کمبودهای موجود در سیستم ارز دیجیتال چیست؟

کمبودهای موجود در سیستم ارز دیجیتال چیست؟

با رشد و گسترش روزافزون در فضای  معاملات مجازی ارزهای دیجیتال که آن را به عنوان بازاری سودآور می شناسند، طرفداران زیادی به آن افزوده شدند.

آشنایی با مفهوم استخراج بیت کوین و ارزشمندی آن نیز برخی افراد را به این فضای هیجان انگیز سوق داده است. به مرور زمان، هر یک از جوامع دید بهتری نسبت به بازار ارزهای دیجیتال پیدا کرده اند و به سمت آن روانه گشتند. با این حال، هنوز مسائلی در جهت کمبود ارزهای دیجیتال وجود دارد و مواردی ممکن است  کاربران را نگران کند که دلیل آن به عدم شناخت کامل فضای ارزهای دیجیتال بر می‌گردد. در این مقاله با برخی از کمبودهای نظام ارز دیجیتال بیشتر آشنا می شویم.

عدم پشتوانه ارزهای دیجیتال

اگر چه که یکی از مزایای مهم ارزهای دیجیتال، سهولت پرداخت آن است، ولی عامل بی ‌پشتوانه بودن آن ‌ها، به عنوان یک نقص و چالش در جهت ورود رسمی این ارزها به نظام قانونی کشورها می باشد. در واقع باید گفت که نداشتن پشتوانه به منزله یک کمبود در نظام ارز دیجیتال است که منجر به بروز نوسانات قابل ‌ملاحظه ‌ای در بازار می ‌شود که ممکن است برای برخی افراد چندان خوشایند نباشد.

عدم وجود نهاد ناظر

وجود نوسانات مداوم بازار را می توان ماهیتی از بازار دانست و به ‌خودی‌ خود یک کمبود و نقص محسوب نمی ‌شود. بلکه مشکل از آنجایی آغاز می ‌شود که نهاد مشخصی وجود ندارد تا بر نوسانات موجود نظارت داشته باشد. دلایل و عوامل زیادی وجود دارند که ممکن است بر افزایش و کاهش قیمت ها و بروز نوسانات موثر باشند و اصلی ترین عامل آن نهنگ ها هستند که این افراد سهم زیادی از ارزها را در اختیار داشته و قدرت اثرگذاری بالایی بر بازار دارند.

عدم وجود قانون

شاهد آن هستیم که همواره ارزهای جدید و بسیار زیادی وارد بازار شده و به کاربران عرضه ‌می شوند و سرمایه‌ گذاران با هدف دستیابی به پول و سود دارای پشتوانه، جذب آن ‌می شوند. ولی نبود ساختار و ابعاد قانونی برای ارزهای دیجیتال  یکی از مسائل مهم در این حوزه محسوب شده و باید مورد توجه دقیق تری قرار گیرد. دربخش استراخ نیز شیوه‌ استفاده از برق جهت استخراج و شرایطی برای معامله کردن شفاف ‌تر، باعث جلوگیری از آسیب‌ ها و تبعات منفی در بازار خواهد شد که لازمه شکل ‌گیری ابعاد قانونی در این فضا است.

در کشور ما، صنایع و بخش های مختلفی مانند بخش‌ های اقتصادی، بانک مرکزی، وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درگیر فرآیند فعالیت رمز ارزها هستند و عدم موافقت هر یک می ‌تواند به عنوان مانعی در جهت توسعه این بخش باشد تا بتوان به ارزهای دیجیتال به عنوان یک فرصت و نه یک تهدید نگاه کرد.

ناشناس بودن تراکنش ها

عدم وجود قانونی مشخص، منجر به شکل‌ گیری بازار سیاه خواهد شد و از آنجایی ‌که تراکنش‌ های بیت کوین به صورت ناشناس هستند، معمولا پیش می آید که برخی از افراد و کلاهبرداران از آن سو استفاده نموده و از این ارز برای معاملات مواد مخدر یا قاچاق یا حملات سایبری استفاده نمایند. این موضوع یک نقص بزرگ برای این سیستم محسوب می ‌شود.

عدم سرعت کافی در انجام تراکنش

در شبکه بیت کوین، سرعت تراکنش‌ ها پایین است که ممکن است به ‌عنوان یک نقص از آن تلقی شود. زیرا هزینه ‌های بسیاری را ایجاد نموده و با وقوع تراکنش ‌های ناموفق در زمان ‌های مشخص، باعث می شود که برخی از سرمایه داران، جایگاه خود را از دست ‌داده و با ضرر و زیان مواجه شوند.

به گفته متخصصان، این مشکلات ناشی از ضعف در مسئله مقیاس ‌پذیری است. قابل ذکر است که روش های متعددی مانند شبکه لایتنینگ برای بیت کوین مطرح ‌شده و در حال ‌توسعه است که می تواند در آینده ای نزدیک، این عامل را برطرف نماید.

عدم امنیت کامل و مواجهه با هکرها

یکی از مسائلی که بازار ارزهای دیجیتالی را تهدید می کند، هک شدن آن ‌توسط جاسوسان فضای مجازی، است. زیرا ماهیت این بازار بدین گونه است که تراکنش‌ های انجام شده در بلاک چین، غیر قابل بازگردانی بوده و در صورت سرقت ارز و دارایی، قابل بازگشت نخواهد بود. به ‌منظور جلوگیری از وقوع چنین عواملی، فعالان این حوزه، باید تدابیر امنیتی بیشتری را در نظر گرفته و اجرا نمایند.

هر یک از افراد برای اجرای دقیق تر مراحل امنیتی و تعیین هویت، نیاز به وقت بیشتری خواهند داشت. مثلاً برای افزایش امنیت خود اقدام به نگهداری رمز ارزها در کیف پول سخت‌افزاری نمایند، برای هر تبادل نیاز است آن‌ را به یک منبع آنلاین انتقال دهند که سرعت فعالیت و انجام آن کاهش می‌ یابد و یکی از موانع این فرآیند است.

اگر چه که امنیت عامل با ارزش‌ تری برای سرمایه گذاران محسوب شده و آنها ترجیح می ‌دهند تبادل آهسته‌ تر ولی مطمئن ‌تری داشته باشند. اما با رشد روز افزون تکنولوژی و سرعت انجام معاملات، نیاز به ارائه راه ‌حل ‌های کارآمد تر در این زمینه احساس می شود.

مجموعه این عوامل به منزله یک نقص از این سیستم نمی باشد، بلکه به دلیل ساختار و ماهیت این بازار است که موانع این چنینی نیز مشاهده می شود، امید است که هر یک از موانع موجود در آینده ای نزدیک، مرتفع شده و شرایط آسان تری  برای کاربران فراهم شود. با حفظ تدابیر مشخص در انجام معاملات و همچنین دریافت آموزش های لازم و افزایش مهارت، می توان بر بسیاری از آنها غلبه نموده و معاملات موفقیت آمیز همراه با سود به دست آورد.

 

 

نظر خود را بنویسید