کندل استیک چیست؟

کندل استیک چیست؟

شیوه نمایش نمودار بصورت کندل استیک که نمودارهای شمعی نیز نامیده می شود، به بیش از ۱۰۰ سال گذشته و کشور ژاپن باز می گردد. در واقع یک مرد ژاپنی به نام Homma متوجه شد که بین قیمت عرضه و تقاضای برنج ارتباط وجود دارد و بازارها نیز به شدت تحت تاثیر هیجانات تجار قرار دارند. این کشف رفته رفته گسترش یافت و در معاملات تجاری وارد شد. به این صورت که از کندل  ها برای تصمیم گیری در معاملاتی که بر مبنای الگوهای منظم در حال انجام است، استفاده می شود و معامله گران از کندلها و درمقیاسی وسیعتر الگوهای کندلی یا کندل استیکی برای تعیین حرکت احتمالی قیمت بر اساس  گذشته، استفاده می کنند.

اجزای کندل ها

کندل  ها در نمودار های قیمت،  چهار نقطه قیمتی open، close، high، low را در طول مدت زمانی که به آن تایم فریم میگویند ،  نشان می دهند که می توانند بسیار سودمند واقع شوند. بسیاری از الگوریتم های موجود در معاملات، مبتنی بر همان اطلاعات قیمتی هستند که در نمودار کندل استیک نشان داده می شود.

 کندل ها دارای یک قسمت گسترده هستند که به آن بدنه اصلی گفته می شود. این بدنه اصلی نشان دهنده دامنه قیمتی بین باز و بسته بودن معاملات همان روز است. هنگامی که بدنه  اصلی پر باشد، یعنی قیمت بسته شدن، پایین تر از قیمت بازشدن آن است و چنانچه بدنه اصلی خالی باشد بدان معناست که قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت باز شدن آن بوده است. معامله گران می توانند این رنگ ها را در بستر معاملات خود تغییر دهند.

زمانهای تکیه  بر کندل  ها جهت انجام معاملات

یکی از مهمترین زمانهای توجه بیش از پیش به کندل ها این است که قیمت یک سهم در روند صعودی و یا نزولی، در حال شکل گیری روندی مشخص باشد. بدین صورت می توان به خوبی و با بهره گیری تحلیل تکنیکال، با کمترین حد از ریسک وارد معامله شد.

یکی دیگر از این موارد ،استفاده تحلیل گران از کندل  ها در نقاط حمایت و مقاومت سهم می باشد. در واقع توجه به کندل  ها می تواند میزان موفقیت یک تحلیل گر تکنیکال را تا چندین برابر افزایش دهد. همچنین می توان برای تعیین زمان خروج از معامله، علاوه برسایر اجزای  تحلیل تکنیکال، از الگوهای کندلی یا کندل استیک پترن  بعنوان متدی  تحلیلی بسیار قوی  استفاده برد.

 

در نهایت باید گفت که، زمان مهم استفاده از کندل  ها  زمانی است که الگوهای کندل استیک  در مکانهایی خاص (مانند حمایتها و مقاومتها)بوجود آیند .

الگوهای کندلی یا کندل استیک پترن

الگوهای کندلی در تحلیل تکنیکال به وسیله حرکات بالا و پایین در قیمت ایجاد می شوند. در حالی که این حرکات قیمت گاهی اوقات تصادفی به نظر رسیده و در مواقعی دیگر، الگوهایی را تشکیل می دهند که معامله گران از آن در جهت تحلیل بنیادی یا اهداف معاملاتی مورد نظر خود استفاده می نمایند. الگوهای کندلی زیادی وجود دارد که برخی از آنها را در ادامه معرفی می نماییم.

در واقع الگوها به دو قسمت صعودی و نزولی دسته بندی می شوند. الگوهای صعودی بیانگر آن هستند که قیمت رو به افزایش و در حالت عکس نیز الگوهای نزولی، نشانگر سقوط احتمالی قیمت هستند. به یاد داشته باشید که هیچ یک از این الگوها به صورت همیشگی و تمام مدت عمل نمی کنند، زیرا الگوهای کندل استیک تمایلات در حرکت قیمت را نشان می دهد و به منزله قطعی و تضمینی نخواهند بود.

الگوی پوشای نزولی:

این نوع از الگوهای کندل استیک برای زمانی است که فروشندگان از خریداران پیشی می گیرند و یک الگوی پوشاننده نزولی در روند صعودی شکل می گیرد. این روند توسط یک بدنه اصلی بلند قرمز یا تو پر که دربرگیرنده بدنه اصلی سبزیا توخالی  کوچک است، صورت می گیرد. این الگو نشان می دهد که فروشندگان به اوضاع کنترلی خود برگشته اند و قیمت می تواند به سمت کاهش بیشتر سوق یابد.

الگوی پوشای صعودی:

الگوی پوشای صعودی ، زمانی اتفاق می افتد که خریداران از فروشندگان پیشی بگیرند و این توسط یک بدنه اصلی سبز یا توخالی بلند که دربرگیرنده بدنه اصلی قرمزیا توپر کوچک است، نمایان می شود و الگوهای کندل استیک در این حالت ممکن است که دارای قیمتهای بالاتری باشند.

الگوی هارامی نزولی:

هارامی نزولی یک بدنه اصلی کوچک و به رنگ قرمزیا توپر است که کاملا درون بدنه اصلی روز قبل است. این الگو، عدم اطمینان از طرف خریداران را نشان می دهد و نیاز داریم به آن توجه نماییم ولی نمیتوان بر اساس آن اقدام به عمل نمود. چنانچه قیمت به سمت بالا ادامه یابد، ممکن است همه با روند صعودی مطابقت داشته باشند ولی یک کندل نزولی در زیر این الگو بیانگرتائید این الگو است.

الگوی هارامی صعودی:

این نوع از الگوهای کندل استیک، برعکس عملکرد هارامی نزولی هستند، زمانی شکل می گیرند که روند نزولی در جریان است و یک کندل کوچک و به رنگ سبزیا توخالی در داخل بدنه اصلی بزرگ کندل روز قبل ایجاد می شود و در واقع بیانگر این موضوع می باشد که روند آن در حال توقف بوده و ممکن است در روز بعد صعود  داشته باشد.

الگوی صلیب هارامی نزولی:

صلیب هارامی نزولی در یک روند رو به بالا اتفاق می افتد، در نقطه ای که کندل صعودی توسط یک دوجی دنبال می شود. در این حالت کندل استیک قیمت باز شدن و بسته شدن برابری دارد و همه پیامدها نیز مانند هارامی نزولی است.

الگو صلیب هارامی صعودی:

صلیب هارامی صعودی در روند نزولی رخ می دهد، جایی که یک کندل نزولی توسط یک دوجی دنبال می شود و دوجی در بدنه کندل روز قبل است و همه پیامدهای آن نیز مانند هارامی صعودی می باشد.

 

نظر خود را بنویسید