پیوت مینور و ماژور در تحلیل تکنیکال چیست؟

پیوت مینور و ماژور در تحلیل تکنیکال چیست؟

پیوت مینور و پیوت ماژور به عنوان دو نقطه محوری در تحلیل تکنیکال محسوب می شوند که برای تعیین سطح قیمت مهم هستند. در واقع می توان گفت، پیوت مجموعه ای از محاسبات است که روند فعلی بازار را مشخص می سازد و با استفاده از آن می توان در بازه های زمانی متفاوت، روند تغییرات قیمت ها و حرکت بعدی بازار را تشخیص داد. شما با شناسایی نقاط پیوت در نمودار قیمت ها، خواهید توانست تصمیم گیری منطقی برای معاملات خود داشته باشید. معمولا تحلیلگران بازار بورس، پیش از انجام معاملات خود به تحلیل این دو نقطه پیوت در نمودار توجه می کنند تا بتوانند سطح مقاومت و پشتیبانی را در تحلیل به دست آورند.

اهمیت پیوت مینور و ماژور در چیست؟

موضوع بسیار مهم برای معامله گران بازار بورس این است که بدانند محورها به چه صورت بوده و چگونه می توان آنها را تشخیص داد. در واقع پیوت ها نقاطی هستند که در بازار تغییر قیمت را از صعودی به نزولی و نزولی به صعودی و غیره نشان می دهند. پیوت مینور و ماژور دو محور در میان محورهای پیوت هستند که این محورها، خود به انواع مختلفی تقسیم شده و به کار برده می شوند.

انواع پیوت های تحلیل تکنیکال را می توان در دو دسته، پیوت مینور و پیوت ماژور نیز معرفی نمود که هر یک از این دو نقطه در اصل، معنای خاصی در تحلیل دارند. در ادامه به توضیح بیشتری از آن خواهیم پرداخت.

پیوت ماژور: این دسته از پیوت ها، در واقع نشان دهنده تغییر جهت های اصلی نمودار بوده و در انتهای روند ها قرار می گیرند. تحلیل گرانی که به دنبال رسیدن به تحلیل اصلی هستند، بیشتر به نقاط پیوت ماژور توجه دارند. در واقع اکثر ابزارهای تحلیل تکنیکال، با توجه به پیوت های ماژور بررسی و مشخص می شوند.

پیوت مینور: این نوع پیوت بیشتر بر روی نقاط و جهت های کوچک و فرعی تمرکز دارد. از این رو در انتهای اصلاح ها قرار می گیرد. تحلیل گران با تمرکز بر روی پیوت مینور، روند های کوچک را نوسان گیری می نمایند و باید گفت که، پیوت مینور برای استفاده در ابزارهای اصلی تکنیکال، مناسب نمی باشد.

چگونگی شناسایی نقاط اصلی برای انجام معاملات در پیوت مینور و ماژور

همانطور که بیان داشتیم، پیوت ها به منزله نقاط اصلی محوری محسوب می شوند و در واقع نقاطی هستند که نمودار قیمت در آنها تغییر می یابد. زیرا آنها تمایل دارند تا سطح حمایت و مقاومت را ایجاد نموده و یا اینکه خودشان سطح مهم جدیدی را به وجود آورند. همین موضوع نیز عامل مهمی است تا خریداران و فروشندگان، در زمان انجام تحلیل تکنیکال به آن بسیار توجه نمایند که بدون شک توجه به هر کدام از این نقاط، می تواند جوانب مثبت و منفی را برای تحلیلگر به همراه داشته باشد.

محاسبه پیوت مینور و ماژور به عنوان دو نقطه محوری برای برخی از افراد ممکن است دشوار و یا خسته کننده باشد. اما معامله گرانی هستند که هنگام تنظیم برنامه های کوتاه مدت تجاری، از آن استفاده نمود و این روش را بسیار مطمئن می دانند. از سوی دیگر نیز اخبار یا رویدادهای اقتصادی و خرید و فروش نیز می تواند با تنظیمات روزانه و با استفاده از نقاط محوری ترکیب شده و نتیجه مطلوبی را برای معامله گر به ارمغان آورد. به طور کلی می توانیم بگوییم که، معامله گران برای تغییر محدوده قیمت بالقوه و پیش بینی قیمت بعدی، معمولا به نقاط محوری همچون پیوت مینور و ماژور نگاه می کنند تا به اطلاعات شفاف تری در خصوص اینکه آیا سود یا زیان بیشتری به وقوع خواهد پیوست یا خیر نیز دست یابند.

برخی از معامله گران برای تحلیل درست و منطقی بازار معاملاتی مورد نظر خود، به جای پیوت مینور، به پیوت ماژور توجه می کنند. زیرا این پیوت ها از پایه ای ترین نقاط در تحلیل به شمار می روند.

توجه داشته باشید که چنانچه فردی قادر نباشد به درستی این پیوت ها را شناسایی نماید، تحلیل درستی انجام نخواهد داد و در نتیجه، در هنگام معامله با شکست مواجه خواهد شد. بهترین روش برای شناسایی پیوت ماژور و پیوت مینور، تمرین و کسب تجربه است.

اما به طور کلی برای شناسایی پیوت ماژور در تحلیل تکنیکال روشهای متنوعی وجود دارد که به بیان دو روش بسیار ساده بسنده میکنیم :  

روش اول: روند جدید سطح قیمتی، باید تا ۳۸% روند قبلی را اصلاح نموده باشد. در صورتی که این مقدار کمتر از ۳۸% باشد، پیوت ماژور نبوده و پیوت مینور است. برای این که اصلاح ۳۸% را بتوانید تشخیص دهید، می توانید از ابزار های فیبوناچی اصلاحی تحلیل تکنیکال استفاده نمایید.

روش دوم: در این روش باید به تغییر فازهای اندیکاتور مک دی توجه نمایید. برای این که بتوانید پیوت ماژور را در تحلیل خود مورد شناسایی درست قرار دهید، ابتدا باید یک فاز مثبت و سپس یک فاز منفی در اندیکاتور مک دی انتخاب نمایید. سپس در مرحله بعد باید پایین ترین یا بالاترین سطح قیمت را تعیین نموده و آن را به عنوان پیوت ماژور در نظر بگیرید.

 این دو روش، ساده و کاربردی بوده و منجر به تشخیص پیوت های مینور و ماژور خواهد شد. لازم به ذکر است که استفاده از هر دو روش به صورت همزمان، برای شناسایی پیوت مینور و پیوت ماژور، لازم و ضروری است.

 

نظر خود را بنویسید