کریپتوکارنسی یا رمزارز - 1

کریپتوکارنسی یا رمزارز چیست؟ نکات کلیدی که حتما باید بدانید

در جهان امروز ما، پیشرفت دنیای دیجیتال زمینه‌ی مناسبی را برای انجام تبادلات ارزی همراه با صرفه‌جویی در وقت و هزینه به وجود آورده است. ارزهای رمزنگار یا ارزهای رمزارز یا کریپتوکارنسی از جمله پول‌های دیجیتالی هستند که در آن‌ها از رمزنگاری یا کریپتوگرافی برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود، به‌طوری که رمزگشایی آن‌ها بسیار دشوار و حتی در مواردی غیرممکن است. پس از تولد بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز در سال ۲۰۰۹ تا به امروز، بیش از ۱۹۰۰ رمزارز به وجود آمده‌اند که تعداد قابل‌توجهی از کریپتوکارنسی‌ها بر جنبه‌ی خاصی از بیت‌کوین متمرکز شده و به ارتقا و یا رفع مشکلات آن پرداخته‌اند.

تفاوت میان پول‌های مجازی

قبل از هرچیز باید بدانیم که پول‌های مجازی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ متمرکز و غیرمتمرکز. پول‌های مجازی متمرکز زیرنظر یک شرکت یا موسسه‌ی خاص فعالیت دارند و پول‌های غیرمتمرکز شامل همان کریپتوکارنسی یا رمز ارز هستند. پول‌های مجازی متمرکز توسط ارزهای سنتی پشتیبانی می‌شوند. به عنوان مثال پشتوانه‌ی پی‌پال، دلار است. درحالی‌که تراکنش‌های پول‌های مجازی غیرمتمرکز توسط یک دیتابیس (پایگاه داده‌ی توزیع‌شده) به نام بلاک‌چین (blockchain) انجام می‌شوند که شرکت خاصی مالک آن نیست و کاربران می‌توانند بدون نیاز به ثبت نام و فقط با دریافت کیف پول مجازی خود به صورت همتا به همتا تراکنش‌های مجازی را انجام دهند.

تفاوت کریپتوکارنسی و پول معمولی

کریپتوکارنسی‌ها از فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند و امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون واسطه برای کاربران فراهم می‌کنند. یعنی برای استفاده از این نوع ارزها نیازی به بانک، دولت یا شخص خاصی نیست و اکثر ارزهای دیجیتال روی بلاک‌چین اجرا می‌شوند و بیشتر واحد‌های اصلی ارز دیجیتال توسط فرآیندی به نام استخراج یا ماین تولید می‌شوند. همانطور که حتماً متوجه شده‌اید، تفاوت‌های زیادی میان رمزارزها و پول معمولی وجود دارد. با هم نگاهی به این تفاوت‌ها می‌اندازیم: ماهیت وجودی: رمزارز ماهیت فیزیکی ندارد و یک رشته کد است که بر روی شبکه بلاک‌چین ثبت می‌شود، اما پول معمولی مانند ریال و دلار، ماهیت فیزیکی دارد. واسطه: استفاده از رمزارز نیاز به واسطه ندارد و شبکه بر اساس سیستم همتا به همتا کار می‌کند. اما برای استفاده از پول‌های کاغذی کاربران به واسطه‌های مختلفی مثل بانک‌ها احتیاج دارند. برگشت‌پذیری: اگر در هنگام نقل و انتقال رمزارز مشکلی رخ دهد و رمزارز به آدرس اشتباهی فرستاده شود، امکان برگشت ارز وجود ندارد. در واقع تراکنش رمزارزها برگشت‌ناپذیر است. اما در مورد اسکناس، می‌توان با پیگیری‌های لازم پول را برگشت داد.

ویژگی‌های کریپتوکارنسی

کریپتوکارنسی‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که باعث جهانی شدن و محبوبیت روزافزون آن‌ها شده است. مهم‌ترین این ویژگی‌ها دیجیتالی بودن کریپتوکارنسی‌ها و دومین ویژگی غیرمتمرکز بودنشان است. اینکه در معاملات مربوط به کریپتوکارنسی‌ها می‌توان ناشناس باقی ماند و معامله به صورت همتا به همتا و نه شخص به شخص انجام می‌شود، دیگر مزیت مهم رمزارزهاست. یکی دیگر از ویژگی‌های کریپتوکارنسی‌ها که باعث محبوبیت آن‌ها شده است، این است که با حذف واسطه‌ها، مراحل پردازش و نیز هزینه‌های مختلفی که معمولاً در روش‌های سنتی وجود داشته‌اند، از بین رفته‌اند. همچنین، به خاطر امکان مشاهده‌ی همه تراکنش‌ها در شبکه، امکان گردش مالی ساده‌تر و شفاف‌تر به وجود آمده است. ویژگی دیگر رمزارزها کنترل تورم است. رمزارزها به صورت بی‌رویه تولید نمی‌شوند و زیرنظر هیچ سازمان، مجموعه و یا دولتی نیستند که بتواند رمزارز را روانه‌ی بازار کند. ارز دیجیتال غیرمتمرکزی مانند بیت‌کوین، تعداد محدودی دارد ( حدود ۲۱ میلیون) و به مرور زمان هم تولید آن پیچیده‌تر می‌شود. بنابراین، هیچ دولتی امکان کنترل حجم زیادی از بیت‌کوین‌ها و تولید یک‌جای رمزارزها را ندارد. به یاد داشته باشیم که رمزارز یک پدیده‌ی جهانی است که هیچ‌کس قادر به کنترل آن نیست و هیچ دولتی نمی‌تواند آن را تحریم کند. این نوع ارزها را می‌توان به راحتی و بدون نیاز به واسطه به هرکسی در هرجای دنیا انتقال داد.

رمزارزها چگونه تولید می‌شوند؟

رمزارزها یک رشته کد هستند که بر روی بلاک‌چین ثبت می‌شوند. بلاک‌چین سوابق کل تراکنش‌ها را از روز اول ثبت می‌کند و به صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود. به کسانی که موفق به تولید رمزارز می‌شوند، ماینر (miner) و به فرآیند تولید رمز ارز، ماینینگ یا استخراج (mining) گفته می‌شود. هر بار که ماینرها معادلات پیچیده‌ی ریاضی را حل می‌کنند، یک بلاک به بلاک‌چین در شبکه اضافه می‌شود. استخراج کریپتوکارنسی یک فرآیند دشوار است که به دستگاه‌هایی با قدرت محاسباتی بسیار بالا نیاز دارد. یک رمزارز شبکه‌ای از همتاها تشکیل شده است هر همتا، گذشته و سابقه‌ی همه‌ی معاملات ثبت شده را در خود نگه می‌دارد؛ بنابراین تراز هر حسابی در آن وجود دارد.

تأیید معاملات رمزارزها توسط ماینرها

تأیید معامله یک مفهوم با اهمیت در رمزارزهاست؛ به طوری که می‌توانیم بگوییم اهمیت ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده به خاطر تأیید ماینرهاست. تا زمانی که یک معامله از سوی ماینر تأیید نشود، نمی‌توان تشخیص داد که این معامله واقعی است یا جعلی. زمانی که یک معامله تائید شود، غیر قابل تغییر خواهد شد و مانند این است که روی سنگ حک شده باشد و دیگر جعل و لغو آن میسر نیست. فراموش نکنیم که قسمتی از شغل ماینرها همین تأیید معاملات دیجیتالی‌ست که البته به خاطر آن دستمزد هم می‌گیرند و دستمزدشان رمزارزی مانند بیت‌کوین است.

رمزارزها کجا ذخیره می‌شوند؟

رمزارزها را در یک کیف پول دیجیتالی نگهداری می‌کنند و شخص می‌تواند از آن‌ها برای پرداخت هزینه‌ی کالاها و خدمات واقعی استفاده کند. پرداخت ارزهای دیجیتال به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. ذخیره‌سازی در کیف پول ارز دیجیتال دو نوع است: ذخیره‌سازی سرد و ذخیره‌سازی گرم. در نوع سرد، ذخیره‌سازی به صورت آفلاین انجام می‌گیرد و در نوع گرم، ذخیره‌سازی به صورت آنلاین است.

سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی

آیا باید در بازار کریپتوکارنسی سرمایه‌گذاری کنیم؟

در جهان امروز، دلایل بسیاری وجود دارند که می‌توان بر اساس آن‌ها به رمزارزها یا کریپتوکارنسی‌ها به صورت فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری توجه کرد. از جمله این دلایل، نوسانات بالای بازار، کارمزد پایین خرید و فروش، ورود راحت و آسان به بازار، امکان خرید و فروش به میزان دلخواه، گستردگی مقدار و نوع رمزارزها هستند. اما ما به شما توصیه می‌کنیم هنگام ورود به این بازار هوشیار باشید و به این سه نکته دقت کنید:

اول

متناسب با توسعه‌ی فناوری ارزهای دیجیتال، افرادی سودجو و کلاهبردار نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. امنیت کریپتوکارنسی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران در این حوزه قرار بگیرد. پیشنهاد ما این است که هنگام سرمایه‌گذاری در این بازار، به چند مورد توجه کنید. اول از همه اینکه برای خرید و فروش رمزارز حتماً صرافی مطمئنی را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید، اگر صرافی کلاهبردار باشد، از کار بیفتد و یا هک شود، هیچگونه پیگیری قانونی نمی‌توانید انجام دهید. بنابراین قبل از اینکه هرگونه سرمایه‌گذاری انجام بدهید، حتماً از امنیت و قابل اعتماد بودن صرافی مطمئن شوید. تا جایی که امکان دارد از سرمایه‌گذاری در سایت‌ها و صرافی‌های خارجی خودداری کنید، چون به دلیل تحریم، امکان مسدود شدن حسابتان وجود دارد.

دوم

نکته‌ی دومی که هنگام سرمایه‌گذاری باید حتماً مورد توجه قرار بدهید، انتخاب کیف پول مناسب است. لطفاً وقت بگذارید و مدتی را به مطالعه و بررسی مزایا و معایب انواع کیف پول‌های دیجیتالی بپردازید و در نهایت، امن‌ترین و مطمئن‌ترین کیف پول دیجیتالی را برای رمزارز خود انتخاب کنید. بسیار مراقب کیف پول و کلید خصوصی‌تان باشید، به یاد داشته باشید که رمزارز تا وقتی مال شما باقی می‌ماند که شما صاحب کلید خصوصی خود باشید. مراقب باشید این کلید را نه فراموش کنید و نه با کسی به اشتراک بگذارید، چون در این صورت، برای همیشه سرمایه دیجیتالی خود را از دست داده‌اید.

سوم

سومین و البته نه کم‌اهمیت‌ترین نکته‌ای که باید قبل از ورود به بازار رمزارز و سرمایه‌گذاری بر روی آن، مورد توجه قرار بدهید، نوسانات بالای بازار است. به یاد داشته باشید که رمزارزها به هیچ شکل و توسط هیچ کسی تضمین نشده و نمی‌شوند. در نتیجه ارزش آن‌ها بر مبنای محبوبیتشان  در زمان و دوره‌ای معین است. یادتان باشد که نوسانات بالای بازار کریپتوکارنسی، هم می‌تواند یک فرصت خوب برای سودآوری کلان باشد و هم یک تهدید برای شکست در این بازار. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از سرمایه‌گذاری با توجه به نوسانات بالای بازار کریپتوکارنسی‌ها، حتماً با مشاوران فعال در این حوزه مشورت کنید و فقط در حد توان خود، و نه بیشتر از آن سرمایه‌گذاری کنید.  

نظر خود را بنویسید