چگونه مهارت‌ های خود در زمینه دانش مالی را ارتقا دهیم؟

چگونه مهارت‌ های خود در زمینه دانش مالی را ارتقا دهیم؟

سواد مالی چیست؟

برای درک صحیح از مفهوم سواد مالی باید آموزش لازم را دریافت نموده و درک صحیحی از نحوه کسب درآمد، هزینه و پس انداز داشته باشیم تا بدین صورت بتوانیم مهارت ‌ها و توانایی های خود در استفاده از منابع مالی را به بهترین نحو انجام دهیم و  تصمیم گیری بهینه و درستی در مورد نحوه افزایش پول و سرمایه، برآورد هزینه و صرفه جویی در آنها اتخاذ نماییم.  

سواد مالی به یک شخص کمک می کند تا به توانایی درک و استفاده موثر از مهارت های مالی خود دست یابد. این مهارت های مالی شامل مواردی چون بودجه‌ بندی، مدیریت هزینه ‌ها، پرداخت بدهی و درک بازده ریسک در سرمایه ‌گذاری است. دستیابی به این مهارت ها نیاز به درک مفاهیم اساسی مالی مانند ارزش زمانی پول، سود مرکب، بازده سالانه و هزینه فرصت دارد.

در واقع می توان گفت این دانش شما را قادر می سازد تا به خوبی بتوانید، هزینه ها و پول خود را مدیریت نمایید و به بهترین شیوه از آن استفاده کنید. با داشتن سواد مالی شما می‌ توانید با اطمینان خاطر در بازارهای مالی فعالیت کنید و برای سرمایه گذاری و افزایش ثروت خود برنامه ریزی کنید و ابزار لازم را در اختیار داشته باشید و در مواردی مانند استفاده از وام، کارت های اعتباری و فرصت ‌های سرمایه ‌گذاری به خوبی تحقیق نموده و تحلیل درستی داشته باشید.

 این مهارت شما را برای سال های آتی و در دستیابی به اهداف مختلف زندگی در دوران تحصیلات،ازدواج، کار جدید، تعطیلات و سفرها و بازنشستگی، آماده نموده و کمک می کند.

اینک با توجه به مطلب بیان شده، در پاسخ به این سوال که سواد مالی چیست؟ می ‌توان گفت، توانایی مدیریت پول است و هدف از آشنایی با آن، کمک به درک مفاهیم مالی است که به یک فرد کمک می‌ کند تا پول خود را بهتر و بهینه تر مصرف و مدیریت کند. در نظر داشته باشید که این نوع سواد و دانش، یکی از مهارت های ضروری در زندگی هر فردی محسوب می شود که نیاز است  برای رفاه اقتصادی خود، به خوبی آن را بشناسد و درک نماید.

 

نکات مهم در فرایند بهبود بخشی به مهارت ها در زمینه دانش مالی

همانطور که بیان شد، اقدام برای دریافت آموزش های لازم در زمینه سواد مالی و توسعه مهارت ‌های فردی، بسیار ضروری است. این امر می تواند مهارت شما را افزایش داده و تصمیم ‌گیری‌ های مهم و مدیریت مالی شخصی را بهبود بخشد. این مهارت همچون یک فرآیند است و نیاز به یادگیری، تمرین و تکرار و به کارگیری مهارت های مالی مختلف دارد.

در ادامه به موارد مهم این فرایند و بررسی و ارائه تعریف دقیق هر یک از آنها پرداخته و اصول مهم آن را  بررسی می کنیم. رعایت توصیه های زیر در روند بهبود مهارت‌ های دانش مالی شما موثر خواهد بود.

راه اندازی یک صندوق اضطراری

یکی از مهمترین تکنیک‌ ها که در افزایش سواد مالی که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد این است که موقعیت های غیرضروری و ضروری و مهم  را در لیست بودجه ‌بندی خود مدنظر داشته باشید. برای این کار بخشی از درآمد ماهانه ی خود را برای این صندوق اضطراری در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می کند تا در صورت مواجهه با شرایط غیرعادی و بروز حوادث مالی ناگزیر و دوران های سخت، به خوبی بر آن غلبه نموده و از مدار زندگی عادی خارج نشوید.

یادداشت کردن مداوم هزینه‌ ها و درآمد ها

یک دفترچه یا نرم افزار حسابداری شخصی داشته باشید تا بتوانید در طول روز کلیه درآمد و هزینه ‌های خود را ثبت کنید. استفاده از نرم افزار حسابداری شخصی، آسان تر وسریع تر از  حساب و کتاب به صورت دستی است.

شما با این کار می توانید به خوبی به بررسی هزینه های انجام شده و تشخیص اینکه کدام یک ضروری نیست و می تواند کمتر شده و یا حذف شود، بپردازید. شما باید مواردی  مانند، درآمد (فیش حقوقی، سرمایه گذاری) ، هزینه های ثابت (قبض، اجاره، پرداخت وام) و سایر هزینه ها (خرید، مسافرت، برگزاری جشن و مهمانی) را که همواره در شمار هزینه های شما محسوب می شود و اجتناب ناپذیر هستند را حتما یادداشت کنید.

با این روش شما اطمینان حاصل خواهید کرد که قبض ‌ها و صورت حساب های پرداختی ضروری را به موقع انجام داده اید، زیرا در مدیریت مالی، نباید به هیچ عنوان پرداخت قبوض و سررسیدهای وام به تعویق افتاده و یا مورد غفلت قرار گیرد، بی توجهی به آن ممکن است شما را با مشکلات متعددی مواجه کند. ازاین‌ رو لازم است که آن را به عنوان یک اولویت در برنامه بودجه ‌بندی خود قرار دهید  و نکته ی مهم این روش در این است که با پرداخت به موقع هزینه ها و بدهی های وام، اعتبار خود را حفظ خواهید نمود.

 سرمایه‌ گذاری برای دوران بازنشستگی

 سعی کنید بخشی از درآمد خود ( 15% از درآمد ماهانه)  را حتما پس انداز کنید تا بتوانید سرمایه ی قابل توجهی برای دوران سالخوردگی در اختیار داشته باشید. تحقیقات و پژوهش های مختلف بیان می دارند که هر فردی باید از دوران جوانی برنامه ‌ریزی مشخصی برای بازنشستگی داشته باشد. بر طبق این تحقیقات، هشتاد و هفت درصد دانشجویانی که در کلاس‌ های آموزش سواد مالی  شرکت می ‌کنند، موافقند که باید هرچه سریع‌ تر برای دوران بازنشستگی سرمایه ‌گذاری نمایند.

شما با سرمایه گذاری 15% از درآمد خود می ‌توانید به این اطمینان خاطر دست یابید که در دوران سالخوردگی که توانایی کار را ندارید، سرمایه لازم برای هزینه های زندگی را در اختیار دارید.

در نظر داشته باشید که، هدف از سواد مالی فقط دانش سروکار داشتن با اعداد نیست، بلکه هدف واقعی در این است که بتوانید از پول خود برای انجام کارهایی که واقعا می‌ خواهید انجام دهید، مانند داشتن بازنشستگی بی دغدغه، گذراندن اوقات فراغت در کنار خانواده و صرف آن برای امور خیریه و مواردی از این قبیل استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید