یادداشت کرد و یا با اتصال پرینتر به کامپیوتر و پرینت این صفحه بر روی کاغذ، آن را در یک جای امن نگهداری کرد. به همین راحتی شما یک کیف پول ارز دیجیتال برای خود ساخته اید.

توجه: اگر کسی کلید مخفی شما را داشته باشد، می تواند تمام حساب ارز دیجیتال شما را خالی کند. بنابراین در حفظ و نگهداری کلید مخفی بسیار دقت داشته باشید.

نکاتی برای حفظ و نگهداری بهتر کیف پول کاغذی

کیف پول های کاغذی برای افرادی مناسب است که به دید میان مدت یا بلند مدت می خواهند در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند. بنابراین به شرطی که بتوانید کاغذ را به خوبی از حوادث محافظت کنید، یکی از بهترین گزینه های نگهداری رمزارزهای دیجیتال است. چنان که کاغذ در شرایطی ممکن است پوسیده یا پاره شود، یا حتی نسبت به دود و آتش نیز آسیب پذیر است . ممکن است در گذر زمان، محتوای چاپ شده بر روی کاغذ، خوانایی لازم را نداشته باشد. بنابراین یکی از راهکارهای جلوگیری از آسیب های در معرض، استفاده از پوشش های محافظ مانند پرس کردن و لمینت کاغذ است.

بدین صورت کاغذ از رطوبت و گرما در امان خواهد ماند. علاوه بر این، سعی کنید کیف پول کاغذی را در جایی نگهداری کنید که در معرض عموم نبوده و به دور از چشم دیگران باشد. هر چند مدت یک بار به کیف پول کاغذی خود سر بزنید و اگر دیدید نوشته ها در حال مخدوش شدن یا محو شدن است، سریعا کلید خصوصی و آدرس را بر روی یک کاغذ دیگر یادداشت نمایید.

دقت داشته باشید به هیچ عنوان اجازه ندهید کسی متوجه شود که در حال ایجاد کیف پول بیت کوین هستید. در صورتی که از امنیت سیستم خود مطمئن نیستید، بهتر است قبل از ایجاد کیف پول کاغذی، امنیت سیستم خود را با قطع اتصال اینترنت و نصب آنتی ویروس های رسمی و معتبر بالا برده و سپس اقدام به ایجاد کیف پول کاغذی فرمایید.

سخن پایانی

در انتها باید گفت بیت کوین و کیف پول ارز دیجیتال یک فناوری امن محسوب می شوند اما امنیت بیت کوین یا هر فناوری دیگر نیز به نحوه مراقبت و نگهداری شما بستگی دارد. به یاد داشته باشید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، شما را به یک بانک تبدیل می کند که باید لایه های امنیتی مورد استفاده در هر بانکی را برای خودتان در نظر بگیرید.

مزیت استفاده از کیف پول های کاغذی نسبت به سایر کیف پول های نرم افزاری، در روش نگهداری کلیدهای عمومی و خصوصی آن است. در کیف پول های کاغذی و سخت افزاری، کلید خصوصی شما به صورت آفلاین و فیزیکی نگهداری می شود و به همین سبب امکان دسترسی هکرها به آن بسیار کاهش می یابد. اما در سایر کیف پول های ارز دیجیتال، کلیدهای خصوصی در کیف پول های گرم مانند کیف پول های موبایلی، نسخه دسکتاپ و نسخه تحت وب به صورت آنلاین نگهداری می شوند و بیشتر در معرض حمله کلاهبرداران و هکرها قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد می کنیم برای شروع سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، ابتدا آموزش های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را به خوبی فرا گرفته و سپس با ریسک کم وارد این بازار شوید تا بتوانید کسب سود دلاری داشته باشید.

نظر خود را بنویسید